Zeker een half jaar na dato sloopt ontwikkelstudio Monolith dan tóch de omstreden Loot Chests uit Middle-earth: Shadow of War. Een opvallende en ietwat late keuze, vooral gezien de Britten vóór release nog claimden dat de aangekondigde microtransacties “niet af zouden leiden” van het basisspel. Blijkbaar dus wel?
In een recent uitgerolde gratis update werd niet alleen het epiloog van de game (onder de noemer Shadow Wars) hevig aangepast, ook de complete Market werd van het spel verwijderd. Hier was het mogelijk om de zogenaamde Loot Chests te kopen en te openen, waardoor weer nieuwe wapens en (willekeurige gegenereerde) Uruk-hai te scoren. Afhankelijk van hun level en zeldzaamheid, konden de monsterlijke strijders je spel een flinke, eventueel goedbetaalde duw in de rug geven. En daar was, zoals te verwachten, niet iedereen even blij mee.
Aan de hand van een gigantische waslijst aan patch notes laat Monolith nu weten de Market per direct uit het spel verwijderd te hebben. Orks voor je leger winnen gaat nu weer op de ‘ouderwetse’ manier; door ze op te jagen en in submissie te dwingen.
Spelers die eventueel nog restanten Gold, de betaalde valuta, overhadden na de update, zullen hun dukaten automatisch geconverteerd zien in Gold Loot Chests. Ondanks het verdwijnen van de Market, zijn de Chests voorlopig nog wél te openen.
Wij van GamersNET waren, net als veel spelers en critici, ook niet bepaald te spreken over het nieuwe loot-systeem van Middle-earth. In onze Shadow of War review bejubelde onze Mike de game voor diens vrijheid en diepgang, die vervolgens weer minder goed kon sprankelen wegens het ietwat geforceerde microtransactiesysteem.
Goed nieuws, tijd om hem maar weer eens aan te slingeren dan gezien ik hem nog niet uitgespeeld heb.