Brengt Sekiro: Shadows Die Twice vernieuwing in de actie-RPG?

Bij de E3-persconferentie van Microsoft werd bekend waar From Software aan werkt sinds Dark Souls 3 op de markt verscheen, namelijk Sekiro: Shadows Die Twice. Die subtitel was al eerder bekend, maar nu zien we concreet waar het om gaat. Sekiro is een game die zich afspeelt in feodaal Japan, een wereld die een stuk kleurrijker lijkt te zijn dan we van Dark Souls gewend zijn. Het lijkt er dan ook op dat From Software afstand neemt van zijn oude en vertrouwde formule, wat natuurlijk de nodige ruimte creëert voor hoop en speculatie!

Steek richting Nioh?
Dus, we gaan naar een fantasy-versie van feodaal Japan, zoals Nioh eerder al het Souls-idee naar dit tijdperk bracht. In eerste instantie lijkt dit natuurlijk een beetje op een “git gud, scrub” richting Koei Tecmo: waar de Nioh-ontwikkelaar de Souls-formule implementeerde in een Japanse setting, zal From Software wel eens laten zien hoe je het écht doet. Maar als we de trailer wat dieper bestuderen, zien we dat Sekiro: Shadows Die Twice sommige dingen écht anders aanpakt.


Bijvoorbeeld: waar we tegenwoordig zien dat veel RPG’s qua combat lessen trekken uit Dark Souls, lijkt Sekiro juist ook wel wat inspiratie te putten uit Assassin’s Creed. We zien de protagonist regelmatig sluipen en zelfs af en toe een heuse assassination uitvoeren. Hij heeft tevens een armprothese met allerlei wapens en andere gadgets, zoals bijvoorbeeld de grappling hook, waarmee er een nieuwe manier wordt geïntroduceerd om je door de spelwereld te verplaatsen.

Het lijkt er zelfs op dat sluipen en klimmen ook redelijk centrale aspecten van Sekiro: Shadows Die Twice worden. Sommige gebieden zitten behoorlijk vol met gespuis, dus kan het in bepaalde gevallen verstandig zijn om eerst de omgeving te verkennen en waar mogelijk alvast wat vijanden om te leggen. Als Dark Souls ons één ding heeft geleerd, is het wel dat je niet omsingeld wilt worden.

Maak je eigen verhaal?
Daarnaast bevat de trailer een stuk meer verhalende tekst dan we van From Software gewend zijn. Dat lijkt erop te duiden dat het verhaal in Sekiro een prominentere rol gaat spelen dan we van Dark Souls gewend zijn. Dit blijkt ook uit de tekst op de officiële website van de game:

Carve your own clever path to vengeance in an all-new adventure from developer From Software, creators of Bloodborne and the Dark Souls series.
Op de officiële Sekiro website staat tevens wat meer concrete informatie over de protagonist. Hij wordt van de rand van de dood gered, maar is zijn arm én zijn eer kwijt. Hij moet een jonge heer uit een oude bloedlijn beschermen, maar dit mislukt uiteindelijk. Aan jou de taak om wraak te nemen en daarmee je eer te herstellen.


Niet alleen speelt het verhaal dus een centrale rol, het is ook zaak om op je eigen manier door dat verhaal heen te komen. Hoewel From Software ervaring heeft met het ontwerpen van toffe verhalen, zit het gave er in hun eerdere games juist in de obscuriteit ervan. Je moet echt zelf graven om de details te achterhalen, waar dat in Sekiro: Shadows Die Twice niet het geval lijkt te zijn. De vraag is dus of From Software ook het aspect van explicietere (en mogelijk zelfs non-lineaire) verhaalvertelling onder de knie heeft.

Slechts twee keer sterven?!
Wat de combat betreft, weten we inmiddels dat Sekiro behoorlijk hardcore zal worden. Hidetaka Miyazaki, de inmiddels legendarische regisseur achter onder meer Dark Souls en Bloodborne, is ook verantwoordelijk voor Sekiro: Shadows Die Twice, dus qua design zal het net zo pittig zijn als zijn eerdere werk. Hoewel From Software een aantal zaken dus anders zal doen dan de Souls-franchise, blijft Sekiro een game voor de fans van die-hard RPG’s. De gevechten draaien voornamelijk om de combinatie van het zwaard en de multifunctionele armprothese van de protagonist. We kunnen dan ook concluderen dat de hoofdrolspeler geen gebruik kan maken van schilden, waardoor je als speler gedwongen zult worden om sneller aan te vallen en minder defensief te werk te gaan.

In dit opzicht gaat Sekiro dus meer de kant van Bloodborne op, maar dan wél met een zwaard als hoofdwapen en met een scala aan verschillende wapens en gereedschappen in de off-hand. Ik hoop dat de getoonde beelden representatief zijn van de manier waarop die laatste gebruikt wordt: de hoofdrolspeler schakelt on-the-fly tussen verschillende wapens en tools, afhankelijk van wat de situatie vereist. De tussenkomst van een menu zou de immersie danig hinderen, wat zonde zou zijn voor een game met best wel veel potentie.


Wat gaan we zien in Seriko: Shadows Die Twice? Vooralsnog blijft het gissen, maar hierboven vind je mijn speculatie en hoopvolle wensen gebaseerd op de informatie die we wél hebben. De deur naar een non-lineair verhaal lijkt op de kleinste kier te staan, maar zelfs dit is zeker niet uitgesloten.

From Software heeft echter weinig tot geen ervaring met dit soort verhaalvertelling, dus het is de vraag of dit aspect goed wordt uitgewerkt. Hoe dan ook, Seriko doet heel wat dingen anders dan zowel Dark Souls als Nioh, en dat zou best eens wat broodnodige innovatie in de die-hard RPG-wereld kunnen zijn.

  1.   
    Papachico's avatar

    Deze game ziet er wel vet uit hoor. Ben erg benieuwd.