Wat willen we zien in DOOM Eternal?

Bethesda kwam afgelopen nacht met een ijzersterke show vol met bekende titels en een aantal toffe verrassingen. En een van die verrassingen was natuurlijk DOOM Eternal. Nu hebben we tijdens diens E3-persconferentie alleen maar een logo gezien en moeten we tot augustus wachten voor meer informatie op QuakeCon in Texas. Dit houdt ons echter niet tegen om al volop te speculeren en te lekkerbekken over DOOM Eternal…

Meer, meer, meer
Naast een teaser trailer kwamen Marty Stratton en Hugo Martin, de producer en creative director van DOOM, het podium om het publiek nog verder te teasen. Zo moeten er bijvoorbeeld twee keer zoveel verschillende demonen zitten in het vervolg van de game uit 2016 en willen ze de Space Marine nog krachtiger maken voor dat extra niveautje bruutheid. Dit lijkt me ook echt de enige manier om DOOM Eternal beter te maken dan zijn voorganger. Meer variatie in vijanden, wapens en eindbazen en je bent al een heel eind op weg.

Omtrent het (flinterdunne) verhaal valt ook het een en andere op te pompen. Aangezien het lijkt dat DOOM Eternal een echte sequel moet worden verwacht ik meer ellende op Mars, maar de teaser trailer lijkt te wijzen op een letterlijke hel op aarde. Het zou ook enorm tof zijn om op andere planeten rond te mogen knallen. Dat de UAC een geheim project op de maan of Venus had om de invasie te stoppen. Het scheelt dat het verhaal nooit diepzinnig is, dus er valt vast wel een mooi excuus te verzinnen voor andere omgevingen. En niet alleen visueel willen we meer, maar ook de audio mag gewoon weer worden verzorgd door Mick Gordon. Met nog hardere heavy metal, waardoor je vanzelf met het schuim je bek DOOM Eternal zit te spelen

Gebroederlijk slachten
Twee jaar geleden was het heerlijk om in je eentje door duizenden demonen te knallen in DOOM, maar wat als je dit in Eternal met zijn tweeën kan doen? Een singleplayer die volledig te spelen is in co-op en heel misschien, al is dat anno 2018 een longshot, zelfs splitscreen. Allebei gewapend van je tanden tot je tenen alle frustraties van het leven wegknallen in een epische en grotere singleplayer. Maak de co-op makkelijk en toegankelijk met een drop-in drop-out-systeem, zodat je nooit het hoge tempo verliest die DOOM zo fantastisch maakt.

Nieuwe of geen PvP
Als er een aspect van DOOM niet goed uit de verf kwam, dan was het de competitieve multiplayer. De servers bleven heel snel al akelig leeg en het geheel voelde nogal generiek aan. Het had ook een multiplayer voor Unreal Tournament kunnen zijn. Er zijn dan twee dingen die id Software kan doen om dit op te lossen; de complete multiplayer overhoop gooien of het weglaten. Het laatste lijkt iets wat niet snel word gedaan, maar als ze het doen dan is er meer tijd en mensen voor een langere en betere singleplayer.

Dus we kunnen wederom een multiplayer verwachten, maar in welke vorm? Natuurlijk horen de standaard gamemodi als Deathmatch, Domination en Team Deathmatch erin te zitten, maar het mag allemaal wat meer DOOM uitstralen in de sequel. Het enige vleugje DOOM in de PvP was te vinden gamemodi als Possession, die bijna niet gespeeld werd en spelers die af en toe in een demoon konden veranderen in Deathmatches.

Een hele toffe toevoeging zou een gamemodus kunnen zijn als Beast Mode uit Gears of War 3, waarin je vecht vanuit het perspectief van de monsters. Door kills te maken verdien je punten om een sterker monster te worden en daardoor dus beter kan kontschoppen. Met de hogere variatie aan demonen in Doom Eternal zou een modus als Beast Mode perfect kunnen passen in multiplayer vorm, om echt die DOOM-vibe te implementeren.


Uiteraard is al het bovenstaande hoopvol denken van de redactie en blijft het tot QuakeCon in augustus speculeren. Dan krijgen we pas meer te zien over DOOM Eternal en weten we meteen of Bethesda en id Software dit stukje hebben gelezen of niet…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren