Ubisoft verwacht laatste generatie consoles voordat cloud het overneemt

Ubisoft verwacht nog een laatste generatie consoles, waarna cloud gaming het overneemt, zo stelt het Franse bedrijf. CEO Yves Guillemot zegt namelijk dat cloud gaming de toekomst is en dat na de volgende generatie consoles alles overgaat in streaming services.

Guillemot meldt in een interview dat we steeds minder hardware zullen zien in de vorm van consoles. In de nabije toekomst zullen streaming diensten steeds toegankelijker worden voor het publiek waarmee het gamelandschap verschuift van de klassieke fysieke (of digitale) aankoop van games, naar het inladen van games via het streamen.

I think we will see another generation, but there is a good chance that step-by-step we will see less and less hardware. With time, I think streaming will become more accessible to many players and make it not necessary to have big hardware at home. There will be one more console generation and then after that, we will be streaming, all of us.
Wel zullen de games beschikbaar gesteld worden en toegankelijk moeten zijn voor het publiek op veel verschillende apparaten, in plaats van dat consumenten een specifiek stukje hardware aan moeten schaffen, zoals een PlayStation 4, Xbox One of Nintendo Switch. Guillemot geeft mogelijkheden aan als streamen op mobile of televisies zonder console; dit zal veel veranderen in de industrie.
The fact that we will be able to stream those games on mobile phones and television screens without a console is going to change a lot of the industry. Eventually, the technology will improve dramatically, which will allow us to have a very smooth experience in the big cities of the world.

Ook Electronic Arts heeft een vinger in de pap rondom deze technologie, aangezien het bedrijf investeert in streaming diensten, ofwel cloud gaming. CEO Andrew Wilson gelooft in een overgang binnen drie tot vijf jaar, waarbij het streamen van games een grote betekenis krijgen in de game-industrie.

Hij zegt ook dat het niet moet uitmaken op welk apparaat je zit, het streamen van games moet zeer toegankelijk worden gemaakt en dus op zoveel mogelijk technische snufjes beschikbaar zijn.

We talked about a three to five-year time horizon. We believe that cloud gaming is going to make a meaningful contribution to the way players engage with games. What that does mean is it really doesn’t matter what device you’re accessing it by. The experience that you have is governed by the size of the screen and the amount of time you have to play.

Everything we’re building right now, we are thinking about a world where we will not be bound by device. We will not be bound by local compute or memory, but much of these experiences will exist in the cloud, and you’ll access them based on whatever device you have access to at the time.

Microsoft is eveneens met de technologie bezig en test dit momenteel al met Minecraft, om spelers via diverse platformen te laten joinen. Ook Phil Spencer van Xbox ziet er dus heil in, want het zou niet moeten gaan om games op een bepaald platform te spelen, maar om gaming beschikbaar te stellen op zoveel mogelijk apparaten. We zien de verschuivingen bij Microsoft al, waarbij onder andere alle Xbox One-games ook op pc te spelen zijn en het aanbieden van de Xbox Game Pass. Volgens het bedrijf moet het één platform zijn.
Minecraft is a particularly good example. We’re updating Minecraft to play across as many devices as we can, toward a goal of having every Minecraft player in the world able to watch, communicate and play together. We’re focused on this mission for the future of gaming at Microsoft. I look at investing into three key areas: content, cloud, and community – that is, making great games, making the experience of accessing and playing them better and improving things for the players overall.
Het is niet onlogisch dat Ubisoft en EA deze mogelijkheden bekijken en erin investeren, want de bedrijven staan dichtbij de hardwareproducenten als PlayStation en Xbox. We weten dat er een PlayStation 5 aan komt, dus er is inderdaad nog een generatie consoles op komst. Of dit de laatste zal worden, dat is voor nu alleen maar toekomstvisie. Echter, met de visies van eerdergenoemde bedrijven staat cloud gaming nu toch echt voor de deur.

  1.   
    CHILLOZZ's avatar

    Sja daar valt veel over te zeggen zowel positief als negatief.

    als mensen een belabberde internet hebben zullen die mensen niet staan te popelen op streaming gaming.

    en zo zijn dr wel wat dingen aan op/aan te merken.

  2.   
    tranceguy's avatar

    Nope zal niet gebeuren…..