Directeur DICE: Vrouwelijke speelbare personages zijn een blijvertje in Battlefield

Het was bij Battlefield 1 al een heikele kwestie en ook het recent onthulde vervolg Battlefield 5 krijgt er kritiek op: vrouwelijke speelbare karakters in een historische setting, terwijl de invloed van vrouwelijke personen in die settings (de Eerste en Tweede Wereldoorlog respectievelijk) redelijk beperkt was. Gamers maken zich zorgen over de historische accuraatheid van de games, maar volgens EA komt er voorlopig geen einde aan de keuze om als vrouw te spelen, ook al gaan games over tijdperken waarin dames een beperkte invloed op het slagveld hadden.

Oskar Gabrielson, de algemeen directeur van Battlefield-ontwikkelaar DICE, laat op Twitter weten dat Battlefield 5 alle mensen wil vertegenwoordigen die een onderdeel waren van het grootste drama in de geschiedenis van de mens, en dat het de bedoeling is dat spelers hun personages naar eigen smaak kunnen ontwikkelen.

We want Battlefield V to represent all those who were a part of the greatest drama in human history, and give players choice to choose and customize the characters they play with.

Our commitment as a studio is to do everything we can to create games that are inclusive and diverse. We always set out to push boundaries and deliver unexpected experiences. But above all, our games must be fun!

Daarbij deelt Gabrielson de onderstaande gif-afbeelding, waarmee hij erop wijst dat Battlefield in zijn gameplay absoluut niet gaat voor historische betrouwbaarheid, maar gewoon voor een leuke game. Als je dit kunt doen, is het dan écht zo erg dat je dat ook als vrouw kunt?


Hoewel sommige gamers dus ontevreden zijn over de intrede van de dames in historische games, blijft DICE dus stellig doorgaan met het implementeren van de keuze om als vrouw te spelen, ook al is dat misschien niet volledig historisch verantwoord.

  1.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    tsja.. Zweden..

  2.   
    Tom's avatar

    Lijkt me helemaal niks mis mee. Battlefield verschuift gewoon van focus en wil spelers, net als bijvoorbeeld met een Fortnite, een karakter voorschotelen waar ze zelf mee mogen doen wat ze blieven. Is niet onaannemelijk om te denken dat ook daarin een extra verdienmodel kan zitten; extra betalen voor toffe tattoo’s, protheses of een speciale takedown.

  3.   
    MikeGevers's avatar

    Tom schreef, "Lijkt me helemaal niks mis mee. Battlefield verschuift gewoon van focus en wil spelers, net als bijvoorbeeld met een Fortnite, een karakter voorschotelen waar ze zelf mee mogen doen wat ze blieven."

    Precies dit. Sterker nog, ik zou zeggen dat Battlefield niet eens écht de focus verschuift, maar dat de focus altijd al heeft gelegen op gameplay boven historische nauwkeurigheid. Zoek op de GN-nieuwspagina’s van Battlefield 1942 of Battlefield 1943 eens op het woord ‘historisch’. Ik geef je een hint: dat komt niet voor. ‘Geschiedkundig’ dan? Nope, ook nul resultaat.

    Battlefield heeft in het verre verleden inderdaad alleen maar mannelijke personages gekend, dat ontken ik niet. Mijn vermoeden is echter dat dit vooral te maken had met technische beperkingen én de tijdsgeest van het begin van het vorige decennium, waarin seksisme nog steeds écht aan de orde van de dag was, ondanks progressieve elementen die anderszins beweerden. Daarnaast waren gamers in dat tijdperk ook écht voornamelijk witte mannen. Tegenwoordig zouden veel gamers willen dat dit nog steeds zo was, maar uiteindelijk betreden steeds meer mensen met een diversere achtergrond onze prachtige industrie. Willen we hen écht uitsluiten in games die tóch al niet pretenderen historisch accuraat te zijn?

    Wat mij betreft zijn het juist de mensen die aanstoot nemen aan vrouwen in Battlefield, die niet met hun tijd meegaan. Overigens een oprechte vraag aan diegenen die vinden dat vrouwen geen plek hebben in WO2-games als Battlefield: waarom komt Wolfenstein hier wél mee weg?

  4.   
    tranceguy's avatar

    Das wel heel mooi

  5.   
    420blazeit's avatar

    Ik heb er geen problemen mee, wel is het nogal doorzichtig dat ze bij BF1 een donkere amerikaan op de voorkant zetten (donkere mensen speelden een kleine rol en amerikanen lieten zich ook pas laat in de oorlog zien) en nu een vrouw, een beetje zo van: kijk ons is progressief zijn.

  6.   
    Supermanneke's avatar

    Voor mij persoonlijk was toevoegen van een vrouwelijk player model ook echt het probleem niet. Ik vind persoonlijk de customisation gewoon over de top. Straks zitten we op Omaha en stormen we dat strand op met een stel space pirates…

  7.   
    BozeBever's avatar

    MikeGevers schreef, "

    ”Tom” schreef, "Lijkt me helemaal niks mis mee. Battlefield verschuift gewoon van focus en wil spelers, net als bijvoorbeeld met een Fortnite, een karakter voorschotelen waar ze zelf mee mogen doen wat ze blieven."

    Precies dit. Sterker nog, ik zou zeggen dat Battlefield niet eens écht de focus verschuift, maar dat de focus altijd al heeft gelegen op gameplay boven historische nauwkeurigheid. Zoek op de GN-nieuwspagina’s van Battlefield 1942 of Battlefield 1943 eens op het woord ‘historisch’. Ik geef je een hint: dat komt niet voor. ‘Geschiedkundig’ dan? Nope, ook nul resultaat.
    Battlefield heeft in het verre verleden inderdaad alleen maar mannelijke personages gekend, dat ontken ik niet. Mijn vermoeden is echter dat dit vooral te maken had met technische beperkingen én de tijdsgeest van het begin van het vorige decennium, waarin seksisme nog steeds écht aan de orde van de dag was, ondanks progressieve elementen die anderszins beweerden. Daarnaast waren gamers in dat tijdperk ook écht voornamelijk witte mannen. Tegenwoordig zouden veel gamers willen dat dit nog steeds zo was, maar uiteindelijk betreden steeds meer mensen met een diversere achtergrond onze prachtige industrie. Willen we hen écht uitsluiten in games die tóch al niet pretenderen historisch accuraat te zijn?
    Wat mij betreft zijn het juist de mensen die aanstoot nemen aan vrouwen in Battlefield, die niet met hun tijd meegaan. Overigens een oprechte vraag aan diegenen die vinden dat vrouwen geen plek hebben in WO2-games als Battlefield: waarom komt Wolfenstein hier wél mee weg? "

    Spijker en kop verhaal.

    Wolfenstein is altijd al over the top geweest en zou denk ik ook makkelijker wegkomen met de customization. Mijn gevoel zegt mij dat battlefield, en haar fans, altijd riepen dat battlefield zo realistischer was tov Call of Duty. Realistisch is natuurlijk relatief, aangezien het allerminst realistisch is, maar voor game-begrippen klopte het wel redelijk. Veel ingezet op graphics en geluid etc. Ik vond BF1 bijvoorbeeld een zeer sfeervolle game die het onmogelijke voor elkaar kreeg. De gruwel van WO1 ‘prachtig’ in beeld brengen. Niet geheel historisch accuraat, maar de sfeer was goed aanwezig.

    Daarom zijn de kritieken nu zo luid. Overdreven customization met gezichtstattoos, mohawks en kleurige kleertjes vallen een beetje uit de toon met de serie.

  8.   
    mmx's avatar

    Ik zeg maar een ding ik vind het prima dames kunnen net zo hard knokken als wij stoere mannen 🙂

  9.   
    Tom's avatar

    420blazeit schreef, "Ik heb er geen problemen mee, wel is het nogal doorzichtig dat ze bij BF1 een donkere amerikaan op de voorkant zetten (donkere mensen speelden een kleine rol en amerikanen lieten zich ook pas laat in de oorlog zien) en nu een vrouw, een beetje zo van: kijk ons is progressief zijn."

    Dat snap ik dan wel weer. Precies de reden dat mensen dit soort games/ontwikkelaars dan meteen als ‘SJW-porno’ afschuiven. Gaat wel wat ver. Als DICE zich gewoon progressief op wil stellen qua marketing, dan zij het zo. Kwestie van smaak.

    Van Battlefield 1 zou ik dat statement overigens nog logisch vinden, maar ik ga er bij Battlefield 5 gewoon van uit dat dit puur omwille spelersvrijheid en meer (online) personificatie is. Als je niet meer mag verdienen aan loot boxes en DLC, dan maar geld uit kapsels, geslachten en protheses halen, am I right?

  10.   
    Broodbeleg's avatar

    MikeGevers schreef, "Daarnaast waren gamers in dat tijdperk ook écht voornamelijk witte mannen "

    Wat maakt huidskleur hier nou weer uit?

    Bij BF2 waren overigens alle kleuren van de regenboog al in gebruik. Dus nogmaals. Waarom dit benoemen?

  11.   
    tranceguy's avatar

    Zou ook inet weten waarom niet…

  12.   
    MikeGevers's avatar

    Broodbeleg schreef, "

    ”MikeGevers” schreef, "Daarnaast waren gamers in dat tijdperk ook écht voornamelijk witte mannen "

    Wat maakt huidskleur hier nou weer uit?
    Bij BF2 waren overigens alle kleuren van de regenboog al in gebruik. Dus nogmaals. Waarom dit benoemen?
    "

    In het geval van vrouwelijke speelbare karakters heeft huidskleur inderdaad weinig relevantie, mea culpa. Maar een aantal mensen neemt ook aanstoot aan het feit dat je een andere huidskleur kunt hebben dan de kleur die veel van de soldaten in Europa hadden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het idee achter het noemen van huidskleur was om de angel uit ook die argumenten te halen, om gezeik (*kuch kuch*) te voorkomen.

    Daarnaast wist ik niet dat BF2 ook meerdere huidskleuren ondersteunde, omdat ik nooit echt in aanraking ben gekomen met die game. Opnieuw: mea culpa, maar opnieuw ging het me hier vooral om het voorkomen van gezever (*kuch kuch, daar gaan mijn longen*).