Als het aan de Poolse makelij van The Witcher 3 en Cyberpunk 2077 ligt, is de game-industrie beter af zonder het concept van lootboxes. Nadat de controversie rond deze vorm van microtransacties meer en meer in internationale opspraak komt, besloot ook CD Projekt RED een boekje open te doen over de stand van zaken. Niet geheel verbazend, zijn de Polen geen liefhebber van het verdienmodel.
In gesprek met PC Gamer deed CD Projekt RED’s medeoprichter Marcin Iwiñski zijn zegje over het mediadebacle, de ophef die allemaal begon met Star Wars: Battlefront 2’s dubieuze zetten:
In our case it was always 50-60+ hours of the main story-line, with up to a couple of hundred of hours of side activities, if you really wanted to max out the title. To me, this is a fair deal. You get what you paid for, plus we are always trying our best to over deliver. There is no better PR than a happy gamer recommending your title to their friends.Iwiñski is overduidelijk van mening dat het spel zichzelf moet verkopen, in samenwerking met de gamer. Wanneer een gamer merkt dat een uitgever of ontwikkelaar actief uit is op meer geld voor minder, creëert dat een nogal vocale respons. Klinkt als een simpel een-tweetje, maar het is precies het verschijnsel dat Star War: Battlefront 2 de nek omdraaide in de online sferen.The moment they feel you are reaching out for their wallet in any unfair way, they will be vocal about it. And frankly speaking, I think it’s good for the industry. Decision makers often aren’t asking themselves the question of ‘How would gamers feel, or is this offer a fair one?’
Dat een spelconcept goed klinkt in een grote vergaderzaal is één ding, maar in de uitwerking kan een boel misgaan. Iwiñski denkt dat CD Projekt RED daarin een betere verhouding met de gamer heeft.
If you buy a full priced game, you should get a big, polished piece of content. Then there’s additional paid content. What we call Expansions. We released two Expansions [for The Witcher 3] like that, and each of them was a meaningful piece of content delivering many hours of new story and gameplay.CD Projekt RED rolt weliswaar grote uitbreidingen en kleinere partjes downloadable content uit, maar houdt afstand van lootboxes en microtransacties in het algemeen.Finally, there are the DLCs. For us, they’re small pieces of content which should be available for free. Where we stand is quite simple and you could see it with all of our past releases, most recently The Witcher 3: Wild Hunt and GWENT.
Ook bij het aanstormede Cyberpunk 2077 lijkt die visie gewaarborgd. Toen bekend werd gemaakt dat de nieuw titel een online component zou krijgen, vreesden velen voor het ergste, maar niets bleek minder waar. CD Projekt RED verzekerde kort daarna dat het absoluut geen microtransacties zou betreffen.
Zo was het vroeger en zo zou het weer moeten zijn en altijd moeten blijven. Amen!