In gesprek met Valerie Watrous over de visie achter Diablo III’s Necromancer | Interview

Eind vorig jaar al onthuld tijdens BlizzCon 2016, maar nu pas echt nabij: de Necromancer in Diablo 3. De klasse keert binnenkort terug in de vernieuwde wereld van Diablo, maar niet zonder wat gezonde veranderingen en tweaks. Hoe kwam de herziening van de Diablo 2-klasse tot stand, en waarom? GamersNET mocht exclusief plaatsnemen aan de digitale tafel met het ontwikkelteam van Blizzard, om onder andere Valerie Watrous, lead writer, aan de tand te voelen over ‘haar’ nieuwste personage.

Valerie Watrous is actief binnen Blizzard als schrijfster voor meerdere franchises, maar heeft de taak op haar genomen om Diablo’s vernieuwde Necromancer van narratief en een achtergrondverhaal te voorzien. Zij werd tijdens het inbel-interview bijgestaand door Julian Love, hoofd van visuele effecten voor Diablo 3. Gezamenlijk weerden zij zich tegen de talloze vragen die lieden van de wereldwijde pers richting hun wierpen over de laatste toevoeging aan Blizzards helse dungeon crawler.


Wij waren met name benieuwd naar de insteek van de Necromancer. Waarom maakt juist deze specifieke rol een comeback na Diablo 2 en welke verhalende veranderingen zijn toegepast om de ‘oude’ klasse een unieke plek te kunnen geven binnen dit nieuwste deel? Daarin bleek met name mevrouw Watrous sturend te zijn geweest. Niet gek ook, nu zij lead writer is over de nieuwe achtergrond van de al bestaande rol…

Omdat de rol van Necromancer een terugkerende factor is voor Diablo 3, is niet alles rondom de klasse gloednieuw. Toch zag Blizzard de mogelijkheid om Watrous enigszins vrij te laten in het verzinnen van nieuwe aspecten van het verhaal rondom de Necro, juist om deze beter in te kunnen laten spelen op het ‘jongere’ narratief van de derde Diablo-game.

I began my career as a fan of the Blizzard games. I loved them. But, as a fan, I always had questions. And as I’m working on developing lore now, I always think about what those questions are; what would be interesting [to tell] now and what fans want to know more about. So that drove me forward when it comes to “filling those gaps” and adding fun flavour as well.

You can see a bit of Necropolis for the first time now as well. That is just so satisfying […] to actually see the places these characters are from, and to understand why they are these mysterious figures they are today.

Maakt dat het dat deze specifieke opdracht aan doet voelen als het schrijven van officiële fan fiction voor Watrous? Niet bepaald. Het ontwikkelteam wil juist spelers meer vrijheid geven in het verzinnen van een eigen achterliggend verhaal, en om de Necromancers op een eigenzinnige manier aan te zien en te ervaren:
[…] To a certain extend, we are inviting everybody to have their own experience and interaction with these characters on their journey through the world of Sanctuary.
De Necromancer is in Diablo 3 dan ook een stuk jonger dan de Necro’s die we kennen uit het tweede Diablo. Een groot deel van de krachten komt overeen (met slechts een tweetal vaardigheden geschrapt), maar juist in het narratief komt de Necromancers daarmee erg eigenzinnig om de hoek kijken.


De keuze om juist de Necromancer terug te brengen was simpel: het team wilde Diablo 3 graag donkerder maken. Duisterder van toon, waar juist een klasse die zich richt op het tot leven wekken van lijken geschikt voor is. Toch betekent dat niet dat Necromancer per direct de ultieme edgelord is binnen de al aardig donkere wereld.

In het eigen overkomen heeft Watrous juist gekozen voor een wat ‘drogere’ aanpak voor de Necro. Sarcastisch bijna. Wandelende lijken of niet, de Necromancer heeft zijn eigen, doodleuke stijl van communiceren binnen het verhaal. Althans, zo moest de achterliggende visie gelden.

De Necromancer wordt aangeprezen als ‘The Commander of the Dead’ met zijn leger aan vechtende geraamtes, zo vertelde Love, en toch moest de magiër voorzien zijn van zijn of haar eigen charme. Dat maakte ons benieuwd. Hoe smelt je die twee uiteenlopende karaktereigenschappen samen tot één — haast Deadpool-achtig — karakter?

It was actually a really fun place for me to explore. Because one of the early pieces of feedback I got from the team, when I was just starting to write for the Necromancer, was to find a way to get just a little bit of humor in there. Because no character is going to be easy to embrace if they’re completely stoïc and a straight man, all the time. So I found that getting that dryness in there, maybe a little bit of sarcasm at times, would be for the better.

Especially when [the Necromancers] are dealing with outlandish characters (like the Scoundrel, the Mystic or the Dueler), they had to find a way to, sort of subtly, express their disdain for things they felt unrelated to the preservation to the balance [of life and death].

And our actors just did a wonderful job to bring those characters to life and really pull you in, even though they do have that dark, cold exterior. You will see that there is always some sort of subtext to what they have to say.

Een personage kan pas omarmd worden als het meer dan enkel een afstandelijk bloedmagiër, en precies die charme zouden de stemacteurs in de formule gebracht moeten hebben. Watrous en Love onderstrepen daarbij dat de Necromancer een herkenbare rol is om te spelen, maar eentje die vooral kan schitteren in zijn dialogen en interacties met omgevingen.

De Necromancer wordt nu volop in beta-fase getest middels de Diablo 3 PTR, maar moet waarschijnlijk binnenkort dan écht verschijnen in het spel. Gisteren verschenen respectievelijk de mannelijke en vrouwelijke Necromancer Cinematic Intro’s, exclusief op het internationale IGN.

Meer weten over de derde Diablo als game? Klik dan vooral door naar onze diepgaande Diablo 3 review of onze uiteenzetting van Reaper of Souls, de stand-alone uitbreiding van het basisspel.

  1.   
    Supermanneke's avatar

    Vind het wel leuk dat ze nog een class naar D3 brengen. Elk seizoen pak ik de game toch wel weer op omdat het gewoon makkelijk speelt. ’t Is misschien telkens maar voor twee weekjes, maar als je dat elk seizoen doet is de game (en hopelijk de Necromancer) zijn geld dik waard.