Eerie Bear Games doet een boekje open over ontwikkeling voor VR

Onze eigen Peter heeft het er al regelmatig over gehad: het succes van hardware staat of valt bij de beschikbare software. In het geval van VR lijkt er echter nogal een risico te hangen aan het ontwikkelen voor de nieuwe technologie. Ontwikkelaar Eerie Bear Games doet nu namelijk een boekje open over de ontwikkeling van Light Repair Team #4, een van de launch-titels van de HTC Vive.

Ondanks positieve reviews op Steam en een bescheiden prijskaartje van 7,99 euro, heeft de ontwikkelaar volgens Joe Radak namelijk 36.000 dollar verlies geleden door het spel. Dit is overigens nog een optimistische schatting, want Radak heeft de ontwikkeling van updates niet meegerekend.

After all that, how much did LRT4 earn us? About ~2,300 units sold and ~$14,000 in revenue for the company (not including taxes and other royalty payments we have to pay). If you look at even the “cheapest” way of budgeting developers (cheapest in hindesight!), the way you should never do, it still wasn’t profitable. Additionally, after the April launch of the Vive, we did launch a few more update over the next few months — so more money spent there, that I didn’t even account for.
Nu is dit kostenplaatje natuurlijk uitsluitend van toepassing op Eerie Bear Games, maar Radak betwijfelt of veel andere VR-ontwikkelaars wél winst maken. Hij wil gamers dan ook vragen om begrip te tonen voor exclusiviteit voor bijvoorbeeld de Oculus Rift, of voor productreclames in VR-games. Financieel is dat simpelweg nodig, niet alleen voor de ontwikkelaars, maar vooral ook voor VR als groter geheel:
The next time you see a developer announce that they’re an Oculus exclusive, or has received money from a company so that they can promote their product in their game, or whatever may happen next, keep this in mind: They’re not trying to hurt the consumer, they’re enabling themselves and more importantly, VR.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren