HTC Vive Pro Eye kost bedrijven 1.700 euro per stuk

Een beetje virtual reality-headset is niet de goedkoopste aankoop die de gamer kan doen, maar hardware-fabrikant HTC maakt het wel erg bont met een specifiek model voor bedrijven. HTC Vive Pro Eye is een nieuwe variatie op de vorig jaar onthulde HTC Vive Pro, ditmaal voor echt “professioneel” gebruik. Europese bedrijven die daar op in willen springen, worden daarmee circa 1.708 euro (incl. btw) armer, aldus het winkelmandje op de officiële HTC Vive website.

Het totaalpakket van de Vive Pro Eye beschikt over de nieuwe Pro-headset, twee controllers, het SteamVR-basisstation, twee IR-sensoren en alle benodigde montage-onderdelen, kabels en accessoires. Sinds vandaag verscheept HTC het bedrijvenpakket ook richting 25 nieuwe, Europese landen, waaronder Nederland.

Mocht dat gigantische all-in-one pakket nog niet duur genoeg zijn, dan pusht HTC daarbovenop nog een “Enterprise Advantage” voor de Vive-diensten. Die biedt exclusieve 24-uurs service voor één headset en vier component, met daarbovenop twee jaar garantie voor commercieel gebruik van de headset. Dat extra dotje diensten, kost nog eens 229 euro (incl. btw) bovenop de headset zelf.

Misschien een stevige investering voor VR-arcadehallen, maar de meeste gamers zijn beter af met HTC’s andere modellen, die iets schappelijker geprijsd zijn. Het “reguliere” HTC Vive Pro totaalpakket kost 1.399 euro in Europa, terwijl het originele HTC Vive-model inmiddels gericht is op 599 euro. Beide headsets worden daarbij ook nog eens geleverd met een halfjaar toegang tot Viveport Infinity, waarmee legio VR-spellen en -ervaringen gratis te spelen zijn.

Terwijl HTC meer en meer de dure bedrijven opzoekt, lijkt de samenwerking met Steam wel enigszins gas terug te geven. Recentelijk kondigde de Amerikaanse game-gigant aan zelf met de Valve Index op de proppen te komen, een VR-systeem gericht op de pc-gamer. Dat systeem moet, naar verluidt, nog wel deels samen kunnen werken met sommige sensoren en basisstations van de HTC Vive-lijn.

  1.   
    Puddingboom's avatar

    Blij dat ik niet gewacht heb met de aanschaf van mijn oculus in December 2018. Deze nieuwe edities zijn echt enorm duur vergeleken met wat ik heb betaald. Hopen dat ze gaan zakken zoals de oculus destijds ook gedaan heeft echter zonder facebook’s geld lijkt dat me sterk voor HTC.

  2.   
    mattioza's avatar

    @Puddingboom: De aankomende Oculus Quest, een betaalbare VR-bril, speelt hier ook op in. (ten opzichte van de HTC/Valve index)

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @mattioza: Die is dan wel wat goedkoper, maar komt ook van een heel ander “niveau”. Oculus Quest (en soortgelijke, waar HTC ook mee bezig lijkt) is naar mijn idee niet echt vergelijkbaar met het VR waar gamers al langer naar op zoek zijn.

    Dat soort all-in-one HMD’s zijn leuk voor kleine ervaringen en misschien wat oppervlakkige spelletjes, maar de Vive Pro, Oculus Rift en Valve Index lijken echt iets compleet anders te willen doen. Niet echt makkelijk op in te stappen, die hele technologie, maar het levert wel meer premium ervaring wat betreft VR.

  4.   
    mattioza's avatar

    @Tom Kauwenberg: Dat is zeker waar. Maar het is wel goed dat hiermee een ‘laagdrempelige’ VR-bril op de (PC VR) markt komt. VR is toch nog altijd een technologie dat het grote publiek moet overtuigen, waardoor meteen een apparaat van 1000 euro (a la Valve Index, ook al verkopen deze als zoete broodjes momenteel) in huis halen voor een heel deel mensen toch wat riskant is. Nu zal er voor PC VR een aanbod komen, waarbij je kunt kiezen naargelang wat je noden/mogelijkheden zijn.

  5.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @mattioza: Deze dynamiek is nu al een aantal jaar gaande, met bijvoorbeeld ook Google Cardboard en Samsung Galaxy VR-devices als meer mainstream uitingen.

    Gezien HTC daar nu wat minder hard op lijkt te gaan (en Facebook juist wél), denk ik dat zij langzaam maar zeker meer richting een soort B2B-achtige VR-industrie willen. Virtual reality voor arcadehallen, escape rooms en technische bedrijven lijken nu meer “hun ding” te worden, terwijl Oculus meer richting de mainstream is geschoven.

    Daarom ben ik nu ook vooral benieuwd naar de Valve Index. Die lijkt, overduidelijk, puur tot de gamer te richten. Als ze daarvoor ook willen investeren in mooie, volwaardige games, ligt daar misschien “onze” potentiële winnaar, ook al is het nog wat prijzig.

  6.   
    mattioza's avatar

    @Tom Kauwenberg: Ik denk dat het buiten kijf staat dat in juni de Valve Index kwalitatief het beste VR-apparaat op de markt zal zijn. Maar de Oculus Quest gaat duidelijk het concept achterna van de PSVR achterna, met een aangename maar betaalbare VR-ervaring. Het heeft PlayStation VR in elk geval geen windeieren gelegd met 4,2 miljoen verkochte exemplaren, wat naar schatting een veelvoud is van de huidige PCVR verkoop. Hoe dan ook, het lijkt erop dat met (PC)VR nu echt van de grond gaat komen.