Nieuwe Blu-ray recensie: A Most Violent Year

Begin dit jaar verraste de film A Most Violent Year heel wat filmcritici. Regisseur J.C. Chandor, die eerder al Margin Call maakte, wil met deze film wat meer van zijn misdaad kant laten zien en dit is zeker gelukt. De film heeft op Rottentomatoes een score van 90%. Helaas hebben we op MoviesNET geen recensie van de film, maar wel van deze Blu-ray. We ontvingen een exemplaar en willen jullie graag laten weten waarom je deze moet aanschaffen.

Regisseur: J.C. Chandor | Cast: Oscar Isaac (Abel Morales), Jessica Chastain (Anna Morales), David Oyelowo (D.A. Lawrence), Alessandro Nivola (Peter Forente) en Albert Brooks (Andrew Walsh) | Genre(s): Drama en Misdaad | Speelduur: ca. 124 minuten | Bioscooprelease: 12 februari 2015

A Most Violent Year volgt het verhaal van Abel en Anna Morales. Zij beschikken over een oliebedrijf in New York in 1981. Dit jaar werd gezien als een van de meest gewelddadige jaren in de geschiedenis van de stad. Abel probeert een deal te sluiten over een opslagterrein, want hiermee zou hij zijn concurrenten uit de weg kunnen ruimen. Alles gaat echter niet zoals gepland. Er volgt een serie aanslagen en geweldplegingen op de medewerkers van Abel’s bedrijf. Er worden meerdere trucks met Abel’s olie gestolen en verkocht. Dat niet alleen, de politie verdenkt hem ook nog van verschillende misdaden. Abel doet er alles aan om uit te vogelen wie er achter deze intimidaties zit en hij is niet bang de gangster uit te hangen.

A Most Violent Year kostte 20 miljoen om te maken, maar de film heeft dit budget helaas niet terug weten te verdienen. De film haalde in de Verenigde Staten maar zo’n 5,8 miljoen dollar binnen. Maar ook in het buitenland heeft de film het niet heel goed gedaan. Zo haalde A Most Violent Year in Nederland maar 57,835 euro binnen. De film heeft het ook maar kort volgehouden in de Nederlandse bioscopen, voordat dat deze van de programma’s werd afgehaald.

Het feit dat de film weinig heeft opgebracht betekent natuurlijk niet dat het geen goede film is, want bij de critici deed A Most Violent Year het wel erg goed.

Beeld: 1080/24P High Defenition (16:9) | Geluid: Engels DTS-HD Master Audio 5.1, Frans DTS-HD Master Audio 5.1 | Ondertitels: Nederlands en Frans | Aantal discs: 1 x Blu-ray | EAN: 5425019009199 | Ook verkrijgbaar op: DVD | Retail release: 5 mei 2015

Het beeld op de Blu-ray is erg scherp. De kleuren vallen niet erg op, maar dat was meer onderdeel van de productie van de film. Toch is het zelfs in de donkerste scènes bijna even scherp en dit levert haast een bioscoopervaring op. Het geluid helpt hier ook bij en de audio bevat veel details. Zo hoor je bijvoorbeeld in de stille scènes op een bouwterrein nog altijd de passerende auto’s. Ook zijn alle dialogen en monologen prima te volgen, ook zonder ondertitels.

Zo zijn het geluid en beeld dus prima in orde op de Blu-ray van A Most Violent Year.

De film bevat meerdere interessante extra’s, die nog eens ruim anderhalf uur extra kijkplezier leveren. Zo heeft de film meerdere verwijderde scenes, zoals veel blu-rays vaak hebben. Vijf om precies te zijn. Deze voegen niet heel veel toe aan de film, behalve een betere kijk op de thuissituatie van Abel en Anna en wat voor kinderen ze hebben. De film bevat ook audiocommentaar van regisseur J.C. Chandor en producenten Anna Gerb en Neal Dodson. Zij vertellen scène voor scène wat de betekenis hiervan was en hoe het allemaal is gemaakt. Dan is er ook nog een gesprek tussen hoofdrolspelers Jessica Chastain en Oscar Isaac, die elkaar vragen stellen over allerlei zaken, zoals wat hun eerste bioscoopbezoek was en hoe ze zijn begonnen met acteren.

De meest interessante extra op de blu-ray is de featurette ‘Behind the violence’. Deze featurette gaat in op de geschiedenis van New York in 1981 en hoe ze op het idee van de film zijn gekomen. Ook gaan ze in op hoe ze deze tijdperiode tot leven hebben gebracht op het grote scherm. Deze featurette duurt maar liefst 45 minuten en is zeker de moeite waard om te kijken.

Met dank aan Lumière voor het beschikbaar stellen van dit exemplaar.