MENU

Crytek: Het wordt steeds moeilijker om spelers nog te verbazen met high-end graphics

Ontwikkelaar Crytek staat er behoorlijk om bekend dat men visuele pracht en praal hoog in het vaandel heeft staan. Dat begon al ten tijde van Far Cry en later ook Crysis, maar ook met het recente Ryse: Son of Rome doet men er alles aan om sublieme visuals op het scherm te toveren. Toch wordt het steeds moeilijker om spelers nog te verbazen met high-end graphics, zo vertelt Nicolas Schulz van Crytek:

I think with its advances in material quality, lighting and the quality of facial animations, Ryse is extending the boundaries of realtime graphics quite a bit again. Generally though, as opposed to the times of the original Crysis, we as an industry have reached a quality level now where it is getting increasingly more difficult to really wow people. That said, there’s still enough areas to explore and we will definitely keep pushing the boundaries as much as possible.
Net als concullega’s Insomniac en DICE werkt Crytek momenteel vooral aan het optimaliseren van hun eigen engine. De CRYENGINE zou nog makkelijker te gebruiken en meer flexibel moeten worden.

Kan men grafisch dan niets meer doen? Zeker wel, zo vervolgt Schulz. Op het gebied van resolutie en framerates kan er nog veel terrein gewonnen worden met 60FPS en 4K in beeld. Daarnaast lopen de consoles van nature achter op high-end pc’s, zo benadrukt Schulz:

The current generation of high-end GPUs is unfortunately still far from being able to reach 60 FPS at 4K resolution. Please keep in mind that with 4K versus 1080p, you have four times the amount of pixels that need to be shaded. This is very quickly saturating the available bandwidth.

The consoles are clearly behind high-spec GPUs in terms of raw horsepower, however on the positive side, they share the same modern architecture which enables a wealth of interesting optimization techniques. Due to the console differences we had to work a bit harder on the final optimizations but I’m happy that we never had to sacrifice any visual quality.

  1.   
    NoFearz's avatar

    Er kan volgens mij ook nog verbetering in de rendering distance komen.

  2.   
    3333/3333's avatar

    Daar valt inderdaad nog wel terrein te winnen. Teveel games gebruiken nu dat scherptediepte-effect om de rendering distance te verhullen. Zou fijn zijn als dat eens minder zou gebeuren.

  3.   
    noah81's avatar

    Tsja hrt kan altijd mooier maar ik vind de graphics op mijn xbox one uitstekend.

  4.   
    petiertje's avatar

    Sja, er is altijd wat te verbeteren. Zoals, hierboven al genoemd, de rendering distance. Het zou mooi zijn als in een game net zo ver gekeken kan worden als in het echie zonder het ‘vieze bril’ effect. Ik ben niet zo technisch maar denk dat het wel ietsiepietsie meer zal vragen van een pc/console dan nu het geval is.
    overigens, zodra ik een game kan spelen om medium+ ben ik al tevreden. Het verhaal en de gameplay etc. zijn voor mij belangrijker. ?Ik kan niet spreken voor anderen, maar ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die graphics weer belangrijker vinden.

  5.   
    irubenox's avatar

    Met de ps4 kan er zeker meer uitgehaald worden. Ik denk niet dat de max van de ps4 er al uitgehaald is.

  6.   
    Carcass's avatar

    De games van crytek zijn mooi genoeg. Laat ze liever eens wat meer diepgang in die mooie werelden leggen 😉

  7.   
    Gajes859's avatar

    Eens Carcass, de gameplay is belangrijker dan nog een tikkeltje graphics eruit persen wat je niet eens meer opvalt.

  8.   
    AlexanderMRL's avatar

    Er is altijd ruimte voor verbetering.
    Maar qua visuals, I think it will do.

    Nu moeten we gewoon gaan voor meer computer kracht.
    Spawn 50.000 enemies.
    A map the size of a universe.

    En internet. Hoe kunnen we zorgen dat de hoeveelheid data snel kan worden vervoerd?