Lords of the Fallen-ontwikkelaar: 1080p op Xbox One moeilijker dan op PlayStation 4

Stiekem wisten we het allemaal al, maar Lords of the Fallen-ontwikkelaar Deck 13 heeft officieel aangegeven dat het behalen van een 1080p-resolutie op de Xbox One “iets moeilijker” is dan op de PlayStation 4. Executive producer Tomasz Gop kan dan ook niet garanderen dat de game op beide platformen deze resolutie behaalt.

Gop vindt het belangrijker dat de game minstens draait op 30 frames per seconde:

We definitely won’t be below 30fps, definitely. I think if we have to choose between resolution and framerate, we’ll probably choose to go full HD 1080p and have a stable, rock-solid 30fps, rather than try to lower the resolution and push it to 60fps because we believe this game looks pretty good, so we’d rather have a decent resolution to show it off.
De kans dat de PlayStation 4-versie op 1080p zal draaien, is volgens Gop redelijk groot. Over de Xbox One durft hij echter nog geen uitspraken te doen:
We’re working very hard right now to deliver PS4 and Xbox One in 1080p but I can’t confirm whether it’s possible. It’s probably easier for me to confirm it’ll happen for PlayStation 4, because it appears on this one we’re almost nailing it and pretty much there. For Xbox One though, it’s slightly tougher and we’re still working on it, so I can’t confirm that yet.
Benieuwd welke graphics je straks mag aanschouwen in 30 frames per seconde en – als het een beetje meezit – 1080p? Check dan onderstaande trailer van Lords of the Fallen, die zojuist is vrijgegeven.

  1.   
    Neolite's avatar

    Het leuke hieraan is dat veel ontwikkelaars nu nog moeite hebben om de games op de Xbox One op 1080P te laten draaien in dezelfde framerate als de Playstation 4. Echter zal het niet lang meer duren voordat dit op beide consoles gewoon normaal is en het niet langer een issue is. Het verschil is niet gigantisch groot alleen het is wel aanwezig. Uiteindelijk zal het probleem wel overwonnen worden.

  2.   
    3333/3333's avatar

    Neolite schreef, "Het leuke hieraan is dat veel ontwikkelaars nu nog moeite hebben om de games op de Xbox One op 1080P te laten draaien in dezelfde framerate als de Playstation 4. Echter zal het niet lang meer duren voordat dit op beide consoles gewoon normaal is en het niet langer een issue is. Het verschil is niet gigantisch groot alleen het is wel aanwezig. Uiteindelijk zal het probleem wel overwonnen worden."

    Ik begrijp dat je hiermee doelt op de optimalisatie die de komende jaren plaats zal vinden. Dat zou kunnen, maar de hardware blijft hetzelfde en als de games grafisch moeten evolueren gaat dat heel lastig worden met deze hardware. Full HD en 60 fps gaan we echt niet méér tegenkomen in de toekomst, dat gat valt niet te dichten met wat optimalisatie.

    Dat geeft die ontwikkelaar zelf ook al aan overigens, als je 60 fps wil moet je de resolutie verlagen.

  3.   
    JV0472's avatar

    De vorige generatie consoles hadden héél complexe hardware. Met name bij de PS3 duurde het jaren voor men de structuur van de CELL volledig onder de knie had. Deze generatie leunt echter gewoonweg op een AMD APU dat heel vergelijkbaar is met de structuur die we in computers terugvinden; dit houdt in dat ontwikkelaars héél snel het maximale uit deze hardware kunnen halen op korte tijd waardoor van ‘optimalisatie’ niet lang sprake zal zijn. Dus het argument dat de xbone ooit wel zal meekunnen met de PS4 is fout; het zit hem namelijk in de GPU waarbij er een pak minder cores zijn dan die bij de PS4. Hardware blijft hardware (fysiek) en daar kan software niet zoveel aan doen. De tijden dat cloud veel werk zal doen ligt ook nog ver van ons. MS heeft gewoon gekozen voor te zwakke hardware of ze waren telaat in gang geschoten!