De aankoop van Oculus Rift door Facebook van afgelopen week heeft logischerwijs het nodige stof doen opwaaien. Nadat eerder Minecraft-bedenker Markus “Notch” Persson de steun aan het VR-apparaat publiekelijk introk, laat nu ook Chris Roberts van zich horen. Het aankomende Sci-fi-epos Star Citizen zal geen vergelijkbare weg als de Oculus Rift gaan bewandelen, zo laat de Wing Commander-koning weten.
Star Citizen, de game die door middel van crowd-funding meer geld in het laatje wist te brengen dan welk ander product dan ook, zal een onafhankelijk product blijven. Althans, als het aan Cloud Imperium-opperhoofd Chris Roberts ligt. In een post op de website van Roberts Space Industries laat Roberts het volgende weten:
Now to answer the myriad forum threads that popped up worrying about the possibility of Cloud Imperium being acquired by another, bigger company – don’t worry! We have no plans nor interest in following this path! We don’t need to go to anyone with deep pockets to make OUR dream a reality. To mass-produce hardware like the Rift, you need an outlay of hundreds of millions of dollars. Luckily our ships are digital so we have hardly any cost of goods, just the cost of developing the universe of Star Citizen and running servers that Star Citizen’s universe will be simulated on. Thanks to the generosity of the Star Citizen community we have these two things covered. And last but not least I’m having way to much fun building the universe of my dreams for everyone to adventure in! I’ve been down the big company acquisition route twice before and there’s a reason I am making Star Citizen totally independently!Daarnaast laat Roberts weten de overname van Oculus Rift door Facebook te begrijpen. Zeker vanuit het standpunt van eerstgenoemde partij. Volgens Roberts zijn er namelijk miljoenen dollars nodig om het fysieke (!) apparaat te produceren. Zonder steun van een grote partij zoals Facebook zou dit niet lukken. Roberts laat ten slotte weten de Rift te blijven ondersteunen:
In order for the Rift to succeed, it really needed a lot more funding than it has raised from its past two VC rounds. Hardware is expensive: it’s one thing to perfect the technology, but before you can sell a single Rift, you need to spend hundreds of millions on manufacturing and building a supply chain if you intend to make the Rift (and Virtual Reality) relevant for the mass market. Microsoft invested well over a billion dollars just to launch the Xbox One this fall! My hope is that Facebook’s funding will let Oculus compete with much bigger companies and deliver an attractively priced consumer headset at the scale needed for mass market adoption without the loss of the incredible passion that convinced me to back the project. I haven’t heard or seen anything to the contrary so until I do we are fully committed to supporting the Rift.Hoe zijn de meningen onder de bezoekers verdeeld? Ben je nog steeds even enthousiast over de Oculus Rift of heeft de overname van Facebook je een nare smaak in de mond bezorgd? Laat het weten in de comments.
Dat is juist de kracht van Cloud Imperium Games, independent zijn! Chris Roberts is begonnen met een klein groepje ontwikkelaars, nu heeft hij meer als 200 man in dienst verdeelt over 4 studio’s.
Star Citizen is inderdaad de nummer 1 project in crowdfunding, het project heeft nu bijna $42 miljoen dollar opgebracht.
Waarom wilt Chris Roberts onafhankelijk blijven? Geen “snelle” deadlines, geen gezeur van andere partijen aan je hoofd en geen beperkingen in ideeën voor je “droom” game. Star Citizen is de droom game van Chris Roberts, hij wilde deze project al jaren geleden starten, maar toen waren de technieken nog niet klaar om een game zoals Star Citizen te produceren.
Chris Roberts zal Star Citizen nooit gaan afgeven.
godzijdank gelukkig denkt hij meer aan de gamers dan aan het geld !.