In november 2013 wisten wij nog te melden dat het oorspronkelijk via Kickstarter opgezette Star Citizen een slordige 30 miljoen dollar binnen had gesleept. Kortom, Cloud Imperium Games kon trots zijn op een werkelijk fantastische mijlpaal, maar deze is inmiddels weer overtroffen.
Het bedrijf heeft namelijk laten weten dat Star Citizen zowaar het doel van 40 miljoen dollar heeft bereikt, met als beloning voor de 405,399 ondersteuners een tweetal extra sterrensystemen. Het aantal ondersteuners verdeeld over de 40 miljoen dollar komt overigens neer op ruwweg 100 dollar per persoon, een verrassend hoge prijs voor een game.
Het volgende doel van 41 miljoen dollar is nu opgesteld, al zijn de exacte beloningen daarvoor nog niet bekend. Vroege kopers worden in elk geval verblijd met toegang tot de alpha van Star Citizen, in-game goederen en nog veel, veel meer. Er is voor de ontwikkelaar nog voldoende geld te verdienen totdat de game in 2015 zal verschijnen voor de pc.
En nog stijgende~!
De meningen zijn verdeelt over Star Citizen, wegens deze crowdfunding concept.
Wat Chris Roberts doet heeft nog nooit 1 ontwikkelaar gedaan, openlijk zijn over je project. Wekelijks krijgt de community content voorgeschoteld waaronder video’s, interviews, Wingman Hangar, Hangar updates, merchandise noem het maar op.
Maar waar het echt geld vandaan komt is uiteraard van ingame schepen, hier zijn de meningen sterk over verdeelt. Wanneer Star Citizen in Alpha status gaat stopt het verkoop van schepen definitief. Alle schepen die je koopt met echt geld zal dan stoppen en kan je schepen nog maar enkel bemachtigen via ingame geld. Ja, dat betekent dat alle schepen ook te verkrijgen zijn zonder echt geld uit te geven wanneer het spel uit is. Levert dit een P2W situatie op, niet bepaald…
Uiteindelijk zal Cloud Imperium Games nog alleen maar geld verdienen aan merchandise, exemplaren die verkocht worden (nee het is geen F2P games) ZONDER maandelijkse kosten, en microtransacties wat erg beperkt is. Je kunt jezelf niet rijk kopen in het spel, er zit een limiet van 25.000 UEC per dag en een maximale van 150.000 UEC. Heb je meer als 150.000 UEC, dan is microtransacties niet toegankelijk.
Daar kun je hooguit een beginner schip van kopen en that’s it, dus geen zorgen dat Star Citizen P2W gaat worden!
45 t/m 50 miljoen zullen ze nog gaan halen met crowdfunding!
Alle doelen die behaald worden met geld zoals extra sterrensystemen, schepen, functies etc. zijn ook gewoon toegankelijk voor mensen die Star Citizen pas op release kopen. Zo wordt naar de release nog keihard doorgewerkt aan extra gameplay elementen waaronder FPS gevechten op planeten en ruimte stations.
Dit moet toch zo’n knoert van een game gaan worden. Ik denk nog vaak met plezier terug aan Freelancer. Daar was ik een tijdje helemaal verslingerd aan. Ik denk alleen dat de grootse opzet die Roberts toen al in zijn hoofd had nu pas tot volle wasdom kan komen.