Mobiele Game van de Week: Disco Zoo


We behandelen bij GamersNET dagelijks het laatste nieuws van de nieuwste AAA-games voor de consoles en pc, maar mobiele games krijgen een stuk minder aandacht. Daarom zetten we in deze rubriek elke week een nieuwe, recentelijk verschenen mobiele game in de spotlight. Welke interessante (en minder interessante) games zijn er beschikbaar voor jouw mobiele telefoon en tablet? Je leest het hier! Deze week is het de beurt aan Disco Zoo, de nieuwste creatie van de makers van Tiny Tower.

Zo’n drie jaar geleden zette ontwikkelaar NimbleBit zich met Tiny Tower meteen op de kaart. De game, die even simpel als verslavend was, veroverde de harten van miljoenen casual gamers en met de recente release van Tiny Death Star wist de ontwikkelaar zelfs de geeks voor zich te winnen. Heeft het recentelijk verschenen Disco Zoo net zo’n hitpotentie als Tiny Tower?

Het antwoord op deze vraag is vrij simpel: nee. Disco Zoo is namelijk veel te oppervlakkig, zelfs voor de – doorgaans niet bepaald veeleisende – casual gamers. Je hebt in Disco Zoo slechts één doel: zoveel mogelijk dieren toevoegen aan je dierentuin. Deze dieren zul je zelf moeten binnenslepen door op ontdekkingsreis te gaan met een luchtballon, helikopter of ander vliegend voertuig. Dat klinkt helaas spannender dan het is: in de praktijk selecteer je een voertuig, waarna je een plattegrond te zien krijgt die bestaat uit 25 vakjes. Onder sommige van deze vakjes zitten dieren verstopt en als je alle vakjes van dat dier opent, voeg je één exemplaar toe aan je dierentuin.


Dieren leveren – afhankelijk van hun zeldzaamheid – elk uur een bepaald aantal muntjes op en met deze muntjes kun je vervolgens weer ontdekkingsreizen starten. Zo beland je in een vicieuze cirkel die al snel repetitief begint te voelen. Zoo Tycoon-achtige diepgang hoef je hier dan ook niet te verwachten; het is niet mogelijk om medewerkers aan te nemen en ook hoef je totaal niet je best te doen om je bezoekers tevreden te houden. Sterker nog: toen mijn dierentuin enkel twee varkens bevatte, riep één bezoeker al uit dat dit zijn “favoriete dierentuin” was.

Zoals gezegd genereren je dieren elke minuut geld, maar dat doen ze alleen zolang ze wakker zijn. Elk dier gaat namelijk af en toe slapen, waarna je hem met een druk op de knop weer wakker kunt schudden (PETA zal hier niet blij mee zijn). Echter, sommige dieren gaan wel heel vaak slapen. Schapen en varkens dutten bijvoorbeeld na vijf minuten al in en het is natuurlijk ondoenlijk om de hele dag elke vijf minuten op een knopje te drukken. Daar komen de microtransacties om de hoek kijken: tegen betaling van echt geld kun je Discobux aanschaffen, waarmee je een disco kunt starten. Voor 10 Discobux (oftewel: 0,89 cent) is er een uur lang disco in je dierentuin. Dit leidt ertoe dat niet alleen bezoekers, maar ook dieren enthousiast beginnen te dansen en dus niet gaan slapen. Zo blijven ze constant wakker en constant geld opbrengen. Waarmee je vervolgens nog meer dieren kunt kopen…

Het idee achter Disco Zoo is leuk, maar de game is veel te oppervlakkig en repetitief om lang te bekoren. Je bent in feite constant bezig met het verzamelen van dieren en letterlijk alles wat je in de game doet of verdient, heeft tot gevolg dat je sneller muntjes verdient en dus nog sneller dieren kunt verzamelen. Dit is typisch zo’n game die je één keer per dag opstart om te kijken hoeveel muntjes je sinds de laatste keer hebt binnengehaald, waarna je een paar keer op ontdekkingsreis gaat om nieuwe dieren te verzamelen en het spel vervolgens weer afsluit. Onderhoudend is Disco Zoo zeker, verslavend of ontzettend leuk zal de game echter nooit worden.


Disco Zoo is gratis. De game is beschikbaar voor de telefoons en tablets met iOS.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren