Deze week werden we opgeschrikt met het nieuws dat Sony circa vijftig werknemers heeft ontslagen bij God of War-ontwikkelaar Sony Santa Monica, wat betekent dat het werknemersbestand van deze studio met circa vijfentwintig procent gereduceerd wordt. Niet veel later bleek eveneens dat het project van oudgediende Stig Asmussen, dat al zo’n vier jaar in ontwikkeling was, geannuleerd is.
Volgens enkele bronnen uit de industrie zijn de ontslagen bij Sony Santa Monica het gevolg van het annuleren van dit nieuwe IP. Het nieuwe, geannuleerde, IP van Stig Asmussen was volgens deze bronnen een groot project dat veel potentieel had en op veel enthousiasme kon rekenen. Hoewel precieze details over het project onduidelijk zijn, zou het gaan om een science fiction-game die behoorlijk zou lijken op Destiny, de nieuwe game van Halo-ontwikkelaar Bungie.
Doordat de game zoveel leek op Destiny, besloten Sony en Sony Santa Monica volgens deze bronnen dat er een koerswijziging plaats moest vinden om te zorgen dat het nieuwe IP minder op de game van Bungie zou gaan lijken. Het omwerken van de game naar iets minder Destiny-achtigs kwam logischerwijs niet ten goede aan de ontwikkeling van de game en heeft de ontwikkeling van het spel dusdanig geschaad dat men er uiteindelijk niet meer in vertrouwde dat het team uiteindelijk een hoogwaardig eindproduct af kon leveren.
Het annuleren van dit vier jaar lopende project heeft er uiteindelijk dus toe geleid dat een groot gedeelte van het personeel dat aan de game werkte, werd ontslagen. De werknemers die ontslagen zijn, zouden niet meer toegevoegd kunnen worden aan de andere projecten van Sony Santa Monica, waaronder zeer waarschijnlijk een God of War voor de PlayStation 4.
Update: Cory Barlog, game director bij Sony Santa Monica, laat via Twitter doorschemeren dat de bovenstaande geruchten complete nonsens zijn.
Eeuwig zonde natuurlijk, een Destiny-achtige game met, aldus die bronnen, veel potentieel zou natuurlijk heel erg tof kunnen zijn geworden! Daarnaast ook bijzonder triest voor al die ontwikkelaars die nu zonder baan zitten, hopelijk kunnen ze snel ergens anders aan de bak.
Erg jammer inderdaad. Maar de assets blijven natuurlijk behouden, en Stig blijft voor SSM werken. Dus wellicht dat het project ooit nog eens nieuw leven in wordt geblazen.
EDIT: Hmm, Cory Barlog noemt het verhaal onzin…?
Rocket Chainsaw heeft het artikel enigszins aangepast. 😉