Braid-ontwikkelaar Jonathan Blow reageert fel op ontslagen Sony Santa Monica

Gisteren wisten we jullie al te melden dat Sony een groot deel van de medewerkers uit zijn Santa Monica-studio heeft ontslagen. Zo’n 20 a 25 procent van de medewerkers verloor zijn baan, wat ertoe leidde dat de nieuwe IP van Sony Santa Monica gecanceld werd. Jonathan Blow, de maker van onder Braid en The Witness, reageerde via Twitter fel op dit nieuws.

Volgens Blow denken “de mannen in pakken” (lees: aandeelhouders en bestuurders) veel te kortzichtig. Zij willen vaak geen risico’s nemen door nieuwe IP’s te produceren en zien liever een eindeloze stroom aan sequels op succesvolle games. Blow wijst er echter op dat elke grote franchise ooit is begonnen als nieuwe IP:

Game publishers like to talk about how new IPs are scary and risky and usually not worth it, but this is clearly poor thinking, because every single megablockbuster franchise, that Mr. Business Suit Guy would rather put the money toward, was once a new IP. God of War was once a new IP. Call of Duty was once a new IP. etc, it is so obvious, how does Mr. Business Suit not see this? Maybe next time I meet Mr. Business Suit I will ask him to name an Old IP that was not once a New IP.
Jonathan Hawkin, voormalig lead level designer bij Sony Santa Monica, is één van de mensen die deze week werd ontslagen. Via Twitter reageerde hij emotioneel:
Yesterday, I was laid off. It was a good 10 year run & I got to make three 90+ games. I lived the dream & got to accomplish all of my goals. Except one… making something out of nothing & creating a new AAA IP. The saddest part of waking up today is I no longer get to work with my family. Secondly, the pain that I feel for my friends who have lost their jobs. The saddest & most important part is the game I was creating for the player that will never be played.
Hawkin sloot zijn reeks Tweets af met de volgende zin:
I’m sorry that I’ve failed you.
Het moge duidelijk zijn dat de ontslagen veel mensen emotioneel geraakt hebben. Vind jij dat Jonathan Blow gelijk heeft, of kun je begrijpen dat uitgevers en ontwikkelaars in deze tijden van crisis liever “op safe” spelen en voornamelijk sequels uitbrengen? Laat het ons weten in de reacties!

  1.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    Ik begrijp de beweegredenen van de “mannen in pakken” enigzins. In tijden van economische teloorgang you stick to what works en de eventuele risico’s worden zoveel mogelijk vermeden. En ondanks het feit dat Blow een ontzettende neiging heeft om tegen alles wat AAA is aan te schoppen, ben ik het hier wel met hem eens. Misschien dat nieuwe IP’s juist die spirit in de industrie terugbrengen.

    Die indiemarkt wordt niet voor niets steeds groter.