In navolging van de laatste screenshots van The Order: 1886 brengt ontwikkelaar Ready At Dawn keiharde technische informatie naar buiten. We mochten bij games als Kilzone: Shadow Fall en Tomb Raider: Definitive Edition nog verheugd zijn dat deze PlayStation 4-games op 60fps draaien.
Voor The Order: 1886 is dit helaas niet het geval, zo bevestigt de ontwikkelaar. De PlayStation 4-exclusive zal op 30 frames per seconde gaan draaien, maar wel Full HD, dus op een 1080p-resolutie. Ready At Dawn concentreert zich dan ook niet op 60fps, maar juist op de hoogst haalbare resolutie.
Currently we do not aim [for] 60 frames per second. In a first person shooter that [surely] makes sense. Also fighting games are undoubtedly predestined for 60 frames.Studiohoofd Ru Weerasuriya zegt dat voor fighting games of shooters 60fps handig is, maar voor The Order: 1886 niet. In deze game staat vooral de cinematische ervaring op de voorgrond, waar 1080p volgens het bedrijf de betere keus is. Volgens Weerasuriya kiest de ontwikkelaar voor spectaculaire effecten en dus een hoge resolutie en nemen ze genoegen met een vloeiende 30fps.
But for us, the cinematic experience is in the foreground [basically focus] – presented in full HD 1080p. In favor of spectacular effects and the highest resolution we restrict ourselves to a fluid 30 frames per second.
Ben al tevreden met 1080p. Ik stoor me niet aan 30fps, maar dat komt wellicht wel omdat ik niet anders gewend ben op mijn PlayStation. 🙂
Inderdaad. 1080p is belangrijker. Zolang het maar stabiel is op 30fps.
Vind zelf niks mis met 30 FPS.. Maar de risico met 30 fps is dat als de framerate iets zakt bij hardware intensieve scenes of momenten dat het meteen merkbaar is..
Dat is inderdaad een van de redenen waarom je niet 30 fps zou moeten willen. Geen enkele game draait altijd stabiel. Ontwikkelaars gebruiken vaak de smoes dat ze liever kiezen voor een ‘stabiele 30 fps’ (in plaats van 60 fps met framedrops) wanneer de hardware simpelweg niet toereikend is.
Kijk naar GTA V, Rockstar koos voor een naar eigen zeggen ‘stabiele’ 30 fps. Uiteindelijk schommelde de framerate rond de 25 fps.
Dit is idd waar je kunt veel beter 60fps hebben met hier en daar wat frame rate drops, zolang die maar boven de game maar boven de 30 fps blijft is het prima speelbaar, aangezien 30 fps het minimale is wat soepel oogt.
Daardoor ben ik zelf ook niet helemaal een fan van de “stabiele” 30 fps want frame rate drops zijn hier veel sneller merkbaar. Ik ben er zelf wel aangewend aangezien ik al jaren op de PS3 en Xbox 360 gespeeld heb. Maar als ik dan naar de pc van mij kijk en de zelfde spellen speel zoals battlefield en need for speed bijvoorbeeld, ogen die velen male soepeler omdat die daar wel bij de 60 fps komen.
Om een lang verhaal kort te maken is naar mijn mening een lagere resolutie zoals 720p of zelfs 900p en dat upscalen naar 1080p met 60 fps met hier en daar frame rate drops stukke beter voor een soepele speel ervaring
Hopelijk voelt de game wel ‘next-gen’ aan 🙂