Kickstarter, het grote platform van crowdfunding voor games, is volgens velen zeer succesvol. Toch is er berichtgeving dat het aantal games dat de releasedatum haalt, eigenlijk helemaal niet zo gek hoog ligt. Volgens website Evil As A Hobby heeft rond de 33 procent van de 366 gestarte projecten tussen 2009 en 2012 een release gekend tot januari 2014.
..following up on the 366 video game projects successfully funded on Kickstarter between 2009 and 2012 inclusive which had been expected to launch by January 2014. (..) ..only about one in three games had actually released.Wellicht logisch, want het blijkt vaker in onderzoeken dat dergelijke initiatieven onder de vijftig procent duiken. Het percentage ligt wel rond die vijftig procent als we kijken naar uitgebrachte ports, in werking gestelde bèta’s of een uitgekomen hoofdstuk van diverse titels.
Andere merkwaardige getallen laten zien dat hoewel er meer projecten via Kickstarter worden aangeboden, het percentage gelanceerde games vrijwel gelijk blijft. Hebben jullie wel eens geïnvesteerd in een Kickstarter-game?
Ik heb 1x meegedaan op Kickstarter, Ground Branch heette het spel. Doel was niet gehaald, dus er werd niks can mijn credit card afgeschreven.
Daarnaast heb ik geïnvesteerd in Start Citizen, de nummer 1 in crowdfunding.
Ik denk dat het ook voor een groot deel afhankelijk is van het achterliggende bedrijf. Heeft die meer ervaring, dan kunnen ze de kosten beter inschatten en zijn ze qua management beter, wat de kans verhoogt dat de game er ook daadwerkelijk komt.
Ik wil wel heel graag eens een keer een project funden, maar er is één probleempje, ik heb geen creditcard. 😥
Ik denk dat het heel erg aan het bedrijf ligt. Die 33% is waarschijnlijk het percentage bedrijven die de kosten goed inschat, een grote fan-base heeft en voor leuke cadeautjes zorgt voor de mensen die veel investeren.