Hoewel de meeste Alien-films pareltjes zijn, wisten de games van deze franchise minder te bekoren. Vrijwel allemaal waren het pure misbaksels en dat vindt Alien: Isolation-ontwikkelaar The Creative Assembly ook. De ontwikkelaar beweert dat het begonnen is met de ontwikkeling van Alien: Isolation omdat er nog nooit een Alien-game is verschenen die de heren van The Creative Assembly zelf wilden spelen. Dat wil de ontwikkelaar, naar eigen zeggen, “rectificeren” met Alien: Isolation.
Volgens creative leader Alistair Hope hadden voorgaande Alien-games één groot probleem: ze waren allemaal gebaseerd op James Camerons film Aliens. The Creative Assembly focust zich juist op de allereerste Alien-film uit 1986, die werd geregisseerd door Ridley Scott:
Games in the past have looked at Jim Cameron’s second film, which was a Vietnam-in-space sort of thing. But we were massive fans of the first film. Then, with Sega having the Alien licence, we saw this as our opportunity. So a couple of us put together a tech demo in the space of about six weeks. It was mainly for us to work out what we are trying to do. But it became a mood piece, in which the climax was this enormous Alien coming down before the player. It was the wow moment we wanted to achieve, something truly unique. And thankfully everyone we showed it to agreed and got very excited.Hope en zijn team willen dat de speler constant het gevoel heeft dat hij in gevaar verkeert. Volgens Hope zijn veel horrorgames “slechts een paar stappen verwijderd van Gears of War” en dat wil The Creative Assembly voorkomen:
[The Alien] is using its senses to look for you and listen for you, and responds accordingly. It’s different every time. One of the scariest things for us is when we build a new world and then put the Alien in it, because we don’t know what it is going to do. We wanted to deliver on that Ridley Scott Alien, that enormous, incredible creature that I was adamant would look down on the player and you couldn’t just sprint past – a monster that didn’t have to be a bullet sponge at the end of the barrel of your gun.Volgens Hope hoeven horrorgames niet te voldoen aan bepaalde regels of bepaalde standaardeigenschappen te hebben:
Horror does not have to fit in some statistical, genre box. Your first night in Minecraft, when you have built yourself a rudimentary shelter, it’s really dark and then suddenly there’s someone banging on your door. That’s pretty terrifying. Minecraft is arguably the most successful survival horror game of the last generation.Als wij dit lezen, beginnen onze vingers toch wel te jeuken. Kom maar op met die Alien-game!
ik geef ze nog 1 kans en als deze ook slecht word dan koop ik ook echt nooit meer een game van hun
Ik hou van Alien en de predator franchise..vooral de films..naar soms denk je gewoon voordat je iets op de markt zet..stop er dan eerst even wat tijd in. Colonial marines was niet heel slecht. ik hoop dat deze game een mooi pareltje gaat worden.
er moet gwn een vette alien game komen, met een super goed verhaal enz beetje
als the last of us maar dan beter kan zo veel potentie in zitten.