Ontwikkelaar Remedy heeft wat meer details over de aankomende Xbox One-exclusive Quantum Break naar buiten gebracht. Tijdens een interview vertelde schrijver en creative director Sam Lake dat spelers in Quantum Break zowel met de held als de schurk spelen. Tijdens zogeheten ‘junction points’, momenten in de game waarop de wegen van de helden en schurk Paul Serene elkaar kruisen, zal je in de schoenen van Serene komen te staan. Serene heeft speciale gaven en kan meerdere tijdslijnen en toekomsten zien. Als speler kan je deze verschillende toekomsten verkennen en uiteindelijk kiezen welke toekomst werkelijkheid wordt. Een keuze waar de helden van het verhaal vervolgens ook mee te maken krijgen.
Op deze manier wil Remedy van Quantum Break een hele dynamische, interactieve game maken. En de game is deels ook als een heuse tv-serie te bekijken, waardoor het meeleven en spelen met schurk Paul Serene ervoor zorgt dat ook de slechterik de show kan stelen. Sam Lake vertelde:
Think about Die Hard. The bad guy (Alan Rickman) comes close to stealing the show. This is our interactive dynamic way of doing these scenes where in the action movie you see the bad guy planning and making his moves. You get to play Paul Serene during the junction moments and make these choices. We want to make even the bad guy a deep, complex character that you will see different sides of. You will understand why he’s doing what he’s doing. It really amounts to dynamic, player-created cliffhangers at the end of every act of the game.Quantum Break verschijnt op een nog onbekende datum voor de Xbox One. Naar verwachting krijgen we tijdens VGX 2013 op 7 december meer te zien van de game.He (Paul Serene) has this time power that gives him the ability to see glimpses of different timelines and different futures. At the end of each act of the game, you actually get to play him during these junction moments. You get to explore and discover these glimpses of different futures, and you get to make the choice. Which of these two futures that are presented will come to pass? This leads into the next episode of the show. Immediately the first scene of the show is affected by the choice you made. It’s very much alternate content depending on the choice you made. The idea is that it will feel relevant to the plot of the show. You’ll learn important things that you’ll need for the game.
At the same time, the junction moment is just one gameplay scene, and the glimpses you see can be approached in two different ways. They are fragments. You are learning about certain things, but all options have both positive and negative from the bad guy’s perspective, but also from the heroes’ perspective.
Dit kan erg interessant worden. Beetje The Wire achtige game dus. Wellicht krijgen we dan ook meerdere eindes in zo’n game. Hoop alleen niet dat het weer zo’n ” film ” game word. Films die gemaakt worden beschikken nou 1 maal over een betere techniek en het ziet er mooier uit dan een game.
Ik hoop voor Remedy dat er dit keer wel genoeg mensen de game gaan kopen/spelen. En niet net zo’n slechte start als de meester game Alan Wake mag meemaken. Waar ik overigens nog steeds denk dat het met de tijd van uitgave te maken had. Rond dezelfde tijd kwam namelijk GTA4 uit, waar mensen dus meer benieuwd naar waren dan een horror game – in de lente nog wel. Naar mijn idee was AW in de herfst periode uitbrengen een betere keuze geweest, maar aan de ene kant wel begrijpelijk, omdat er al bijna 6 jaar aan de game gewerkt was. De game had zelfs een van de betere reviewcijfers destijds, desondanks waren de verkoop cijfers niet denderend, maar eerder slecht te noemen. Heel zonde want Alan Wake is voor mij nog steeds niet geëvenaard en is dus mijn top game van de 360/ps3 periode. Net zoals ik Max Payne 1 een van de beste games vond voor de originele XBOX.
Ik zit echt te popelen op een nieuwe game van Remedy. Ze behouden ook steeds een paar aspecten uit hun vorige games, zoals Remedy’s eigen “bullet time” en sterk “verhalend” (storytelling) en bovenalles “realistisch” wil overkomen. Zó maken ze hun games steeds mooier en meeslepender. Wel moeilijk om dat allemaal in een game te stoppen, maar met een beetje tijd en hard werken komen ze altijd met een bijzonder eindproduct. Ben er van overtuigt dat dit wéér een bijzondere AAA+ game word. XO MUST HAVE! 🙂
Remedy gaat in QB digitale technieken gebruiken die in film/serie/reclames gebruikt worden. De techniek heet Digital Molecular Matter (DMM). Daardoor wordt digitale materiaal echter. 😉