Killzone: Shadow Fall had 290GB kunnen zijn

Killzone: Shadow Fall neemt uiteindelijk zo’n 39,7GB in beslag. Ontwikkelaar Guerrilla Games heeft in een recent interview echter laten weten dat de game op een bepaald punt in het ontwikkeltraject 180GB groot was en zelfs een piek van 290GB had kunnen bereiken.

Technisch leider Michael van der Leeuw vertelde dat vooral de textures ervoor zorgden dat de game gigantisch qua omvang werd. Uiteindelijk heeft men keuzes moeten maken om de grootte binnen de perken te houden:

The bulk of it is textures. I think we’re probably a lot larger than the other cross-generation games, because we have no assets that have been made to a lower spec. The surface area, I’m just guessing here, must be five to ten times bigger than Killzone 3 was.

I think at some point the disc image that we were generating was around 180 gigs. And if we would have put all the levels in, which we didn’t, because then the disc image generator broke, it would have been around 290 gigs of data. So we had to completely re-architect how we deal with data. And we did a lot of work – this is actually something I’m extremely proud of – to optimise our disc access pattern. Sony made special libraries for us because we were the first ones hitting these sort of problems. I think it’s something that a lot of people will need to be doing in future.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Jammer, hoe groter hoe beter toch! 😛

    Maar komt dat nu vooral dat ze dan de limiet hebben bereikt van wat de ps4 aankan of… ?

  2.   
    mvsint's avatar

    Het heeft denk ik niets te maken met het limiet van de ps4. 290gb aan data zien te combineren met 6 blu-rays is waarschijnlijk een te ingewikkeld proces.

    Ze hebben nu veel dingen weten te comprimeren in kleinere bestandsformaten. Zo is bijvoorbeeld de bestandsgrootte van een .dds plaatje veel kleiner dan die van een .tga of .bmp etc. Maar dit is alleen op de schijf, in het videogeheugen wordt een .dds net zo groot als een .tga. Hierdoor kun je dus veel schijfruimte besparen door te comprimeren.

    Hoe ze het verder zo klein als 39gb hebben kunnen krijgen is verbazingwekkend, maar natuurlijk prachtig als je daarmee maar 1 blu-ray hoeft te gebruiken.

  3.   
    Goldcobra's avatar

    Gamer4Ever-NL schreef, "Jammer, hoe groter hoe beter toch! 😛
    Maar komt dat nu vooral dat ze dan de limiet hebben bereikt van wat de ps4 aankan of… ? "

    Dit zou ook voor de PC veel te veel zijn. De meeste ”normale gamers (dus niet mensen die YT video’s maken etc) hebben 1, hoogtuit 2 TB aan ruimte. Met 290GB vul je dus al een kwart van die harde schijf, en dan nog te bedenken dat er veel mensen zijn met een SSD schijf waar ze al hun games op zetten, en die zijn vaak een stuk kleiner (met de download versie van de game zou je die 290GB dus allemaal op je PC moeten opslaan).

    ”Mvs1989″ schreef, "Het heeft denk ik niets te maken met het limiet van de ps4. 290gb aan data zien te combineren met 6 blu-rays is waarschijnlijk een te ingewikkeld proces.
    Ze hebben nu veel dingen weten te comprimeren in kleinere bestandsformaten. Zo is bijvoorbeeld de bestandsgrootte van een .dds plaatje veel kleiner dan die van een .tga of .bmp etc. Maar dit is alleen op de schijf, in het videogeheugen wordt een .dds net zo groot als een .tga. Hierdoor kun je dus veel schijfruimte besparen door te comprimeren.
    Hoe ze het verder zo klein als 39gb hebben kunnen krijgen is verbazingwekkend, maar natuurlijk prachtig als je daarmee maar 1 blu-ray hoeft te gebruiken."

    Ik heb wel gehoord dat Sony en een paar andere bedrijven bezig zijn met het ontwikkelen van een nieuw soort disc met 400GB aan ruimte.

  4.   
    assassin_MKA's avatar

    Crysis 3 = 20GB en Killzone:SF = 290GB ???

    Ik snap er niets van.

  5.   
    MaxDamage_NL's avatar

    assassin_MKA schreef, "Crysis 3 = 20GB en Killzone:SF = 290GB ???
    Ik snap er niets van."

    Dan verklaar ik je vanaf nu algeheel achterlijk.
    Killzone heeft een andere engine achter zich, bezit geavanceerdere rendermethodes en is immens veel gedetailleerder in textures en models.
    Ook zijn alle spelletjes niet hetzelfde en kan je onmogelijk onderbouwd gaan zeuren over de grote van 2 games van beide andere afkomst.
    En lees het artikel…

  6.   
    3333/3333's avatar

    MaxDamage_NL schreef, "

    ”assassin_MKA” schreef, "Crysis 3 = 20GB en Killzone:SF = 290GB ???
    Ik snap er niets van."

    Dan verklaar ik je vanaf nu algeheel achterlijk.
    Killzone heeft een andere engine achter zich, bezit geavanceerdere rendermethodes en is immens veel gedetailleerder in textures en models.
    Ook zijn alle spelletjes niet hetzelfde en kan je onmogelijk onderbouwd gaan zeuren over de grote van 2 games van beide andere afkomst.
    En lees het artikel…"

    Ik denk dat jijzelf diegene bent die achterlijk is als je daadwerkelijk gelooft dat Killzone gedetailleerder zal worden dan Crysis 3. Die textures zien er absoluut niet hi-res uit.