Super Smash Bros. producer: overvloed aan franchises en remakes is onnatuurlijk

Masahiro Sakurai, de producer van Super Smash Bros., is van mening dat gamers onderworpen worden aan een overvloed aan franchises. Volgens hem zie je in geen enkele andere sector zoveel remakes en franchises als in de game-industrie.

In zijn wekelijkse column in het magazine Famitsu schrijft Sakurai over zijn rol als jurylid voor de Japanse Game Designers Award. Deze prijs is voor Sakurai heel belangrijk, omdat het hem eraan herinnert dat de game-industrie niet enkel uit franchises en remakes bestaat:

Is there any industry that relies so much on reusing and reusing their old titles as much as video games? Compared to other media like movies, dramas, animation, novels and comics, the glut of franchises and remakes is at an unnatural level.
Volgens Sakurai is dit vooral te danken aan het medium zelf, dat herkenbaarheid zeer aantrekkelijk maakt:
You have to learn the rules of a game before you can play, and that presents hurdles from the very start. That’s why you have a generally unified approach to control methods between titles, and you can usually play one by taking what you already know and adding a feature or two to it: X means jump, Square means attack, and so on.
Sakurai sluit af door aan te geven dat innovatie het belangrijkste blijft in games:
Good games attract fans, and if you have fans, you have an advantage. You try to use that to make the title something bigger, but that doesn’t mean it’s okay to give up on innovation. Popular, well-made games deserve praise, but titles that have some kind of unique creative spark to them also need to be praised in this way.
Ironisch genoeg werkt Sakurai nu zelf aan een nieuw deel uit een jarenoude franchise dat een oude titel hergebruikt, maar laten we dat voor het gemak maar even vergeten…

  1.   
    firehopper211's avatar

    Een franchise hebben is niet echt slecht, je moet het gewoon altijd vers houden voor zowel nieuwkomers, als oude fans. Voor nieuwe delen kunnen je het beste een paar jaar de tijd voor nemen, maar als je dan te weinig vernieuwing hebt of elk jaar juist steeds een nieuw deel uitbrengt, dan kan het wel oververmoeid worden. In dat soort tussentijd kunnen ze het beste nieuwe IP’s bedenken.