Volgens Tony Tamasi, baas bij NVIDIA, zullen consoles nooit meer verschijnen met betere graphics en meer kracht dan pc’s. Ten tijde van de PlayStation (One) en PS2 viel het qua grafische kracht op pc’s wel mee en liepen de consoles nog voor op desktops. Toen de Xbox 360 en PlayStation 3 verschenen, waren de consoles vrijwel gelijkwaardig aan de pc en inmiddels heeft de pc volgens Tamasi een niet meer in te halen voorsprong:
It’s no longer possible for a console to be a better or more capable graphics platform than the PC. Certainly with the first PlayStation and PS2, in that era there weren’t really good graphics on the PC. Around the time of the PS2 is when 3D really started coming to the PC, but before that time 3D was the domain of Silicon Graphics and other 3D workstations. Sony, Sega or Nintendo could invest in bringing 3D graphics to a consumer platform. In fact, the PS2 was faster than a PC.De flinke doorontwikkeling van de pc-markt heeft volgens Tamasi ook te maken met het feit dat men vroeger nog niet het maximale opzocht. Hardware was nog niet ontworpen om het maximale uit alle technologieën te halen. Dit is de laatste jaren wel anders geworden, nu men met de pc constant streeft voor het grootste, snelste of meest krachtige. Tamasi vertelde:By the time of the Xbox 360 and PS3, the consoles were on par with the PC. If you look inside those boxes, they’re both powered by graphics technology by AMD or NVIDIA, because by that time all the graphics innovation was being done by PC graphics companies. NVIDIA spends 1.5 billion US dollars per year on research and development in graphics, every year, and in the course of a console’s lifecycle we’ll spend over 10 billion dollars into graphics research.
Sony and Microsoft simply can’t afford to spend that kind of money. They just don’t have the investment capacity to match the PC guys; we can do it thanks to economy of scale, as we sell hundreds of millions of chips, year after year.
The PC graphics industry wasn’t operating at the limits of device physics and power. If you wind back the clock, a high-end graphics card at that time was maybe 75W or 100W max. We weren’t building chips that were on the most advanced semiconductor process and were billions of transistors.NVIDIA is buiten de boot gevallen wat betreft de ontwikkeling van de Xbox One en PlayStation 4. Volgens Tamasi heeft men bewust gekozen om niet betrokken te raken bij de PS4 en Xbox One, omdat het de moeite niet waard was. Volgens concullega Matt Skynner, vice-president van AMD, heeft NVIDIA vooral last van jaloezie en is het een zure appel voor hen dat ze niet meedoen. Skynner verwacht dat AMD goed kan profiteren van het optrekken met de consolebouwers. Hiermee verwacht AMD ook de wedstrijd qua pc-hardware te kunnen winnen.Now we’re building GPUs at the limits of what’s possible with fabrication techniques. Nobody can build anything bigger or more powerful than what is in the PC at the moment. It just is not possible, but that wasn’t the case in the last generation of consoles. Taken to the theoretical limits, the best any console could ever do would be to ship a console that is equal to the best PC at that time. But then a year later it’s going to be slower, and it still wouldn’t be possible due to the power limits.
De next-gen consoles specificaties zijn te vergelijken met die van een low-end pc.
Nu maken zij wel optimaal gebruik van de hardware, maar dan nog is er inderdaad een enorme kloof tussen graphics op de pc en op de consoles. Je ziet nu al dat enkele next-gen games niet eens in 1920×1080 met minstens 60 fps gedraaid kunnen worden. Op de pc is dit al jarenlang een standaard.
Maar wat is dan het verschil qua prijs?
Ik moet wel zeggen dat ik een beetje moe begin te worden van al dat gedoe van PC VS Console, beide hebben zo hun voor en nadelen.
Kies gewoon wat je het fijnst vind en heb er plezier mee.
Goed punt, voor een goede game PC betaal je makkelijk een ruime 1000 euro. Een console is slechts 400 euro. Dit is een flink verschil en dat merk je ook gewoon.
Fout mijn PC was maar 600 euro, 200 euro meer dan een Playstation 4, voor heel weining geld kun je heel makkelijk een goede medium/high end PC bouwen, je moet alleen niet het nieuwste van het nieuwste pakken maar hardware wat zeker nog enkele jaren mee kan.
Het verschil tussen een console en een pc is gewoon heel simpel. Mensen willen niet bakken met geld uitgeven om hun pc up to date houden. Om de 2 jaar moet er wel een nieuwe videokaart in. Je betaald ook nog is jaarlijks ruim 50 euro voor een goeie virusscanner. Bij een console betaal je 1x 400 a 500 euro. En je hebt voor minimaal 6 jaar plezier. En dan mag ie grafisch iets minder zijn maar het is wel betaalbaar.
Om de 2 jaar een nieuwe videokaart? Jaarlijks 50 euro voor een virusscanner? Lol, ik heb nog nooit een virusscanner gekocht). Gebruik gewoon dat standaard ding van Microsoft en Malwarebytes. Ik had 1 videokaart gewoon 5 jaar gebruikt zonder dat ik games op low hoefde te spelen (wat meestal de reden is om een nieuwe gpu te halen). Ik had een nieuwe gehaald omdat ik DX11 wou + ik kon toen ook net zo goed een veel snellere gpu nemen. Ik kon anders gewoon alsnog een jaar of 2 verder. Maar goed, ik snap wat je bedoelt.
OMG grote schok!
Tenzij…
Tenzij de consoles zo worden gebouwd in de toekomst dat je alle onderdelen kunt vervagen net als Pc’s.
De Xbox One & Playstation 4 zijn nu letterlijk toch al wolven in schaapskleren geworden. 😛
Precies vind k ook ik heb ook een console om dat ik geen zin heb steeds aan me pc te knutselen, verder komen sommige spellen alleen voor console uit die ik speel dus doe ik alles op de ps3.
Ik heb dan nog wel eens een spelletje op de pc maar das meer even generals of red alert 2 wat oudere spellen.
Achterhaald argument dit. Zeven jaar geleden had je een punt gehad, maar tegenwoordig gaan videokaarten veel langer mee en komen er ook veel minder snel nieuwe generaties uit. (Die producenten weten óók dat het crisis is namelijk)
Ohja, voor het geld hoef je het trouwens ook niet te laten. Een low end pc, waar de ps4/xbox one zich dus aan meten, hoef je echt niet meer dan €450,- te besteden.
Hoogstwaarschijnlijk zegt nVidia dit alleen maar omdat Microsoft en Sony voor AMD gekozen hebben. Ik zeg niet dat ze geen gelijk hebben, maar als de next-gen consoles nVidia hardware hadden, had nVidia dit niet gezegd.
Zoals ik net ook al zei hebben ze wel gelijk natuurlijk. Maarja, een PS4 kost dan ook $400, en daarvoor kun je niet een PC maken met dezelfde kwaliteit (misschien is dit wel mogelijk, maar het lijkt me sterk dat je een gaming PC wil kopen met dezelfde graphics als een console). Voor PC’s betaal je meer, en dan heb je inderdaad ook betere kwaliteit. Maarja, dat is juist de reden dat, ondanks dat ze zwakker zijn, consoles zoveel verkocht worden: ze zijn gewoon goedkoper, en je kunt er gewoon 7 jaar mee doen voordat er een nieuwe komt, terwijl je een PC toch wel af en toe zult moeten upgraden (natuurlijk krijg je hier wel een betere framerate en graphics voor).
(Nee: ik ben geen console fanboy, ik heb zowel een gaming PC van €1000 als een PS3, en een PS4 in de pre-order)
Ik vind het altijd leuk om de discussies te zien over de prijs verschillen van PC en console. Maar nooit worden de prijzne van de games vergeleken. Als je 10 games koopt voor een console ben je aanzienlijk meer geld kwijt dan voor de PC.
Als je bijvoorbeeld websites als http://www.allkeyshop.com/blog/ gebruikt om je prijzen te vergelijken voor de PC spaar je soms zelfs op nieuwe releases bijna 40,- euro vergeleken met de console. Stel dat je dat 10x doet, dan scheelt dat toch al 400 euro.
Pc’s kunnen nooit betere exclusives krijgen dan de consoles. 😉
Dat is een kwestie van smaak, ik ben persoonlijk een fan van strategy games. Op de console zijn strategy games al schaars en kwalitatief zijn ze om te huilen.
Strategie is een uitzondering. Je kan moeilijk een game als Rome 2 total war spelen met een controller.
Op pc heb je meer variatie, meer MMO’s, meer indiegames.
Maar PC zal nooit dure en exclusieve games krijgen zoals, Halo, Forza, Killzone, Uncharted, The last of Us, beyond: two souls, etc.
Misschien niet, maar als je bijvoorbeeld Arma III neemt. In principe kunnen met mod tools al die games nagebouwd worden. Daarnaast is PC wel veel opener dan de consoles om ook zelf bepaalde dingen uit games te tweaken.
Pc’s kunnen juist betere exclusives krijgen. Meer ontwikkelaars, mods, groter publiek etc.
Daarnaast, voor simulatie games is de pc zelfs het enige platform, iets als iRacing/rFactor of Flight Simulator is op de consoles niet te vinden.
dit is best wel een you dont say bericht xD
oh rommel wat ben je lekker bezig!! top 😉
Strategie is een uitzondering. Je kan moeilijk een game als Rome 2 total war spelen met een controller.
Op pc heb je meer variatie, meer MMO’s, meer indiegames.
Maar PC zal nooit dure en exclusieve games krijgen zoals, Halo, Forza, Killzone, Uncharted, The last of Us, beyond: two souls, etc.[/quote]
En waarom niet? Ik hoef bijv. Star Citizen te roepen, Arma 3, StarCraft, Dota.
Halo heeft ook geprobeerd op een PC, maar geen succes. Forza, tjah, wat dacht je van rFactor 1 en 2, iRacing? Exclusive PC.
Laten we het maar niet hebben over allerlei andere “oudere” exclusieve PC games. Daarnaast heeft een PC meer mogelijkheden en zitten ontwikkelaars niet met beperkingen wat op een console wel is.
PC gaming kan al gaan tot resolutie 12k, terwijl de nieuwe generatie nu pas 1080p volledige ondersteund. Nu gaan mensen roepen, ja maar PS4 ondersteund 4k. Ja precies, maar alleen bij films en video’s en geen gaming. 😉
Killzone > Guerrilla Games exclusive contract getekent met Sony Corporation. Uncharted, The last of Us, exclusive Sony studio ontwikkelaar. En dan zeg jij dat de PC geen dure exclusieve games krijgen? Kijk even verder als wat je neus lang is, en daarnaast kost het ontwikkelen van een PC game minder.
Je begint games die roepen die EXCLUSIVE contracten hebben en ALLEEN mogen ontwikkelen op die aangegeven console’s. Dit heeft helemaal niks met PC’s of console’s te maken maar met de uitgevers..
Want als het aan sommige ontwikkelaars lag, hadden ze allang een PC versie gemaakt. PC is minder ontwikkelingskosten en genereerd genoeg omzet om misschien bijna het dubbele te verdienen. Maar de ontwikkelaars zitten aan contracten vast!
Het zijn allemaal zaken doen, en heeft niks te maken met hobby of allerlei andere dingen. Het is een commerciële industrie en de uitgever van Sony doet er alles aan om hun games exclusive te houden, dit geld ook over Microsoft.
En er bestaan zeker genoeg goede exclusieve PC games, maar de ontwikkeling kosten liggen lager als console. Het is niet zo complex als console’s en je kunt alles doen wat je zelf wilt. Star Citizen bewijst dit, Arma 3 bewijst dit.
Op Forza zijn alle games wat je hebt opgenoemd, lineair. Dit heeft puur te maken met de beperkingen van een console. Wil niet meteen zeggen dat het slechte games zijn, maar de replay value ligt wel lager. 😉
Een upgrade-bare console van 2000 euro is toch wel goed genoeg op met de pc te vergelijken?
Contract of niet, de ontwikkelaar in kwestie heeft er wel voor gekozen om exclusief voor de PS/Xbox te ontwikkelen en zullen daar waarschijnlijk ook rekening mee hebben gehouden. Als ze voor de meerdere platformen hadden willen ontwikkelen dan hadden ze het aanbod afgeslagen en hadden ze bij een uitgever gezeten waarbij ze wel voor meerdere platformen hadden mogen ontwikkelen.