Burnout-ontwikkelaar Criterion Games verliest bijna al zijn werknemers

Criterion Games heeft zichzelf de afgelopen twintig jaar flink op de kaart gezet met de Burnout-franchise. Ook Need for Speed: Most Wanted verraste vriend en vijand, maar het lijkt er nu op dat dit weleens Criterions laatste game kan zijn geweest.

Uit verschillende tweets is namelijk gebleken dat zo’n 60 tot 65 mensen de Britse ontwikkelaar hebben verlaten. Zij zijn vertrokken naar Ghost Games om daar te werken aan Need for Speed: Rivals. Daardoor telt Criterion nu nog maar zeventien mensen. Het lijkt moeilijk om met zo’n grote leegloop het bestaan van de studio te blijven garanderen, maar creative director Alex Ward maakt zich geen zorgen:

We still exist. We chose not to continue making NFS games. I wouldn’t worry at all. NFS is in safe hands. And it’s all about making great games. It’s all positive. We’re still Criterion and that is what matters. We are backed by a huge and successful wider company, Electronic Arts. We’re in fine form actually.
Ward liet tevens weten dat Criterion momenteel werkt aan een nog onaangekondigde game, maar hij wilde nog niet in detail treden.

Ghost Games heeft de ontwikkeling van Need for Speed-games overgenomen van Criterion. Ghost Games’ eerste NFS-titel, Need for Speed: Rivals, verschijnt op 19 november voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360. Rivals is bovendien een launchgame voor de next-gen consoles.

  1.   
    PSPfreaky's avatar

    Criterion Games vond ik altijd de beste ontwikkelaar voor NfS-games. Ik heb erg genoten van Hot Pursuit en Most Wanted.

  2.   
    Hitman047's avatar

    Ik zo me ook niet zo’n zorgen maken over het voortbestaan van de studio.

    Burnout en Black zijn beide met minder mensen gestart. Verder hintte Fiona Sperry (Baas van Criterion) laatst al dat ze voor hun nieuwe project een klein team op wilde zetten, dat daar (fysiek) gescheiden van de andere werknemers aan zou werken.

    Bovenstaand bericht past precies in dat plaatje.

  3.   
    Rijstekorrel's avatar

    Burnout zelf is ook niet meer wat het geweest is vroeger op de ps2 vond ik het nog leuk, maar sinds de ps3 met open wereld enzo vond ik het al niks meer aan.