AI in FIFA 14 sterker op next-gen consoles

Niet zal FIFA 14 er alleen beter uitzien op de next-gen consoles, ook zal de AI een stuk beter tot zijn recht komen. Mede door de langere ontwikkelingstijd zijn er veel ontwikkelingen doorgevoerd ten opzichte van FIFA 13 en de current-gen versie van FIFA 14. FIFA 14 is zo’n 2 jaar in ontwikkeling, terwijl men voor FIFA 13 destijds 18 maanden de tijd nam. Desondanks ging daar wel een hoop voorbereiding aan vooraf. In gesprek met Eurogamer.net deed David Rutter van EA Sports een boekje open over de next-gen versie van FIFA 14.

A lot of that time was getting the FIFA that was working on it and then taking that and running with it. The FIFA that you’re now playing – we’ve been working on that for about 18 months maybe. But there’s been a lot of preparation and pain before that. There were two things we did straight away, one was bump it up to 1080p and see if it made a difference, because 1080p’s expensive. It’s a lot of graphics. We were sceptical going into it, but came out being glad we did it, because it makes a significant difference. That was the most performance expensive thing we did initially.
Het tweede dat men wilde verbeteren in de next-gen versie van FIFA 14 was het aantal animaties. In de Xbox One- en PlayStation 4-versie van de game zullen straks tien keer zoveel animaties te zien zijn. Ook de manier waarop de AI zelf beslissingen maakt is sterk verbeterd. Spelers die door de computer worden bestuurd zullen nu vier keer zoveel bewegen, beslissingen maken en andere animaties tonen.
We’ve always been, probably, at the forefront of animation technology in a videogame. We’ve got roughly ten times the animation on Xbox One and PS4 than on current gen consoles. We wanted to improve the behaviours of the players and the AI. A lot of that is around physics and decision making and the way they move, and we’ve got roughly four times the processing of decisions. The feature’s called Pro Instincts, and it’s based around the processing power of the new consoles allowing us to have players almost predict the future. The player on the pitch is running along and a tackle comes in ahead of him. Currently two things happen – he either hits the leg or he doesn’t hit the leg. This new generation of consoles we have every nuance of possible collision, and trying to position himself not to collide.
Als laatste zijn ook de animaties van het publiek een stuk beter op de next-gen consoles dankzij de kracht van de nieuwe consoles. De afgelopen jaren heeft Rutter een hoop interviews gehad, in bijna ieder interview werd gevraagd naar een beter publiek zodat de sfeer in het stadion beter is. De nieuwe consoles laten het toe volledige personen op de tribunes te tonen en niet de knip-en-plakplaatjes uit voorgaande games. Het publiek heeft hierdoor nu de kracht de speler nog dieper in de game te trekken en de emotie van het voetbal over te brengen.
When you’re looking up into the stands and it goes absolutely nuts – even for us in the team when you see those shots it’s absolutely amazing. It’s got no effect on gameplay, but what it does is reinforce the emotion when you’re playing, which is quite a deep thing.
FIFA 14 ligt vanaf 26 september in de Nederlandse winkels en zal later dit jaar als launch-titel verschijnen voor de PlayStation 4 en Xbox One.

  1.   
    fdennis's avatar

    Eindelijk nieuws over fifa next gen. Nou ik wacht dus wel even wat langer en koop fifa voor de next gen consoles. Jammer dat je niet zoals met CoD beide games kunt krijgen voor + 10 euro meer. Had het graag eerst op de ps3 willen spelen en daarna de overstap maken naar de ps4. Maar dat kan helaas niet. Altans heb er nog niks over gehoord.