Nintendo doelwit van mensenrechtenorganisatie door vermeende slavernijpraktijken

De olijke games die Nintendo produceert doen het wellicht niet vermoeden, maar volgens mensenrechtenorganisatie Walk Free is Nintendo een bedrijf dat door middel van slavenarbeid de natuurlijke grondstoffen voor de productie van hun consoles en handhelds verkrijgt. Een in het leven geroepen petitie die het bedrijf ter verantwoording roept om deze onmenselijke uitbuiting, is inmiddels al door meer dan 400.000 mensen ondertekend.

Met behulp van onderstaande video probeert de mensenrechtenorganisatie de aandacht van gamers op deze vermeende misstanden te vestigen.

In een reactie liet Walk Free bovendien het volgende weten.

Nintendo – as the world’s largest maker of video game machines – should be leading other consumer electronics companies in showing the public that they are working to have a supply chain free of slavery. Instead, they are lagging behind.
De Britse afdeling van Nintendo heeft inmiddels gereageerd op de aanklacht van Walk Free door middel van onderstaande statement.
We take our social responsibilities as a global company very seriously. Nintendo outsources the manufacture and assembly of all Nintendo products to our production partners and therefore is not directly involved in the sourcing of raw materials that are ultimately used in our products.

We nonetheless take our social responsibilities as a global company very seriously and expect our production partners to do the same. For this reason, we established the Nintendo CSR Procurement Guidelines. These Guidelines were originally issued in July 2008 and then revised in April 2011 to provide a specific guide for our production partners regarding socially responsible procurement practices.

We expect that our production partners comply with these guidelines, which are based on relevant laws, international standards and guidelines that focus on protecting human rights, ensuring workplace safety, promoting corporate ethics and safeguarding the environment. These guidelines include provisions on the sourcing of raw materials and the importance of investigating the source of materials to avoid using any unlawfully collected materials.

For more information on our production processes, you might want to look at our most recent Corporate Social Responsibility report: http://www.nintendo.co.jp/csr/en/index.html

Nintendo heeft in het verleden al laten zien niet de meest milieuvriendelijke fabrikant te zijn, en werd in 2007 door Greenpeace’s ‘Guide to Greener Electronics’ als het slechtste bedrijf ooit beoordeeld door een 2,7 te scoren.

Wat denk jij van de ophef over de vermeende uitbuiting door Nintendo?

  1.   
    mmx's avatar

    Nou ja zeg wat een rare gasten bij die mensenrechten organisatie .Ieder bedrijf probeert concurerend te werken dus Nintendo ook .

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Ik hoop dat mensenrechtenorganisatie gaat winnen nintendo heeft heel klantvriendelijk naam maar als het om grondstoffen en productie gaat dan doen ze hoop smerige dingen wat de consument niet mag weten.
    In het verleden zijn ze al keer flink op matje geroepen en als ze echt aan slavernijpraktijken doen moet dat nu weer.

  3.   
    Tom 2.0's avatar

    Eh, en hoe weet deze organisatie of ze een camera voor deze video hebben gebruikt die niet in elkaar is gezet door Chinese kinderhandjes? Precies.

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Bijna elke bedrijf krijgt hiermee te maken, bij Apple is dit ook bekent. Dit heeft niks met Nintendo of allerlei andere merken te maken, maar met de fabrieken.

    Uiteindelijk ligt het bij het merk zelf, omdat ze de fabrieken opdracht geven om iets te produceren, althans zo denken veel mensen. Maar de fabrieken zijn de boos doeners en laten veel kinderen werken, onderbetaald en grondstoffen krijgen ze vaker via rare en onmenselijke manieren.

    Je wilt niet weten hoeveel bloed, kinderarbeid of slavernij aan producten hangen. Bij diamant kettingen en ringen is iedereen pas wakker geworden nadat de film Blood Diamont is uitgekomen.

    Dit zelfde principe geldt voor elke andere productie in lage landen of waar arbeid geen zak kost. Het is makkelijk om daar kinderen in te zetten, niet veel voor het personeel te betalen. Daarnaast worden veel grondstoffen ook opgegraven door ook kinderen of mensen wat voor een aantal euro rennen, denk hierbij aan de mijnen in Afrika.

    Dit speelt allemaal een rol, en daar kunnen de merken helaas niks aan doen. Ze sponseren het wel, want ze weten verdomd goed wat er speelt, maar ze hebben zelf geen poot om op te staan, anders genereren ze zelf geen inkomsten. Dit is een probleem wat bij fabrieken gelegd moet worden, en niet bij de merken zelf.