FIFA 14 zet eerste stap naar unieke AI voor elke speler

De AI van computergestuurde spelers maakt in FIFA 14 een behoorlijke sprong vooruit, doordat elk van de 11 posities op het veld een eigen AI en set van gedragskenmerken heeft. Maar executive producer David Rutter wil nog wel een stap verder gaan en in de toekomst elke speler in de game van een unieke AI voorzien. Hiervoor kan Electronic Arts gebruikmaken van nieuwe technologie waarmee men statistieken van spelers bijhoudt en analyseert.

Volgens Rutter heeft EA nu al een behoorlijk uitgebreide en volledige database met gegevens van spelers en dankzij FIFA 14 krijgt men straks nòg meer informatie tot hun beschikking. In toekomstige FIFA-games zou het daardoor mogelijk moeten worden dat elke speler op zijn manier reageert op de acties van anderen op het veld. Niet alleen als er bal bij hem in de buurt is, maar een vleugelverdediger kan bijvoorbeeld opkomen als aan de andere kant van het veld een actie wordt ingezet, zodat hij meer druk naar voren uitoefent. Maar dergelijke acties gaan dan echt afhangen van de spelers zelf. Elke speler reageert weer anders op situaties en dat zou EA graag nog realistischer willen nabootsen. Zo moet elke speler een echte persoonlijkheid op het veld hebben. Rutter vertelde:

You know we go around catching the cream of the talent with our head capturing rigs, and it’s the same thing with the AI stats; we’re slowly but surely going about capturing absolutely everything. We want to create the most comprehensive database of everything football.

The players on the pitch now operate as individuals that recognise what their team mates are all about, which is, I guess it’s a big freeing moment for us. That basically means you know if your left back is looking at going on with the ball as it becomes closer to him and he starts to react, the rest of the team is still following, if you like ‘basic orders. Now we can actually have the centre back worry about what’s going on with the left winger and the left back or the left central midfielder also being involved much more in the play, just reading what is going on.

If you’re talking about the individuality of, say the difference between a Messi and a Ronaldo, then definitely we are starting to get much more deeply into creating those customised players and personalities on the pitch.

Klinkt een unieke AI voor elke speler in FIFA als een positieve ontwikkeling? Of zijn deze ontwikkelingen te klein om echt een verschil op het veld te merken?

  1.   
    FishHookz's avatar

    Allemaal wel leuk en aardig, maar FIFA 14 ziet er naar mijn mening echt belabberd uit! Ik weet niet wat ze hebben gedaan op grafisch gebied maar het is niet goed 🙁

  2.   
    fdennis's avatar

    ”Soviet 5000″ schreef, "Allemaal wel leuk en aardig, maar FIFA 14 ziet er naar mijn mening echt belabberd uit! Ik weet niet wat ze hebben gedaan op grafisch gebied maar het is niet goed 🙁 "

    Volledig met je eens. Ik vind dat Fifa grafisch sowieso een jaar of 2/3 achterloopt. Dit word wss ook de eerste keer dat ik geen voetbalspel ga kopen. Er is dit jaar genoeg aanbod voor games die er wel mooi uit zien en waar je ook lang plezier mee kan hebben.

  3.   
    _xNickelson's avatar

    Lijkt me zeker een mooie toevoeging dan wordt fifa een stuk realistischer. Maar ik als Fifa fan ben zelfs van mening dat ik fifa 14 niet aan mijn collectie kan toevoegen. Het spel is gewoon grafisch te slecht en vergeleken met Fifa 13 zijn er amper verbeteringen. Met de launch van de next-gen consoles zijn er gewoon games die ik liever koop voor die 60 euro.

  4.   
    -B9D7L-'s avatar

    Als je een realistisch spel wil maken haal dat FUT eruit. Dat is gewoon een arcade mode.