Warren Spector: het extreme geweld in games moet stoppen

Warren Spector, de man die vooral bekendstaat als bedenker van Deus Ex, werkt momenteel keihard aan Epic Mickey 2. Deze game kenmerkt zich door vrolijke kleuren, een gezellige sfeer en uiteraard een heerlijk Disney-sausje. Dit spel staat in schril contrast met de extreem gewelddadige en wrede games die tegenwoordig het levenslicht zien. Volgens Spector was de afgelopen E3 zelfs de meest bloederige ooit!

Uit de E3 2012 trok Spector twee conclusies. Ten eerste: dit extreme geweld moet stoppen.

This is the year where there were two things that stood out for me. One was: The ultraviolence has to stop. We have to stop loving it.
Volgens Spector is er een fetisj voor geweld ontstaan. Hij denkt zelfs dat het extreme geweld ons uiteindelijk in de problemen zal brengen:
I just don’t believe in the effects argument at all, but I do believe that we are fetishising violence, and now in some cases actually combining it with an adolescent approach to sexuality. I just think it’s in bad taste. Ultimately I think it will cause us trouble. We’ve gone too far. The slow-motion blood spurts, the impalement by deadly assassins, the knives, shoulders, elbows to the throat.
Spector geeft eerlijk toe dat spelers hun vijanden in Deus Ex ook niet met teddyberen te lijf gingen. Toch waren de gewelddadige momenten in die game ontworpen om de speler een ongemakkelijk gevoel te geven:
You know, Deus Ex had its moments of violence, but they were designed – whether they succeeded or not I can’t say – but they were designed to make you uncomfortable, and I don’t see that happening now. I think we’re just appealing to an adolescent mindset and calling it mature.
Het tweede dat Spector opmerkte, is dat de E3-persconferenties van dit jaar amper nog om videogames draaiden:
The second thing I noticed was that the most interesting part of the press conferences had nothing to do with games. When the games are the least interesting part, there’s a problem. When did the game conference become about interfacing with Netflix? I just worry a little bit. The thing that’s ironic is that I feel like we really are in a golden age, in a weird sort of way. Nobody knows what the future of games is. Nobody. At a time like that Notch can come along and do Minecraft, and Chris Hecker can finally do his incredible party spy game, and Jon Blow can do Braid, and I can do a triple-A Mickey Mouse game – anything is possible.
Spector sloot af met een flinke sneer naar de aanwezige ontwikkelaars en uitgevers op de E3:
Pretty much all I saw at E3 was, ‘Well, we’re going to do what we always did, but bigger and bloodier! And we’re gonna talk about Netflix!’ I just don’t get it.
Ben jij het eens met Spector? Beginnen games inderdaad te gewelddadig te worden, of kan het jou niet gruwelijk genoeg? Laat het even weten in de reacties.

  1.   
    gatemaster64's avatar

    ik ga denk ik nog een ps3 in huis halen deze zomer! maar heavy rain ga ik echt niet kopen denk ik!

    want ik vind dat te hard is! er zijn heel veel verschillende soorten endings voor de game!

    maar iemand die zichzelf in het hoofd schiet en dat je dat dan leterlijk ziet vind ik wel heel hard! πŸ™

    hoop dat beyond two souls niet zo grof word!

  2.   
    soldierarjan's avatar

    geweld verkoopt en dat weten ze.
    ik ben zelf soms echt moe van al dat geweld en ga ik een maand een game spelen met geen of weinig geweld.

  3.   
    Sub-Zeuro's avatar

    Shooters met rubberen kogels en tazers…. πŸ˜† Games moeten inderdaad minder grof, maar meer realistisch….een nekje breken kan toch net zo goed? ik verlang meer naar een kruising tussen film en game, met echte film stukjes ertussen…. πŸ™„

  4.   
    mmx's avatar

    Ik ben het niet eens met Spector een game moet leuk zijn geweldadig of niet ze moeten wat minder zeiken en z.g. sociaal doen πŸ‘Ώ

  5.   
    Glennus's avatar

    Als horror fanaat hoop ik dat het geweld en “gore” altijd in games terug te vinden zal zijn. Liever in games dan in het echt, toch?

  6.   
    GamerJaime's avatar

    Glennus schreef, "Als horror fanaat hoop ik dat het geweld en “gore” altijd in games terug te vinden zal zijn. Liever in games dan in het echt, toch?"

    Precies ja! Wtf maakt het uit als je in een game vijanden gruwelijk aan hun eind brengt? Het zijn maar pixels. En het zijn geen games die je kids laat spelen (althans dat zou ik nooit doen) dus wat is zijn probleem? πŸ˜• Beter dan je je in een game afreageert dan in het echt idd.

  7.   
    mmx's avatar

    Als horror fanaat hoop ik dat het geweld en “gore” altijd in games terug te vinden zal zijn. Liever in games dan in het echt, toch?
    Precies ja! Wtf maakt het uit als je in een game vijanden gruwelijk aan hun eind brengt? Het zijn maar pixels. En het zijn geen games die je kids laat spelen (althans dat zou ik nooit doen) dus wat is zijn probleem? Beter dan je je in een game afreageert dan in het echt idd.

    Juist goed gezien nix toe te voegen !

  8.   
    JonsoN's avatar

    Glennus schreef, "Als horror fanaat hoop ik dat het geweld en “gore” altijd in games terug te vinden zal zijn. Liever in games dan in het echt, toch?"

    In een echte horror film zit weinig gore, die zijn psychologisch en luguber.