PC-versie Alan Wake binnen 48 uur winstgevend

Ontwikkelaar Remedy heeft onthuld dat de PC-versie van Alan Wake binnen 48 uur na de release al winstgevend was. Het spel stond tijdens de launch op Steam dan ook op de eerste plek in de lijst met best verkopende games.

We are very happy with the sales and hitting #1 on Steam at launch was nothing short of amazing.

We recouped our development and marketing expenses during the first 48 hours. And yes, we’re certainly very excited about PC.

Het vele werk dat Remedy in de PC-versie gestoken heeft, getuige de beelden en andere toevoegingen, is dus niet onbeloond gebleven.

Op dit moment is Alan Wake voor de PC alleen nog via Steam te koop. Het spel moet vanaf twee maart ook in de winkels liggen, met hulp van uitgever Nordic Games.

  1.   
    ms13694's avatar

    hopelijk is dit een stimulans voor ontwikkelaars om meer games naar de pc te brengen!

  2.   
    Neolite's avatar

    Als je het juiste pad volgt…. Dus geen schaamteloze port van een game die totaal niet geschikt is voor de pc. Alan Wake heeft in mijn ogen nog steeds te veel weg van een console port.
    Maar in principe zijn er een paar dingen die je snel vertellen of je met een slechte game te maken heb. Jammer genoeg besteden reviewer hier geen aandacht aan, wat resulteert in een gekleurde review.

    • Als je niet kan quicksaven
    • Als er geen muis acceleratie is
    • Als GFWLR verplicht is
    • Als er geen fatsoenlijke muis en toetsenbord ondersteuning is
    • Als er geen fatsoenlijke graphics opties zijn
    • Als er alleen checkpoint saves zijn
    • Als er geen Serverbrowser is, maar alleen matchmaking
    • Als je de FOV niet zelf kan veranderen
    • Als je geen muis kan gebruiken in het menu

    Deze dingen geven stuk voor stuk een slechte port aan. Als een game ook maar 1 van deze onderdelen bevat zou het maximale cijfer een 5,5 moeten zijn als het om de pc versie gaat. Heel erg slecht van de game industrie om de pc zo te verwaarlozen dat men te vaak kiest voor een schaamteloze port.

  3.   
    Ken2BE's avatar

    Neolite schreef, "Als je het juiste pad volgt…. Dus geen schaamteloze port van een game die totaal niet geschikt is voor de pc. Alan Wake heeft in mijn ogen nog steeds te veel weg van een console port.
    Maar in principe zijn er een paar dingen die je snel vertellen of je met een slechte game te maken heb. Jammer genoeg besteden reviewer hier geen aandacht aan, wat resulteert in een gekleurde review.

    • Als je niet kan quicksaven
    • Als er geen muis acceleratie is
    • Als GFWLR verplicht is
    • Als er geen fatsoenlijke muis en toetsenbord ondersteuning is
    • Als er geen fatsoenlijke graphics opties zijn
    • Als er alleen checkpoint saves zijn
    • Als er geen Serverbrowser is, maar alleen matchmaking
    • Als je de FOV niet zelf kan veranderen
    • Als je geen muis kan gebruiken in het menu

    Deze dingen geven stuk voor stuk een slechte port aan. Als een game ook maar 1 van deze onderdelen bevat zou het maximale cijfer een 5,5 moeten zijn als het om de pc versie gaat. Heel erg slecht van de game industrie om de pc zo te verwaarlozen dat men te vaak kiest voor een schaamteloze port."

    Hebt gij het spel dan al gespeeld?

  4.   
    Neolite's avatar

    Ja, toevallig wel ja. Wat wil je daar mee zeggen?

  5.   
    ms13694's avatar

    Neolite schreef, "Als je het juiste pad volgt…. Dus geen schaamteloze port van een game die totaal niet geschikt is voor de pc. Alan Wake heeft in mijn ogen nog steeds te veel weg van een console port.
    Maar in principe zijn er een paar dingen die je snel vertellen of je met een slechte game te maken heb. Jammer genoeg besteden reviewer hier geen aandacht aan, wat resulteert in een gekleurde review.

    • Als je niet kan quicksaven
    • Als er geen muis acceleratie is
    • Als GFWLR verplicht is
    • Als er geen fatsoenlijke muis en toetsenbord ondersteuning is
    • Als er geen fatsoenlijke graphics opties zijn
    • Als er alleen checkpoint saves zijn
    • Als er geen Serverbrowser is, maar alleen matchmaking
    • Als je de FOV niet zelf kan veranderen
    • Als je geen muis kan gebruiken in het menu

    Deze dingen geven stuk voor stuk een slechte port aan. Als een game ook maar 1 van deze onderdelen bevat zou het maximale cijfer een 5,5 moeten zijn als het om de pc versie gaat. Heel erg slecht van de game industrie om de pc zo te verwaarlozen dat men te vaak kiest voor een schaamteloze port."

    Wat een onzin. Ik speelde Fable 3 (dat een erg slechte port was) op de pc en zou het zker hoger dan een een 5,5 geven. En als de besturing heel erg tegenvalt gebruik iki gewoon een xbox xontroller

  6.   
    Leon 2.0's avatar

    Neolite schreef, "

    • Als je niet kan quicksaven
    • Als er geen muis acceleratie is
    • Als GFWLR verplicht is
    • Als er geen fatsoenlijke muis en toetsenbord ondersteuning is
    • Als er geen fatsoenlijke graphics opties zijn
    • Als er alleen checkpoint saves zijn
    • Als er geen Serverbrowser is, maar alleen matchmaking
    • Als je de FOV niet zelf kan veranderen
    • Als je geen muis kan gebruiken in het menu

    Deze dingen geven stuk voor stuk een slechte port aan. Als een game ook maar 1 van deze onderdelen bevat zou het maximale cijfer een 5,5 moeten zijn als het om de pc versie gaat. Heel erg slecht van de game industrie om de pc zo te verwaarlozen dat men te vaak kiest voor een schaamteloze port."

    Wat een onzin. Serverbrowser, ok. Maar checkpoints/quicksaves zijn gewoon een keuze die de ontwikkelaar maakt. Er zijn ook PC-only titels waar je niet kan quicksaven of waar checkpoints inzitten.

  7.   
    matdriks's avatar

    er zijn ook games waar je alleen matchmaking kan doen.
    Maar dat ze nog geen eens muis acceleratie in hebben gezet dat vind ik wel erg slecht.

  8.   
    JonsoN's avatar

    ms13694″]

    ”Neolite schreef, "Als je het juiste pad volgt…. Dus geen schaamteloze port van een game die totaal niet geschikt is voor de pc. Alan Wake heeft in mijn ogen nog steeds te veel weg van een console port.
    Maar in principe zijn er een paar dingen die je snel vertellen of je met een slechte game te maken heb. Jammer genoeg besteden reviewer hier geen aandacht aan, wat resulteert in een gekleurde review.
    [list schreef, "

  9. Als je niet kan quicksaven
  10. Als er geen muis acceleratie is
  11. Als GFWLR verplicht is
  12. Als er geen fatsoenlijke muis en toetsenbord ondersteuning is
  13. Als er geen fatsoenlijke graphics opties zijn
  14. Als er alleen checkpoint saves zijn
  15. Als er geen Serverbrowser is, maar alleen matchmaking
  16. Als je de FOV niet zelf kan veranderen
  17. Als je geen muis kan gebruiken in het menu
    Deze dingen geven stuk voor stuk een slechte port aan. Als een game ook maar 1 van deze onderdelen bevat zou het maximale cijfer een 5,5 moeten zijn als het om de pc versie gaat. Heel erg slecht van de game industrie om de pc zo te verwaarlozen dat men te vaak kiest voor een schaamteloze port."
  18. Wat een onzin. Ik speelde Fable 3 (dat een erg slechte port was) op de pc en zou het zker hoger dan een een 5,5 geven. En als de besturing heel erg tegenvalt gebruik iki gewoon een xbox xontroller
    "

    Het is jouw keuze om met een controller te spelen, maar in mijn ogen hoort dat niet, een PC game hoor je te spelen met muis en toetsenbord, period.
    Ik vind dat een ontwikkelaar veel aandacht moet besteden aan de gameplay van een console naar PC port.
    En dat doen ze meestal niet.

  19.   
    ms13694's avatar

    JonsoN schreef, "

    ”ms13694″ schreef, "[quote=”Neolite”].."

    Wat een onzin. Ik speelde Fable 3 (dat een erg slechte port was) op de pc en zou het zker hoger dan een een 5,5 geven. En als de besturing heel erg tegenvalt gebruik iki gewoon een xbox xontroller
    "

    Het is jouw keuze om met een controller te spelen, maar in mijn ogen hoort dat niet, een PC game hoor je te spelen met muis en toetsenbord, period.
    Ik vind dat een ontwikkelaar veel aandacht moet besteden aan de gameplay van een console naar PC port.
    En dat doen ze meestal niet.[/quote]
    ok, maar om nu het ontbreken van een quicksave funtie meteen als reden te gebruiken om een 5,5 te geven vind ik echt veel te ver gaan. Je moet een game beoordelen in het geheel en niet allen of het een goede port is of niet

  20.   
    Fox's avatar

    Ik vind bf3 ook een slechte port.. Ik heb geen eens single player gespeeld. Maar voor multiplayer is het all zo makelijk te zien. Als je met meer mensen op een map zit dan je daar normaal op zou zitten op de console… zijn alle spawns gefuckt en moet je naar achter lopen en blijven schieten voor kills. Ook ben ik het gevoel van Bf kwijt maarja…

  21.   
    Neolite's avatar

    mr.black schreef, "Wat een onzin. Serverbrowser, ok. Maar checkpoints/quicksaves zijn gewoon een keuze die de ontwikkelaar maakt. Er zijn ook PC-only titels waar je niet kan quicksaven of waar checkpoints inzitten."

    Ja, dit is geïntroduceerd(populair geworden) op de console. Sommige Pc-only ontwikkelaars hebben dit klakkeloos overgenomen. Jammer genoeg laten ze dan ook vaak een optie weg om het spel handmatig op te slaan.

    En als jij het zo’n onzin vind, dan laten we al deze functies wel weg in elk spel wat jij vanaf nu gaat spelen. Wil wel is zien hoe snel je dan stopt met het spelen van al deze spellen.

    ”ms13694″ schreef, "Wat een onzin. Ik speelde Fable 3 (dat een erg slechte port was) op de pc en zou het zker hoger dan een een 5,5 geven. En als de besturing heel erg tegenvalt gebruik iki gewoon een xbox xontroller"

    Nogmaal, speel dan maar spellen zonder al deze functies. En natuurlijk zijn de spellen beter dan een 5,5. Echter snap jij niet waarom ik een 5,5 genoemd heb. Dit is een demonstratief cijfer, geen reële weerspiegeling van wat de game daadwerkelijk hoort te krijgen. Zelfs een matige port kan een hoog cijfer krijgen, als de game maar goed genoeg is. Jammer genoeg is hier bijna nooit sprake van.

    Waarom ik dit ook ter sprake breng is omdat ik in Alan Wake merk dat de besturing van je character heel erg lomp werkt. Het is duidelijk bedoeld om met een controller te spelen. Ik weet dat men de nodige tijd heeft gestoken in deze port, ik krijg echter de indruk dat men met name het visuele vlak onder handen heeft genomen. En dat men de rest heeft proberen te maskeren.