Fast Forward 2011: Darkspore

Plots was daar Darkspore. Na de grappige Sims en het immens grote Spore zou je toch verwachten dat we weer lekker aan de slag konden gaan met het customizen van bacteriën en ze rustig een bestaan op laten bouwen. Fout! Het universum ligt onder vuur van de Darkspore en er zal geknokt moeten worden om de onderdrukte planeten en diens bevolking te redden.

Van kleine mensjes tot ruimtewezens
De Sims was een van de eerste games die nagenoeg iedereen naar de computer wist te trekken. Plots gamede niet alleen jij, maar ook je moeder, zusje, je oma en je neefjes. De revolutie zette voort met onder meer uitbreidingspakketen, vervolgen en spin-offs. Een goed paar jaar na de release van de eerste Sim-games kwam bedenker Will Wright op het idee van Spore: het bouwen van je eigen bevolking, beginnend bij een enkele bacterie en eindigend bij het ontdekken van het gehele universum. Het was misschien niet de hit waarop men gehoopt had, maar vele gamers konden zich toch prima vermaken met het maken van hun eigen ruimtewezens om vervolgens het heelal te verkennen.

Vorig jaar mei registreerde Electronic Arts plots de naam Darkspore. Volgens velen was het Spore 2 geboren, maar latere trailers, screenshots en nieuwtjes vertelden ons toch iets heel anders. De haast oneindige customization zou vervangen worden door top-down actie die vooral gedreven zou worden door buitenplanetaire combat. Gaat dat nog wel iets worden?

Duivels DNA
Weg dus met die minigames met zaad en microscopische wezentjes, in Darkspore gaan we dus lekker knokken met een groot scala aan ruimtewezens. Waarom doen we dat? De Darkspore is losgeslagen, daarom!
Een goed aantal millennia geleden begonnen de zogenaamde ‘Crogenitors’ ongevraagd aan te klooien met het DNA van allerhande ruimtewezens. De Crogenitors zaten vol van hunzelf en werden arrogant, zodoende creëerden ze monsters die ze zelf niet eens in de hand konden houden: de duivelse Darkspore. De Darkspore kan zelf ook DNA manipuleren en zal die gave dan ook gebruiken om zelf het universum te onderwerpen. Duizenden planeten werden in no-time opgeslokt en genadeloos gemuteerd en gekloond. Een handjevol ruimtewezens wist te vluchten en probeert nu terug te knokken tegen de Darkspore. Het is aan jou om deze rebellen te verenigen en om ze te helpen met hun strijd tegen de Darkspore.

Knokken dus
In de strijd tegen de Darkspore kun je zelf een squad van ruimtewezens samenstellen. Elk wezen heeft natuurlijkerwijs zijn eigen speciale krachten en mogelijkheden en zo kun je door verstandig te denken al een voorsprong krijgen op je tegenstanders. Er zijn wezens met krachten gebaseerd op bijvoorbeeld basische elementen zoals vuur en water, maar naarmate je progressie boekt kun je er ook voor kiezen om geestmanipulerende, elektrisch geladen of teleporterende wezens je team te laten versterken. Vervolgens kun je door middel van goede prestaties ook je wezens upgraden en (jawel, toch!) customizen. Zodoende kun je de soort-specifieke abilities een flinke boost in kracht geven. Kies je in de juiste omgevingen de juiste wezens en juiste upgrades, dan sta je al een stuk sterker in je schoenen.

Als je dan nog niet het gevecht aandurft, dan kun je de hulp inroepen van je vrienden. Darkspore heeft namelijk een handige vierspeler co-op mode die het buitenplanetair knokken tot een gezellige bezigheid maakt. Hier en daar lijkt het erop dat dit tot chaotische omstandigheden kan leiden, maar dat zal de multiplayer-ervaring zeker niet ontdoen van zijn fun-factor.

Voorlopig conclusie
Darkspore is waarschijnlijk niks voor de gamers die helemaal weg waren van Spore. Ontwikkelaar Maxis mikt duidelijk op een ander publiek met deze ommekeer, maar probeert subtiel toch de Spore-franchise voort te zetten. In mijn ogen is dat een goede zaak: één franchise hoeft niet één genre te betekenen.

Darkspore lijkt in ieder geval een prima actie-RPG te worden. De combat is uitgebreid, er kan nog steeds het een en ander aangepast worden aan de looks van je ruimtewezens en de vierspeler multiplayer en arena PVP maken het Darkspore in ieder geval geen saaie bezigheid zal worden.

  1.   
    lassieman's avatar

    Ik vond spore leuk, hopelijk wordt deze ook goed

  2.   
    Regge's avatar

    ik vond spore altijd leuk om te doen. en aangezien ik nu eigenlijk meer actie rpg doe is dit net precies wat ik zoek:)

  3.   
    Tom's avatar

    Regge schreef, "ik vond spore altijd leuk om te doen. en aangezien ik nu eigenlijk meer actie rpg doe is dit net precies wat ik zoek:)"

    Kijk, ik denk dat Maxis en EA blij zijn met gamers die openstaan voor wat nieuws. Geef het een kans, zou ik zeggen. 😉