Pandemics Jim Ferri over The Saboteur

Jim Ferri, lid van ontwikkelaar Pandemic, sprak op een Franse persconferentie over hun nieuwste game, The Saboteur. Volgens Ferri zal de hoofdpersoon Sean Devlin uiterst menselijk zijn. Zo zal hij goede en slechte karaktertrekken hebben en zouden we ons er als speler mee kunnen identificeren. Ferri:

    “We felt that our character should be relatable, we felt that he should be a guy who’s coming up through the ranks, a guy that’s worked honestly as a mechanic. […] He has his flaws. We wanted him to be human, and so he’s got his good sides and his bad sides, but in the end he goes through great character growth and a great story arc.”

Verder vertelde hij dat Parijs, de stad waar het hele avontuur zich af zal spelen, weliswaar niet 1 op 1 is nagebouwd, maar toch de juiste sfeer utiademt. Sowieso zijn alle bekende gebouwen aanwezig. Verwacht dus de Eiffeltoren, de Notre Dame en de Arc de Triomphe. Ferri:

    “The game gives you the ability to move around Paris freely, and… even though it’s got a beautiful fantasy to it, it’s really grounded and based in real Paris. It has the monuments, the Eiffel Tower, to Notre Dame, to all the great landmarks: the game does such a great job of representing this city.”

De bezetting van Frankrijk door de nazi’s speelt in The Saboteur slechts op de achtergrond een rol. Geen bestorming van Normandië of als een elite-soldaat alle bezetters om zeep helpen, nee, het verhaal gaat namelijk over een gewone Ierse coureur die in Parijs is op het moment dat Hitler begint met de invasie. Deze knul, Sean, is simpelweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

In de 3e persoons omgeving zal je met stealth en sabotage verder komen dan puur voor de actie te kiezen. Je probeert constant om niet verdacht te zijn en buiten de aandacht van de nazi’s te blijven. Een “suspicion meter” geeft aan of de vijand je met rust laat, of dat ze direct het vuur openen als ze je zien. Mocht je onverhoopt toch in een handgemeen terecht komen, dan zal je eerder gebruik maken van lompe klappen en kopstoten dan technische aanvallen en het breken van iemands nek. Je bent immers geen getrainde soldaat.

Sean’s kwaliteiten als coureur komen ook goed van pas, want je zult diverse voertuigen kunnen gebruiken in de straten van Parijs. Die zal je nodig hebben om uit de handen van de politie te kunnen blijven. Hierbij geldt het plan van ontwikkelaar Pandemic dat je alles kunt gebruiken wat je ziet; een soort Grand Theft Auto-stijl, maar dan in de jaren ’40.

Een ander bijzonder aspect van The Saboteur is het “Will to Fight” systeem. Zoals bekend zullen de delen van het level die nog bezet zijn zwart-wit gekleurd zijn, verstoken van enige kleur en hoop. Als de bevrijding van een bepaald gebied echter vordert, zal dat deel van het level kleur krijgen. De inwoners krijgen weer hoop en zijn bereid om te helpen bij het verzet tegen de nazi’s. Het kleurgebruik zal dus niet alleen iets visueels zijn, je zult ook daadwerkelijk een verschil qua gameplay krijgen. Daarnaast kan je ook vanaf de daken van gebouwen de verschillend gekleurde gebieden zien. Als je op de rand van een bezet en een bevrijd gebied bent is het tevens mogelijk om heen en weer te lopen tussen zwart-wit en kleur, waarbij alles in real-time wordt weergegeven.

Meer weten over The Saboteur? Lees dan onze E3-preview!

The Saboteur verschijnt 4 december voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    JVB93's avatar

    Volgens mij kan dit wel eens de revelatie van het gamejaar worden 🙂

  2.   
    Houserz's avatar

    Ik denk dat dit echt een top gamepie word…ALS het niet te veel lijkt op uncharted, waar het zover wel op lijkt…/

    Maar dan toch ben ik er blij mee want een echt goede avontuur game op de 360 is er nog niet.

  3.   
    -050- Critical's avatar

    meeste mensen zijn kritisch maar toch kijk ik er wel naar uit:roll:

  4.   
    JonsoN's avatar

    Iets in me vind dit spel niet leuk, komt waarschijnlijk door hun laatste gigantische FLOP!