Pandemic Studios sluit noodgedwongen haar deuren

Pandemic Studios, de ontwikkelaar van onder andere Mercenaries en haar aankomende The Saboteur, heeft noodgedwongen haar deuren moeten sluiten. Dit vanwege een reorganisatie bij Electronic Arts (EA), waar in totaal 1500 werknemers de laan uit worden gestuurd. Bij Pandemic worden 200 werknemers getroffen.

    “I want to make it clear that the Pandemic brand and franchises will live on. In the months ahead, we will announce plans for new games based on Pandemic franchises.”

Een deel van de studio wordt ondergebracht bij EA in Los Angeles, waar het team aan bekende franchises van de ontwikkelaar gaat werken. De game The Saboteur, die begin december in de winkels moet liggen, zal in elk geval niet lijden onder de reorganisatie.

Fans van Mercenaries, Full Spectrum Warrior, Lord of the Rings: Conquest en de eerste Star Wars: Battlefront, moeten vanaf heden aankloppen bij EA, al zal de merknaam Pandemic vooralsnog blijven bestaan.


De bezetting van Frankrijk door de nazi’s speelt in The Saboteur slechts op de achtergrond een rol. Geen bestorming van Normandië of als een elite-soldaat alle bezetters om zeep helpen, nee, het verhaal gaat namelijk over een gewone Ierse coureur die in Parijs is op het moment dat Hitler begint met de invasie. Deze knul, Sean, is simpelweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

In de 3e persoons omgeving zal je met stealth en sabotage verder komen dan puur voor de actie te kiezen. Je probeert constant om niet verdacht te zijn en buiten de aandacht van de nazi’s te blijven. Een “suspicion meter” geeft aan of de vijand je met rust laat, of dat ze direct het vuur openen als ze je zien. Mocht je onverhoopt toch in een handgemeen terecht komen, dan zal je eerder gebruik maken van lompe klappen en kopstoten dan technische aanvallen en het breken van iemands nek. Je bent immers geen getrainde soldaat.

Sean’s kwaliteiten als coureur komen ook goed van pas, want je zult diverse voertuigen kunnen gebruiken in de straten van Parijs. Die zal je nodig hebben om uit de handen van de politie te kunnen blijven. Hierbij geldt het plan van ontwikkelaar Pandemic dat je alles kunt gebruiken wat je ziet; een soort Grand Theft Auto-stijl, maar dan in de jaren ’40.

Een ander bijzonder aspect van The Saboteur is het “Will to Fight” systeem. Zoals bekend zullen de delen van het level die nog bezet zijn zwart-wit gekleurd zijn, verstoken van enige kleur en hoop. Als de bevrijding van een bepaald gebied echter vordert, zal dat deel van het level kleur krijgen. De inwoners krijgen weer hoop en zijn bereid om te helpen bij het verzet tegen de nazi’s. Het kleurgebruik zal dus niet alleen iets visueels zijn, je zult ook daadwerkelijk een verschil qua gameplay krijgen. Daarnaast kan je ook vanaf de daken van gebouwen de verschillend gekleurde gebieden zien. Als je op de rand van een bezet en een bevrijd gebied bent is het tevens mogelijk om heen en weer te lopen tussen zwart-wit en kleur, waarbij alles in real-time wordt weergegeven.

Wil je meer weten over The Saboteur? Lees dan ook eens onze E3-preview!

The Saboteur verschijnt 4 december voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Rock-in's avatar

    Ongelooflijk.

  2.   
    WoKingNL's avatar

    Ookal was mercenaries niet echt geweldig, vind ik het toch jammer dat EA dit doet 🙁

  3.   
    b00m666's avatar

    dus met andere woorden saboteur komt niet uit?

  4.   
    Menyz0r's avatar

    ”b00m666″ schreef, "dus met andere woorden saboteur komt niet uit?"

    De game The Saboteur, die begin december in de winkels moet liggen, zal in elk geval niet lijden onder de reorganisatie.

    lezen..

  5.   
    cookymonster's avatar

    Jammer vind ik.

    @ Menyz0r : ik hoop het

  6.   
    -050- Critical's avatar

    pandemic vond ik een fokking goede studio. jammer 👿

  7.   
    )GN(-Erik's avatar

    -050- Critical schreef, "pandemic vond ik een fokking goede studio. jammer 👿 "

    Ik vond ze fokking slecht 🙄 En dan vooral op de PC 😉

  8.   
    Darkknight's avatar

    )GN(-Erik schreef, "

    ”-050- Critical” schreef, "pandemic vond ik een fokking goede studio. jammer 👿 "

    Ik vond ze fokking slecht 🙄 En dan vooral op de PC 😉 "

    ik meot zeggen dat ze indd niet veel bijzonder goeie games hebben uitgegeven

  9.   
    JonsoN's avatar

    )GN(-Erik schreef, "

    ”-050- Critical” schreef, "pandemic vond ik een fokking goede studio. jammer 👿 "

    Ik vond ze fokking slecht 🙄 En dan vooral op de PC 😉 "

    Precies, Mercanaries2 was te triest!

  10.   
    makiejh's avatar

    1500 mensen ontslaan, hoezo economische crisis? 😕