Pandemic: The Saboteur is nog niet eens alpha

The Saboteur is al geruime tijd in ontwikkeling bij Pandemic, maar het ziet er naar uit dat de game nog wel even op zich zal laten wachten. De release staat ook nog altijd gepland voor ergens tussen nu en eind maart 2010, maar Tom French, hoofd ontwikkeling van The Saboteur, laat weten dat de game nog niet eens een alpha-stadium heeft bereikt. Hij verklaarde:

    “There’s still definitely a lot of work to do. We’re not even alpha yet. There’s little quirks and kinks, but we still have plenty of time to work that kind of crap out. We haven’t said an exact date yet. We are getting closer, and we are getting closer to locking down that date. We want to make sure we hit the right window.”

    “We don’t want to get lost, and hopefully we’ll find the right window and the right place in time to get this game out. It’s a pretty ambitious project and there’s a lot of content there to explore and we’re really proud of it. We just want to make it come out at the right time and give it the level of polish we want to deliver it at too.”

Daarnaast gaf French aan dat men de game eigenlijk te vroeg heeft aangekondigd, terwijl er nog erg veel werk te doen was. Voorlopig moeten we dus nog wachten op The Saboteur…

De bezetting van Frankrijk door de nazi’s speelt in The Saboteur slechts op de achtergrond een rol. Geen bestorming van Normandië of als een elite-soldaat alle bezetters om zeep helpen, nee, het verhaal gaat namelijk over een gewone Ierse coureur die in Parijs is op het moment dat Hitler begint met de invasie. Deze knul, Sean, is simpelweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

In de 3e persoons omgeving zal je met stealth en sabotage verder komen dan puur voor de actie te kiezen. Je probeert constant om niet verdacht te zijn en buiten de aandacht van de nazi’s te blijven. Een “suspicion meter” geeft aan of de vijand je met rust laat, of dat ze direct het vuur openen als ze je zien. Mocht je onverhoopt toch in een handgemeen terecht komen, dan zal je eerder gebruik maken van lompe klappen en kopstoten dan technische aanvallen en het breken van iemands nek. Je bent immers geen getrainde soldaat.

Sean’s kwaliteiten als coureur komen ook goed van pas, want je zult diverse voertuigen kunnen gebruiken in de straten van Parijs. Die zal je nodig hebben om uit de handen van de politie te kunnen blijven. Hierbij geldt het plan van ontwikkelaar Pandemic dat je alles kunt gebruiken wat je ziet; een soort Grand Theft Auto-stijl, maar dan in de jaren ’40.

Een ander bijzonder aspect van The Saboteur is het “Will to Fight” systeem. Zoals bekend zullen de delen van het level die nog bezet zijn zwart-wit gekleurd zijn, verstoken van enige kleur en hoop. Als de bevrijding van een bepaald gebied echter vordert, zal dat deel van het level kleur krijgen. De inwoners krijgen weer hoop en zijn bereid om te helpen bij het verzet tegen de nazi’s. Het kleurgebruik zal dus niet alleen iets visueels zijn, je zult ook daadwerkelijk een verschil qua gameplay krijgen. Daarnaast kan je ook vanaf de daken van gebouwen de verschillend gekleurde gebieden zien. Als je op de rand van een bezet en een bevrijd gebied bent is het tevens mogelijk om heen en weer te lopen tussen zwart-wit en kleur, waarbij alles in real-time wordt weergegeven.

Wil je meer weten over The Saboteur? Lees dan ook eens onze Fast Forward!

The Saboteur verschijnt voor 31 maart 2010 voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    JonsoN's avatar

    Hij zou dus al in 2008 uitkomen.. 😛

  2.   
    Rock-in's avatar

    Wut, duidelijk met andere dingen bezig geweest. 😛

  3.   
    JonsoN's avatar

    Waarschijnlijk werden ze zelf gesaboteerd 😛