Creative Assembly heeft inmiddels zijn sporen ruimschoots verdiend met titels als Shogun, Rome, en Medieval: Total War. In 2009 mogen we gaan genieten van het volgende deel uit de serie, namelijk Empire: Total War. Of de schaalvergroting goed uitpakt? Lees mee in deze Fast Forward.
Via vele omzwervingen langs feodaal Japan, middeleeuws Europa en het klassieke Rome gaat Creative Assembly nu naar de vroegmoderne tijd. In Empire: Total War spelen alle gevechten zich af tussen 1700 en de vroege jaren 1800. Buskruit zal een grotere rol spelen dan in de voorgaande delen en dat verandert het slagveld radicaal.
De basis
De fundamenten van Empire: Total War zijn onveranderd ten opzichte van de Total War-serie. Er is nog steeds de welbekende campagnemap, waarop de turn-based strategische beslissingen plaatsvinden, die wanneer nodig verwisseld wordt voor het realtime slagveld waarop de veldslagen uitgevochten worden.
Wat nieuw is aan de basis is dat de campagnemap niet alleen het Europese slagveld behelst, want er kan ook gevochten worden in Amerika en India. Dat staat garant voor een grote diversiteit onder de verschillende slagvelden waarop met acht verschillende facties gespeeld kan worden. Op de slagvelden zijn gebouwen niet langer louter visueel vermaak. Je troepen zijn namelijk in staat om in een gebouw te klimmen en van daaruit te verdedigen. Ook zoeken ze automatisch dekking als dat aanwezig is.
Daarnaast is een flink deel van de game overzichtelijker gemaakt. De interfaces zijn hier en daar samengevoegd zodat het geheel duidelijker wordt. Een goed voorbeeld hiervan is dat alle opties om je vijanden te bespioneren, te vermoorden of te paaien nu teruggebracht zijn naar twee units. De gentleman en de rake zijn in staat om diplomatieke, economische en moordzaken aan te pakken en bovendien worden ze beter naarmate ze dit vaker doen.
[SCREENSHOTS]
Zeeslag!
De hele game wordt in beeld gebracht door een nieuwe engine die gebruikt is voor Empire: Total War. Die engine is naast de gigantische veldslagen ook in staat om zeeslagen tot leven te brengen. Dat is dan ook met afstand de grootste toevoeging van Empire: Total War te noemen. De zeeslagen worden evenals de landgevechten gepland via de campagnemap. Zodra een confrontatie onvermijdelijk is, wordt de campagnemap ingeruild voor de zee. Met een vloot van maximaal 20 schepen kun je uitvaren om je vijand natte voeten te bezorgen. In totaal zijn er zoโn 40 verschillende typen schepen in alle historische soorten en maten beschikbaar.
Zodra het slagveld zichtbaar is, heb je zoals altijd eerst de mogelijkheid om je eenheden in formatie op te stellen. Zodra je daarmee klaar bent begint de echte confrontatie. Als Admiraal ben jij verantwoordelijk voor het welzijn van je vloot. Je dient dan ook rekening te houden met allerlei factoren, zoals de wind en het deinen van het schip, om je schoten te timen. Als je op het slagveld eenmaal binnen schietafstand van je tegenstander bent heb je de keuze uit drie typen kogels, voor de romp, de masten of het personeel.
Details
Ongekend voor deze game is het oog voor detail dat Creative Assembly tentoonstelt. Zo zijn alle slagvelden gereconstrueerd met behulp van NASA-satellietbeelden en zijn alle bewegingen voor de soldaten gemaakt met behulp van motion capture-technieken. Verder zijn er kleine, perfectionistische details alom aanwezig. Zo zul je in een cavalerie-eenheid bijvoorbeeld verschillende rassen paarden tegenkomen. Kleine details, maar wel accuraat.
Voorlopige conclusie
De nieuwe telg in de Total War-serie lijkt wederom te gaan verbluffen. Met immense slagvelden, zeeslagen en een vernieuwde interface worden er grote stappen gezet. De nieuwe engine laat meer interactiviteit met het slagveld toe en dat komt de gameplay alleen maar ten goede. Als de zeeslagen bewijzen een waardevolle toevoeging te zijn (lees: als het goed werkt) dan staat niets Empire: Total War nog in de weg om naar de top te gaan.
Empire: Total War zal in maart 2009 verschijnen voor de PC.
Tering, dat ziet er vet uit zeg.
Zeker in de gaten houden!
helemaal gelijk, zullen wel stevige systeemeisen worden
Kijk screenshot 4 alleen al, deze ga ik echt wel halen. Dit word echt een topper denk ik. ๐
Wow mijn Pc zal zeker over uren moeten gaan lopen als ik deze game heb! ๐
een must-have voor mij ๐
Zolang ze dual core processoren ondersteunen haal ik hem.
Lijkt me echt vet!
wow wel mooi voor zo’n soort spel ๐ฎ
haal als opwarmertje maar vast medieval II: total war, kun je vast wennen aan de gameplay 8)
Toppertje in de maak ๐
Dit is een van de games waar ik het meest naar uit kijk. Het spel zelf en ook vooral de mods die hierop gaan komen.
Voor alle spelers van M2TW check de Stainless Steel mod van KingKong, wat een briljant stuk werk. Een van de beste games, iig RTS, die ik gespeeld heb.
Ik hoop dat er een SS versie komt op de nieuwe engine.
By popular demand, here are the minimum specs for Empire: Total War:
2.4Ghz single core processor
256MB Gfx card (DX9 compaitble)
1GB RAM (For XP, 2GB if using Vista)
het was al een tijdje uit…ik had het ook gemeld, maarja, wie luistert er nou naar mij ๐ฅ
deze game word zo vet ๐
Speel nu al 2 jaar Medieval 2: total war! EN speel nu nog steeds! Dit word voor mij de game van het jaar!:D
Kan niet wachten! ๐
Voor zo ver ik weet is er nog nergens quad core nodig.(Je gebruikt dat niet optimaal nog) En alle andere spellen ondersteunen met een beetje qwaliteit echt wel dual core.e Dus ga er maar vanuit dat je het met Dual Core wel red :D. ๐
Deze ga ik egt in de gaten houden , die graphics vind ik wel goed en ik hou wel van zon gameplay ๐
Voor mij ook ! ๐
vetste game van 2009 8)
De Xbox mag bij mij al bijna weer de kast in ๐
Hier zal ik wel een tijdje zoet mee zijn ๐
Lijkt mij ook heel vet 8)
ik heb hier ook al een verhaal van gelezen in de pcgameplay een tijd geleden. echt geweldig ziet dit er uit 8) deze word een topper zo niet dan eet ik mijn uuhm… schooltas op
gruwelijk goede serie, de Total War reeks. Een serie die reeds sinds het allereerste spel uit de reeks vernieuwing uitademt.
Het doet me dan ook goed om te horen dat ze hun best blijven om vernieuwend te blijven.
Ik hoop alleen dat er inderdaad nog wel wat geschoven kan worden met systeemeisen.
Aaaight
Las pasgeleden ook in de PCGameplay een stuk (sorry al word dit gezien als reclame)
Maar dit is gewoon stoer.. Als je een stevige videokaart heb, kan je mooie dingen op je scherm toveren!
Dit is 100% een Must Have game, vooral de zee gevechten lijken mij episch ๐
Nou ziet er wel gaaf uit. Maar vind toch vooral het ‘je kunt ontiegelijk veel poppetjes besturen’- toch wel het interessants hieraan. (eventueel mag de grafische factor in mijn ogen best teruggeschroefd worden zodat iedereen dit spel kan spelen)
Zo ongelooflijk!! ๐ฎ ๐ฎ Dat zal mijn computer nooit aankunnen ๐ฅ
Dit vind ik altijd leuke games 8) … Om naar te kijken want ik kan er echt nix van ๐ณ
Ik vind het tijd perk met namen interessant.
Met grote groepen soldaten met musket geweren tegen elkaar opstellen.
Grafisch hoeft van mij niet zo.Rome total war geweldige gameplay. Graphics niet zo erg mooi.
zal wel ff wennen worden met alleen geweren vond juist zo handig bij rome en sinds kort medieval 2 dat die boogschutters over je eigen troepen konden schieten. maar dit word een topper! helemaal nieuwe pc gekocht voor deze eisen ๐