Speelduur Far Cry gigantisch, nogmaals bevestiging géén demo, wellicht wel DLC

Louis Pierre Pharand, de producent van Ubisoft’s aankomende first person shooter Far Cry 2, heeft nogmaals bevestigd dat er géén demo van Far Cry 2 zal uitkomen. De open wereld-structuur van de game is namelijk te complex, waardoor een goede demo simpelweg niet mogelijk is.

    Any chance of a demo before release?

    Louis-Pierre Pharand: No demos will be available. It became too complex to do a demo of an open-world game. We decided to put those efforts in the game, so that everyone can enjoy a better and more polished experience.

Eenzelfde probleem zagen we eerder al bij Grand Theft Auto IV, waar ook geen demo van verscheen. Toch kent ook Far Cry 2 al een grote groep fans die de game zeker gaan halen, demo of niet. De optie voor downloadable content laat Pharand echter nog wel open;

    Will there be any DLC for Far Cry 2 and if so what kind of content are you planning/thinking about making?

    Louis-Pierre Pharand: I can’t say at this point. It’s a secret!

Daarnaast kwam de speelduur die Far Cry 2 te bieden heeft nog even aan bod. Volgens Pharand heeft een gamer minimaal 20-30 uur nodig om het spel uit te spelen, maar dat kan oplopen tot honderden uren.

    Roughly how long will the average person take to complete the game?

    Louis-Pierre Pharand: If a gamer goes through the story path only using the fastest way, then about 20-30 hours.

    Most players will take about 40-80 hours depending about the investment in side missions and exploration.

    Game exhaustion is over 100 hours. That’s not taking into account that it’s impossible to play the game the same way twice, so replayability is huge!

Lees het hele interview hier nog eens rustig na.


Na Far Cry liet ontwikkelaar Crytek de franchise varen om met Crysis bezig te gaan. Ubisoft pakte de naam Far Cry op en zette het getalenteerde team in Montreal (Rainbow Six: Vegas, Splinter Cell, Assassin’s Creed) op het ambitieuze project Far Cry 2. De nadruk zal in Far Cry 2 volledig liggen op grimmig realisme, en geen sci-fi elementen zoals we die in de eerste Far Cry-game nogal eens aantroffen. We hoeven dus zeker niet bang te zijn om rare mutanten ineens tegen te komen. Toch komen we wel monsters tegen, maar dan als metafoor voor gruwelijke mensen. De grootste verrassing die Far Cry 2 brengt is dat jij, de hoofdpersoon, geïnfecteerd bent met het malaria-virus. Je zult tijdens je avonturen steeds op zoek moeten blijven naar de juiste medicijnen om niet nog zieker te worden. Het medicijn geeft je extra kracht en betere weerstand tegen aanvallen en verwondingen, maar als je te lang zonder medicijn speelt zal je zelf langzaam maar zeker veranderen in een bijzonder ziek persoon. Ubisoft heeft hiervoor een speciaal levelling systeem ontwikkeld voor je character.

Een ander speciaal systeem is gericht op je verwondingen. Regelmatig zal je ‘normale’ schade oplopen, maar zo af en toe kan je ook dusdanig serieus gewond raken dat het nodig is om ter plekke jezelf te behandelen. Denk hierbij aan het verwijderen van een kogel uit je lichaam en het verbinden van een bloedende wond. Als je niets aan zulke verwondingen doet zullen ze je altijd fataal worden en je bent tevens meteen dood als je neergeschoten wordt terwijl je bezig bent met het verzorgen van een verwonding. Gelukkig heeft Ubisoft al aangegeven dat je niet om de haverklap te maken krijgt met zulke opspelende wonden.

Wil je meer weten over Far Cry 2? Lees dan ook eens onze hands-on preview.

Far Cry 2 verschijnt op 24 oktober voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Mattmerize's avatar

    Heerlijk, een spel waarvoor je tijd moet maken, niet andersom.

  2.   
    Rhemme's avatar

    Zijn er tijden waarvoor je spellen moet maken dan?

  3.   
    PaNNa's avatar

    Ja hoor! Ik weet het al dat er geen demo komt :(.

  4.   
    PielePalle's avatar

    Boeiend, ik koop hem gewoon wel en dan heb je geen demo nodig 😉

    En dat van die speelduur is erg goed nieuws 😆

  5.   
    Julius's avatar

    Matthijsjuh schreef, "Heerlijk, een spel waarvoor je tijd moet maken, niet andersom."

    tijd waarvoor je een spel moet maken….

  6.   
    Ruudjee's avatar

    Haha ik snap het ook niet 🙄

  7.   
    Ment@l's avatar

    haha ik ook niet 😆

  8.   
    Uchiha linkz's avatar

    Zo Lang Dat De SpeelTijd Maar Lang Is Kan Het Geen Kwaad 😉

  9.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Wow Voor Grand theft Auto IV wist ik dat de speeluur veel was maar voor een shooter wist ik niet. Shooters hebben meestal niet zo grote speeluur daarnaast zal er een ijzersterke mulltyplayer bevaten + Bonus extra content en veel replay waarde heb ik gehoord dit is nou zun game dat het geven van zoveel geld voor een spel het goed waard is om het te kopen 🙂

  10.   
    -050- Critical's avatar

    deze haal ik toch

  11.   
    Alias's avatar

    Zolang ik me er maar een tijd mee kan vermaken vind ik het best, en die eventuele DLC is dat misschien de toevoeging van roofdieren?

  12.   
    nickykolkie's avatar

    jmmr dat er geen demo komt maar lijkt me wel logies 😆

  13.   
    Tha Destiny's avatar

    Ja leuk 40-80 uur gameplay, maar gaat dat niet ontzettend herhalend worden? na mijn 400ste uurtje Oblivion had ik het ook wel en beetje gehad, en oblivion is veel cooler dan farcry 😛

  14.   
    Xtremie's avatar

    Pfff…. eind Oktober 🙁

  15.   
    Mattmerize's avatar

    Rhemme schreef, "Zijn er tijden waarvoor je spellen moet maken dan?"

    Ja jezus, denk eens verder dan je neus lang is. De meeste spellen, vooral handheld, zijn nu heel kort, omdat men weinig tijd heeft, dus worden de games daaraan aangepast.