2008 Fast Forward: Killzone 2

Killzone was één van de eerste games die Nederland op de kaart zette op het gebied van gamedevelopment. Dit heeft dan ook zijn vruchten afgeworpen: Guerilla Games werd ingelijfd bij de tak van Sony. De sporen werden verdiend, tijd voor een tweede deel dus! Wat kan Guerilla met de kracht van de PlayStation 3?

Uit tegen Helghast
Het verhaal van Killzone 2 borduurt voort op het eerste deel. Daarom een kleine recap: de ISA en de vijandelijke Helghast zijn in oorlog met elkaar. De Helghast werden na experimenten naar een andere planeet verbannen, iets wat bij hen uiteraard niet in het goede keelgat is geschoten. In deeltje één was het aan Jan Templar en zijn crew om strategische punten op aarde uit te schakelen. In Killzone twee, wat zich twee jaar na het eerste deel afspeelt, wordt het offensief voortgezet. Ditmaal vindt de strijd echter plaats op de thuisplaneet van de Helghast; Helghan. Je speelt ditmaal oorlogsveteraan Sev, die met zijn squad de Helghast leider Visari gevangen moet nemen en bij moet dragen aan het teneerslaan van de Helghast opstand. De Helghast spelen ditmaal een thuiswedstrijd, wat gezien de barre omstandigheden op de planeet een flink voordeel te noemen is. Dit alles moet ervoor zorgen dat Killzone 2 het niet al te geniale Killzone overtreft.

[SCREENSHOTS]
Realisme
Extra hulpmiddeltje daarbij is de visie die Guerilla tijdens de hele game heeft vastgehouden: realisme. Ondanks dat de game zich afspeelt in een onrealistische wereld met onrealistische tegenstanders en omgevingen, wil men de gamer in de game trekken door alles zo reëel mogelijk te houden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van bijna cinematische effecten. Zo is er geen HUD (een schermpje met bijvoorbeeld je gezondheid, voorraad ammo e.d.) aanwezig, vergelijkbaar met de recente oorlogsgames die dit ook vaak laten vallen. Ook animaties zijn meegenomen in het realistische aspect. Zo zal het wel degelijk verschil maken of je een Helghast op verschillende lichaamsdelen raakt. Een schot in het been zal dus automatisch voor een bijbehorende animatie zorgen, iets wat je in de trailers terugziet.

Sfeertje…?
Een ander kenmerk van Killzone is het sfeertje dat de game uitademt. De grauwe kleuren die de game destijds al bevatte zijn terug, alhoewel ditmaal dus voor een andere planeet is gekozen. Guerilla probeert een beklemmend sfeertje te creëren, wat goed tot zijn recht moet komen dankzij de realistische weergave. Tel daarbij de woeste Helghast en de onbekende, barre planeet Helghan bij op en je zult je waarschijnlijk geen moment meer veilig voelen. Terugkomend op dat sfeertje: opnieuw zal de game dus vooral grauw zijn, enigszins te vergelijken met Resistance voor de PS3. Denk dus aan de grijze, groene en bruine kleuren die je gewend bent van Killzone, maar dan met een flinke boost. Zo is er extra aandacht besteed aan lichtinval, iets wat natuurlijk niet mag ontbreken nu Guerilla de beschikking heeft over de kracht van de PS3.

Grafisch wordt de game dus gelúkkig een stuk sterker dan zijn voorganger, maar ook het intellect van de Helghast is flink op de schop gegaan. Waar de gasmaskerdragende mannen voorheen nog wel eens mis wilden schieten van een halve meter om vervolgens als een schietschijf stil te staan, moeten ze in deel twee wat bedachtzamer te werk gaan. Ze zullen meer dekking zoeken en jou en je crew via tactische bewegingen klem proberen te zetten, waarbij gebruik wordt gemaakt van de omgeving. Niet alles is namelijk een veilige schuilplaats, dus een vat olie zal zeker in je tegendeel gebruikt worden mits jij daarachter schuilt. Uiteraard werkt dit ook andersom, dus ook de Helghast mogen hun borst wat dat betreft nat maken.

Vooralsnog…
Killzone 2 lijkt een betere game te gaan worden dan Killzone, iets wat toch wel gewenst was. De game blijft wel trouw aan zijn roots, maar geeft met een klein scala aan mogelijkheden toch een kleine twist aan de serie. Grafisch en technisch gezien lijkt de game bovendien hoge ogen te gaan gooien, maar het is nog wachten op de uiteindelijke versie die deze vermoedens moet gaan bevestigen…

Killzone 2 verschijnt eind 2008 voor de PlayStation 3.

  1.   
    Neolite's avatar

    Altijd leuk helghast afknallen. 🙂

  2.   
    RinusReetRidder's avatar

    Dit gaat vast een toppertje worden denk ik zo 8)

  3.   
    Tollos's avatar

    dit word een heel goed spel

  4.   
    Gerjann's avatar

    niet voor de pc 🙁

  5.   
    Scuderia's avatar

    Kan niet wachten man!

  6.   
    PaNNa's avatar

    Ziet er toch beter uit als zijn voorganger.

  7.   
    PS3Killer's avatar

    Wow, nog nooit van gehoord, maar dit is toch ook wel een hele mooie game.

  8.   
    Dy-88's avatar

    ik heb laatst killzone 1 gekocht voor de PS2. hij is echt vet, het beeld is veel te mooi voor een PS2 en je ziet veel FPS ”accocoires” terug, die je nu weer ziet en maar dan dat het ”nieuw” is zogenaamd. het is een top spel, alhoewel ik sommige dingen erg iri vin 😉
    de multyplayer daar is geen moer aan, ookal geef ik het een 7.5 😛
    ik ben benieuwd naar killzone 2! kijk of dat een topper wordt…………..