2008 Fast Forward: Alan Wake

Terwijl Alan Wake langzaam doordraait dankzij zijn nachtmerries, die hem niet alleen plagen in zijn slaap, lijkt ontwikkelaar Remedy juist precies te weten waar ze heen willen met deze intrigerende thriller.

De makers van de explosieve Max Payne games besloten het met hun debuut op de next-gen consoles het over een iets subtielere boeg te gooien. Alan Wake gaat, niet geheel verrassend, over Alan Wake: een schrijver die na de vermissing van zijn verloofde last krijgt van allerlei psychologische kwalen en een writers block. Volgens zijn psychiater allemaal stress gerelateerd, dus raadt hij Alan aan een huisje te vinden in het pittoreske Bright Falls. Dat is een rustig bergdorpje in de buurt van Washington, waar meer patiënten genezen zijn van hun psychische kwalen. Alan verhuist snel naar Bright Falls en alles gaat goed tot hij in de kliniek daar het evenbeeld van zijn vermiste verloofde tegenkomt en aan een nieuwe horror roman begint.

[SCREENSHOTS]

Nachtmerries worden realiteit
De verschrikkelijke dingen die Alan op papier zet gebeuren in het echt en het verhaal lijkt zichzelf te schrijven als Alan een paar uurtjes slaap meepakt. Meer dan een paar uurtjes zal hij ook niet krijgen: de nachtmerries en slapeloosheid komen weer terug. Het verhaal wordt op een cinemastische doch getwiste manier verteld, waardoor de game een interessante structuur krijgt. Wat is nachtmerrie, wat is echt? Dit doen de ontwikkelaars opzettelijk, zodat ze lekker kunnen rotzooien met spelers en hun interpretatie van het spel. De game is ook nog eens helemaal open. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt, overal heen te rijden en zelf te bepalen wanneer je bepaalde opdrachten doet. Het bergdorpje op zich is redelijk klein, maar het natuurgebied er omheen is gigantisch, dus er zal genoeg te verkennen zijn. Daarnaast is het tijdstip waarop je op avontuur gaat heel belangrijk voor wat je tegen zal komen. Het spelen met dag, nacht, licht en donker is een belangrijk deel van Alan Wake’s trucendoos en iets waar de makers je flink wat angst mee in kunnen boezemen.

Licht in het duister
Omdat licht zo’n grote rol speelt in Alan Wake, wil Remedy licht en lichteffecten zo realistisch mogelijk naar het HD-scherm vertalen. Terwijl je door de bergen tuft in je stationcar heeft ieder object een realistische schaduw. Water reflecteert zonnestralen, matte stoffen dempen het licht en je kan zelfs de tijd bepalen door de schaduwen van bomen als zonneklok te gebruiken. Maar licht is niet de hoofdrolspeler in Alan Wake’s nachtmerries: eerder het gebrek eraan. Alan Wake’s vijanden zijn niet van deze wereld en het enige waar ze niet goed tegen kunnen is licht. Jouw enige wapen tegen deze monsters is dan ook licht. Of je nou je zaklampje gebruikt om ze weg te jagen of booby-traps zet met vuur en elektriciteit: om te overleven zal je veel moeten spelen met licht.

Alan Wake gaat een interessante mix bieden van een strak verteld horror verhaal en vrije gameplay, waarin je zelf bepaalt hoe en wat. En dat alles nog overdekt met een ongelofelijk grafisch jasje: het is zeker zaak om deze in de loop van 2008 in de gaten te houden. Al is het niet eens zeker dat we Alan Wake in 2008 mogen begroeten, want Remedy laat niet meer los dan: “It’s done when it’s done”, en dat kan in het geval van een dergelijk ambitieus project alleen maar goed zijn.

Alan Wake zal in de loop van 2008 voor de PC en de Xbox 360 verschijnen.

  1.   
    Neolite's avatar

    eerst was het nog eind 2007, toen werd het begin 2008 en nu is het weer in de loop van 2008. 😆

  2.   
    Cirdan's avatar

    Dit lijkt mij echt een vette horror game. Een open speelwereld spreekt mij dan heel goed aan. Ben benieuwd, maybe wordt dit mijn 1e horror game die ik ga spelen 😛

  3.   
    Ment@l's avatar

    k ga m ook halen denk ik 8)

  4.   
    ps3 gek's avatar

    ”Cirdan16″ schreef, "Dit lijkt mij echt een vette horror game. Een open speelwereld spreekt mij dan heel goed aan. Ben benieuwd, maybe wordt dit mijn 1e horror game die ik ga spelen 😛 "

    Ga jij hem voor de pc kopen dan? 🙄

  5.   
    Neolite's avatar

    ”Cirdan16″ schreef, "Dit lijkt mij echt een vette horror game. Een open speelwereld spreekt mij dan heel goed aan. Ben benieuwd, maybe wordt dit mijn 1e horror game die ik ga spelen 😛 "

    heb je doom nooit gespeeld dan 😛

  6.   
    Pimkingetje's avatar

    Te gek! Komt er geen Fast toward Borderlands? 8)

  7.   
    Kaassouffl3's avatar

    Een vriend van mij kijkt echt helemaal uit naar dit spel. Ik moet et eerst nog maar eens zien.

  8.   
    stormtrooper's avatar

    lijkt me wel een spannend spel!, ziet er trouwens ook mooi uit