Het voordeel van 64-bit in Half-Life 2 getest

Vorige week maakte Valve trots bekend dat de 64-bit versie van Half-Life 2 klaar was en via Steam verspreid werd. Dat is natuurlijk mooi nieuws, want 64-bit ‘is gewoon beter en sneller’, toch?

Techgage pakte een pc, installeerde een 32- en een 64-bit Windows XP en ging met beide Half-Life 2 spelen en aan de hand van de framerate werd de winnaar bepaald.

De 64-bit-roes was snel voorbij, toen bleek dat de 64-bit-versie van de game bijna altijd iets achterbleef bij de 32-bit-versie. Toen alle speciale effecten werden uitgeschakeld en de resolutie ook nog eens tot een minimum werd gebracht, bleek de 32-bits-versie zelfs vaak beduidend sneller dan de 64-bit-versie. Er wordt verder niet op ingegaan wie wat beter zou moeten doen om de prestaties naar de verwachting te doen lopen.

Een laadtest gaf de 64-bit-versie wel enige voorsprong: het Canals-level was in de helft van de tijd geladen op 64-bit in vergelijking met 32-bit en dit is meerdere malen met hetzelfde resultaat getest. Heb je toch ergens een voorsprong voor je geld…

  1.   
    meatball's avatar

    maakt dan ook nix uit dus, veel zin had het dus niet om een 64-Bit versie te maken

  2.   
    Design's avatar

    mja, geef mij dan ook maar een 32 bit 😛

  3.   
    Rijstekorrel's avatar

    ja mij ook heb trouwens nooit een 64 bits pc gehad

  4.   
    Gertyboy's avatar

    Wel raar, meestal is een 64Bit versie sneller dan de 32Bit versie; Het zal gewwon nog niet geoptimaliseerd zijn. 😉

  5.   
    Rijstekorrel's avatar

    hij was ook sneller met laden

    maar heeft die die wel op een systeem geinstaleerd die 64 bits goed aan kan die windows xp