Microsoft: hulp bij het gamen van VoIP

Terwijl telecombedrijven als KPN nog niet weten wanneer ze VoIP-diensten zullen gaan aanbieden, doen Microsoft en Sony al waardevolle ervaring op met VoIP via hun game-netwerken. Hoewel de technieken achter VoIP nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn om op grote schaal de ouderwetse telefoon te vervangen, kletsen gamers graag op een lage bitrate tijdens het spelen. Op deze manier worden ze, zonder dat ze het direct doorhebben, aan de ene kant gebruikt als proefkonijn en aan de andere kant warm gemaakt voor bellen via het internet.

Microsoft heeft bijvoorbeeld grote plannen om VoIP te integreren in verschillende bedrijfsoplossingen. Via de Xbox Live kan hiervoor op een onopvallende manier geoefend worden. Het grootste probleem is volgens Microsoft vooralsnog de Quality-of-Service. Het is moeilijk om de grote hoeveelheid pakketjes die nodig zijn voor hoogstaande verbindingen op een snelle wijze, zonder verlies en in de goede volgorde, op de plaats van bestemming te krijgen. Vooralsnog is, om het hoofd te bieden aan deze problemen, gekozen voor een peer-to-peer-verbinding om zo de stroom pakketjes in goede banen te leiden. Voor een grote implementatie van VoIP moeten de pakketten echter hun eigen route gaan vinden via het internet-protocol. Al met al nemen de gamers genoegen met een lagere kwaliteit dan dat VoIP moet gaan krijgen en heeft Microsoft de ruimte om te oefenen.

“It gets consumers more familiar with VoIP in a sort of sneaky way,” said Billy Pidgeon, an analyst at research firm Zelos Group. “It’s tough to think that would get consumers to go with VoIP to replace their normal telephone provider…but it provides a technical and social and behavioral laboratory for the use of VoIP within a certain context.”

De aantallen worden indrukwekkend genoemd, dagelijks wordt een half miljoen uur gespeeld via Xbox Live. Met de informatie die ontwikkelaars uit dit gebruik halen kan Microsoft de Live Communication Server verder ontwikkelen, die over een paar jaar het centrum van verbindingen in bedrijven zou moeten worden. Klanten worden op deze wijze ook warm gemaakt; net zoals telecombedrijven ooit SMS hebben geïntroduceerd om mensen bekend te maken met het versturen van data via de mobiele telefoon kan al gamend praten via het internet de deur openen voor het bellen via datzelfde internet.

Voor het hele artikel kun je hier even kijken.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren