Het is de laatste tijd wat stil onder de titels van PlayStation VR, toch is er onlangs een nieuwe titel op de markt verschenen met de naam Moss. Ontwikkelaar Polyarc heeft geprobeerd om met deze rustieke game een nieuw hoofdstuk in het leven van virtual reality te blazen. Dit doen ze onder meer door te laten zien dat details, omgevingen en geluiden van groot belang zijn. Maar brengen deze dingen ook de benodigde charme die Moss nodig heeft om een succes te kunnen worden?
Een verhaal dat nog nooit eerder zo is verteld
Wanneer je de VR-headset opzet kom je in een gigantische bibliotheek terecht, waar een boek met daarop de titel van de game voor je ligt. Als je het boek openslaat zal een lieve, zachte stem, die net lijkt alsof je wordt voorgelezen vlak voordat je gaat slapen, het verhaal van Moss vertellen. Een boek dat niet over jou gaat maar over Quill, een kleine muis met een groots verhaal. Eenmaal op de laatste pagina beland zal er een wit licht te zien zijn en je zult terechtkomen in de wereld van Moss. Vanuit een klein hoekje komt daar een kleine muis aangelopen, Quill. Hij wordt aangetrokken door een magische steen die vlak daarvoor uit de boom was gevallen. Ondertussen wordt de achtergrond gesierd door de vele gebeurtenissen: een kraai die komt overvliegen, bladeren die van de bomen vallen, varens die bewegen en de immens zuivere geluiden die de natuur met zich meebrengt.
Wanneer Quill eenmaal deze magische steen heeft opgepakt en vervolgens in zijn rugzak heeft gestopt, schrikt hij. Jij – de zogenaamde ‘Reader’ – wordt voor hem zichtbaar. Vervolgens zwaait hij naar je en loopt naar je toe om, zonder woorden te gebruiken, kennis met je te maken. Hierdoor ontstaat er een soort interactie die zo levensecht voelt waardoor het lijkt alsof je een serieuze band, met de bijbehorende emoties, aan het ontwikkelen bent voor Quill.
Puzzelen, puzzelen en nog meer puzzelen
Moss voorziet ons in (bijna) elk level van een puzzel die aardig gecompliceerd kunnen worden, maar uiteindelijk wel te doen zijn voor jong én oud. In plaats van een level te zien als 2D wordt het mogelijk gemaakt om een level te bekijken vanuit een heel ander perspectief. Je kan er namelijk voor kiezen om de VR-headset zo te zetten dat je het level vanaf iets meer naar boven of naar onder ziet, ook kan je dichterbij gaan of besluiten om het level van een iets grotere afstand te bekijken. Een compleet nieuwe dimensie gaat hierdoor open en zorgt ervoor dat het net lijkt alsof je echt in die wereld zit.
Het verhaal komt, na ongeveer vier uur te hebben gespendeerd, echter tot een zeer abrupt einde. Het einde is zelfs zo abrupt dat, wanneer de laatste pagina wordt geopend, er letterlijk niets meer gebeurt. Je krijgt geen verdere uitleg wat je zou kunnen doen, je zult op eigen houtje terug moeten keren naar het menu om vanuit daar te bepalen wat je hierna gaat doen. Door de zeer magere lengte van het spel voelt het tevens aan alsof je pas net bent klaargestoomd voor iets dat niet gaat komen, het spel stopt gewoon zo plotseling.
Details zorgen voor de ondergang?
Doordat er zoveel gelet is op de details zou je zeggen dat alles compleet zou zijn, niks is echter minder waar dan dat. Zo missen er bepaalde functies die normaal gesproken vanzelfsprekend zijn in een game. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om de game tussentijds op te slaan, hierdoor moet je per se een hoofdstuk afmaken om ervoor te zorgen dat je ook vanaf dat punt weer kan beginnen. Als je een klein stukje over zou willen doen, omdat je een collectible bent vergeten te pakken, zit er niks anders op dan het complete hoofdstuk opnieuw te spelen.
Daarnaast is de uitleg van de gebruikte controls behoorlijk mager. Zo worden er alleen controls die compleet nieuw zijn uitgelegd en niet de standaard controls. Dit zou enige problemen kunnen opleveren voor mensen die nieuw zijn in het gamen. Ook speelt de PlayStation VR een negatieve rol hierin, de camera moet bijvoorbeeld constant gefocust zijn op de headset en controller. Hierdoor kunnen bepaalde bewegingen niet altijd vloeiend worden uitgevoerd en voelt het al snel erg gelimiteerd aan, iets waar VR juist tegen is.
Conclusie
Polyarc heeft met het oog voor detail, door onder meer gebruik te maken van zuivere geluiden, prachtige omgevingen, levensechte animaties en de kleinste gebeurtenissen, ervoor gezorgd dat de charme van de wereld van Moss, maar ook van Quill perfect naar voren komen. Ondanks het feit dat het verhaal erg kort is en er enkele problemen zijn, die niet altijd worden veroorzaakt door het spel zelf, is het zeker de moeite waard om deze game te checken. Door al deze kleine details komt het prijskaartje ook al gauw op het juist eind terecht. Moss kan ook wel worden gezien als dé PlayStation VR-titel van het moment.
Wat is het prijskaartje ! Kan makkelijk zijn om zelf dan te beoordelen of het dan de 4 uur waard is voor de rest mooie review
30 euro. 🙂
Ziet er best wel schattig uit, VR moet het momenteel van zulke games hebben. Is eigenlijk jammer dat het niet verkrijgbaar is zonder VR, maar ja anders gaat niemand ooit Playstation VR kopen. 😀
Zonder VR valt er juist een hoop van de charme weg. Het is juist geweldig om schuin van boven naar een muizehuisje te kijken, om vervolgens laag te gaan zitten om door de ramen te kijken. Dat krijg je op een tv nooit lekker voor elkaar.
Nee, dit is echt een game die VR MOET zijn.