Tomb Raider (NVIDIA SHIELD-port)

Het reeds in 2013 verschenen Tomb Raider is niet vies van een port of twee. De oorspronkelijke Xbox 360- en PlayStation 3-game werd immers al spoedig geport naar pc, en kwam later ook nog eens vernieuwd en verbeterd terug als de Definitive Edition op Xbox One en PlayStation 4. Maar zelfs daar bleef het niet bij. De dames en heren van NVIDIA Lightspeed Studios rolden uit om dit bejubelde avontuur nu ook naar de NVIDIA SHIELD TV te brengen. Jawel, de volledige reboot van Tomb Raider draait nu zowaar op een Android-apparaat. Maar hoeveel kun je daarvan precies verwachten?

Prestige pur sang

NVIDIA Lightspeed Studios treedt al langer op als in-house ontwikkelstudio van NVIDIA. Het bedrijf focust zich tot dusver enkel en alleen op het overzetten van ‘volwaardige games’ naar NVIDIA’s eigen stream-apparaat, de SHIELD TV. Precies de caster die we op GamersNET al uitgebreid unboxten en bespraken in GamersNET Gear. Maar het aanbod van noemenswaardige spellen die er native op draaien, groeit blijkbaar gestaag.

In het geval van Tomb Raider heeft Lightspeed Studios de handen ineen geslagen met alle verantwoordelijke partijen achter het origineel en diens oorspronkelijke ports. Square Enix als uitgevende kracht, ontwikkelaars Crystal Dynamics en Eidos, plus de Utrechtse game-studio Nixxes, die eindverantwoordelijk was voor legio pc-ports van Crystal Dynamics. Met die krachten gebundeld, werd het mogelijk om Lara Croft in al haar glorie over te zetten naar NVIDIA’s eigen Android-kastje. Een prestatie an sich, gezien de geringe kracht waar de SHIELD TV over beschikt. Naast de vooruitstrevende NVIDIA Tegra-processor, biedt deze mini-computer namelijk niet bijzonder veel hardware-matige houvast. Het is en blijft immers een caster, niet bepaald je doorsnee game-systeem of console.

Toch zijn de ontwikkelstudio’s erin geslaagd om Tomb Raider onbewerkt draaiende te krijgen op de SHIELD. Weliswaar op een resolutie van 720p, maar dan wel weer voorzien van legio visuele hoogstanden. Daaronder valt niet alleen een flinke render distance, alle ruwe natuur van het originele en tal van gedetailleerde aangezichten. En dat is stiekem enorm bewonderenswaardig om te ervaren; een hoogwaardige game zien draaien op hardware en software die doorgaans voor de mobiele markt ingezet wordt. In de afgelopen jaren is Android als platform gegroeid, maar ook de kleinere chipsets van NVIDIA blijken meters te maken. Had je mij anno 2013 verteld dat deze game ooit op een zacht geprijsd Android-apparaat zou draaien, dan had ik je vierkant uitgelachen. And here we are…

Misselijkmakende misser?

Hoe prestigieus een prestatie als deze is, gaat het Lightspeed Studios niet allemaal even goed af. Lara’s reboot-avontuur is in zijn totaliteit speelbaar en wel, maar kampt alsnog met een aantal technische mankementen. Met name de framerate, om precies te zijn. Gedurende de plundering van grotere tombes of epische schietpartijen, wil deze verversingsratio nog wel eens inkakken naar bizar lage standaarden. Niet continu, maar eerder in onvoorspelbare vlagen. In-engine draaiende filmpjes en de bijtijdse quick time events lopen relatief vloeiend, maar een hectisch gevecht of grotere puzzel kan een vrij misselijkmakende ervaring worden. Doordat er plots een significant tekort aan beeldverversing optreedt, komt dat vooral de actiescenario’s weinig ten goede. Niet iedereen zal zich er even veel aan ergeren, maar de gamer die liever niet onder de gulden standaard van 60 frames per seconde wil dippen, doet er goed aan niet eens om te kijken naar deze port.

Hoe dan ook. die framerate is en blijft een cru puntje. De game in zijn geheel kan namelijk wonderschone kiekjes opleveren en je soms daadwerkelijk doen verbazen over de gedetailleerde omgevingen, maar dan vaak wel bijgestaan door een abrupte stotter. Had die polygonen dan iets hoekiger gemaakt, of de render distance iets minder ver, wat dan ook. Een dergelijke besparing had deze port wellicht iets minder verleidelijk gemaakt op screenshots, maar tegelijkertijd zo veel vloeiender in de daadwerkelijke gameplay. NVIDIA heeft echter gekozen dit pad te bewandelen, waar ook weer wat voor gezegd mag worden. Persoonlijk had ik zelf een hogere framerate geprefereerd, maar je kunt blijkbaar niet alles hebben. De Tegra-processor is natuurlijk ook maar tot zo veel in staat.

Schappelijke port, schappelijke prijs

Mocht je geen problemen ervaren van een ietwat onstabiele beeldverversing, dan kan deze port van Tomb Raider nog een aardig vermakelijk avontuur zijn. Tegen een relatief klein prijsje ook. NVIDIA verkoopt de eigen uitvoering van Tomb Raider immers voor 13,99 euro op Google Play, wat zonder meer een redelijke bedrag te noemen is. Het bijna vier jaar oude avontuur is ongetwijfeld ooit goedkoper uitgevallen voor andere platformen, maar met het ambitieuze port-proces erbij opgeteld, is deze richtprijs niet onredelijk ingezet. Het is en blijft immers de volledige ervaring (met downloadable content inbegrepen), waar je zeker een uur of tien verdwaald in kan raken. Langer als je een ware completionist bent. En daar doe je het uiteindelijk toch voor: een poosje heerlijk verzonken zijn in een van Lara’s beste avonturen.

Conclusie

Eerlijk is eerlijk, het is NVIDIA Lightspeed Studios niet volledig van een leien dakje gegaan zo’n gigantisch spel op dat minuscule apparaatje zien te proppen. Het oog voor detail mag er wezen, maar dat komt de framerate helaas niet bepaald ten goede. Ben je echter een gamer die daar gemakkelijk overheen kan kijken én heb je Lara Crofts reboot anno 2013 helemaal gemist, dan is deze ambitieuze port wellicht wat voor jou. Het gehele open-wereld avontuur is in zijn totaliteit te spelen op nota bene een streaming device, en dat verdient zeker enige lofbetuiging. Dit is voor NVIDIA een zoveelste prestigeproduct om te laten zien waartoe de SHIELD-producten in staat zijn, maar tegelijkertijd kan je daar als gamer de vruchten van plukken. Mits je niet te veel waarde hecht aan stabiele beeldverversing dan.

Daarom zou ik NVIDIA Lightspeed Studios ook vooral aanraden om de focus bij te stellen. De SHIELD TV heeft namelijk aardige potentie als mini-console, en juist dat minuscule mag meer omarmd worden. Probeer geen grootse titels met grootse graphics naar deze caster te brengen, maar zoek het juist bij de ‘kleinere’ ports om te tackelen. Denk aan SHIELD-versies van bejubelde indies als INSIDE, Stardew Valley of Owlboy. Stuk voor stuk ontzettend stijlvolle en noemenswaardige games, die met al het gemak van de wereld op de Tegra-processor afgespeeld kunnen worden.

Uiteraard is Tomb Raider een stuk ambitieuzer en marketingtechnisch mooier om in de zoeklichten te zetten, maar voor veeleisende gamers zal de caster daarmee niet genoeg furore maken. Een kwestie van keuzes voor Lightspeed Studios, waarvan ik hoop dat ze in het vervolg iets meer op safe zullen spelen. Lara Croft and the Guardian of Light, iemand?

  1.   
    MC TiM's avatar

    Grafisch redelijk indrukwekkend. Had ik niet verwacht.

  2.   
    Tom's avatar

    Dat is en blijft een compliment voor Lightspeed Studios. Het feit dat ze dit (zo visueel opgepoetst) op een kleinere chipset kunnen draaien, is gewoon een flinke prestatie.

    Jammer alleen van de framerate, maar ik snap waarom NVIDIA deze keuzes maakt. Zodoende komt de SHIELD TV toch iets meer in de spotlight te staan als een native game-apparaat, en niet enkel een veredelde Chromecast. Goeie stappen, maar nu Stardew Valley nog. 😛

  3.   
    MC TiM's avatar

    Je zou zeggen dat Stardew Valley toch gemakkelijker te porten moet zijn dan Tomb Raider. Minder indrukwekkend ook natuurlijk.

  4.   
    Tom's avatar

    Dat zal dan ook wel de keuze voor Lightspeed Studios geweest zijn. Grotere games met minder hoogwaardige resultaten, of games die gemakkelijker te porten zijn, met veel minder impact. Ik had liever het laatste gezien, maar ik snap waarom NVIDIA voor het eerste gegaan is.