Tekken 7 Firstlook hands-on

Op Gamescom mocht ik Tekken 7 al onderwerpen aan een aantal intensieve matches op de PlayStation 4. Namco nam de fighting game vervolgens mee naar Firstlook Festival en daar stond de game op de ASUS-stand met een killer pc en een 120Hz scherm. Oké, de game speelde al heerlijk in Keulen, maar op pc en zo’n beeldscherm zou een verschil moeten maken. Toch, toch?

120Hz

Allereerst verdween ik op zaterdag twee uur van de Tuktuk om Horizon: Zero Dawn en Tekken 7 te spelen. De fighting game mocht ik even een uur testen! Maar waarom? Ook bij een game als deze geldt namelijk het principe: hoe langer je speelt, hoe beter je het spel leert kennen en de positieve en negatieve kanten boven water komen. Tekken 7 leek de eerste paar matches identiek aan te voelen als zijn PlayStation 4-compagnon. De snelheid, de vingervlugheid, de soepele combo’s en bewegingen en zeer slicke animaties waren echter de grote verbetering. Namco lijkt hierdoor de pc-versie te optimaliseren en dat is fijn, want de pc kent niet veel fighters.

Tekken 7 draaide op een dikke pc, maar die 120Hz is daarnaast ook zeker te merken. Niet alleen de hoge en stabiele frames per seconde zorgde voor een ervaring die je altijd zou moeten hebben als je een fighting game speelt, ook de vloeiende matches lijken dat gevoel op te wekken door de hoge refresh rate. Jammer was wel dat de game niet speelbaar was op een scherm met een lagere refresh rate, ik had het namelijk wel graag willen vergelijken hoe groot de verschillen zijn. De speelsessie op de PlayStation 4 telt niet, want dit apparaat heeft andere specificaties.

King of Fluently Iron Fist

Naast het imponerende systeem was het uur prima te gebruiken om met de nodige characters te spelen. Nieuweling Claudio speelde bijvoorbeeld in het begin nog niet zo fijn, maar als je zijn vechtstijl weet te ontrafelen, kun je meer met hem dan je denkt. Het uitvogelen van combo’s is altijd weer een uitdaging, tenzij één van je favorieten Hwoarang is. Hij is misschien wel de makkelijkste fighter die met wat knoppenrammen vaak alle combo’s uitvoert. Een Paul of Jin daarentegen zijn lastiger, maar Namco voert met Tekken 7 wat leuke verbeteringen door. De game kan nog steeds behoorlijk hardcore zijn, het voelt nu sneller en de wat meer stijve characters zijn toegankelijker.

De enige vreemde eend in de bijt is toch Akuma. De beste man wordt verweven in het verhaal van Tekken 7, maar hij komt rechtstreeks uit Street Fighter en dat merk je. Zijn vechtstijl, zijn bewegingen, zijn combo’s en de bekende Hadouken. Hij heeft het allemaal, al voelt het niet als Tekken. Het is letterlijk een Street Fighter-personage dat is overgezet naar een andere franchise. Hij vecht lekker, dat is het niet, maar de feeling botst nog een beetje met Tekken 7. Als Namco hier de komende maanden wat tweaks aan geeft, dan hoor je mij niet meer klagen.

Voorlopige conclusie

Deze tweede speelsessie met Tekken 7 was een aangename verrassing. De pc-versie is echt een vloeiend festijn en een uur lang vechten was dan ook genieten. Het lijkt daarnaast vooralsnog dat het 120Hz-scherm een bijdrage leverde aan deze snelle en vloeiende ervaring, maar ik had het graag getest met een ander scherm ernaast. Door de lange speeltijd waren veel fighters weer ouderwets fijn, met tweaks, extra combo’s en waren stijve characters ietwat toegankelijker. Ik zet nog wel twijfels bij de toevoeging van Akuma uit Street Fighter. Hij heeft (logischerwijs) letterlijk alle moves uit zijn eigen franchise, maar hij voelt ook zo. Misschien is het met opzet, ik zie hem alleen liever iets beter binnen Tekken 7 passen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren