For Honor hands-on

Vikingen, Ridders, Samoerai, het is For Honor, een game waar ik vorig jaar tijdens de E3 al wild van werd. De controls en de animaties zagen er nog wat stug uit, maar ik moest en zou de titel van maker Jason VandenBerghe (Red Steel 2) een keer testen. Aan mij de eer om hier op Gamescom als wilde viking te schreeuwen, bier te drinken, te pronken met een enorme baard en op vijanden in te hakken met een groteske bijl. Peter had de singleplayer al gespeeld, aan mij de eer om de multiplayer van een sessie te voorzien. En mijn god, wat was het een epische battle!

Factie

For Honor zal bij release dus drie facties – Vikingen, Ridders en Samoerai – en twaalf heroes bevatten en speelt zich logischerwijs af in een Middeleeuwse setting. Elke hero oogt anders en heeft zijn eigen statistieken, wapens en skills. Ieder personage is uit te breiden met nieuwe kledij, armor en een diversiteit aan wapentuig. Het is dus mogelijk jouw favoriete factie te kiezen en daar binnen de vechtstijl die bij je past. Ik kon voor nu alleen de Raider van de Vikingen kiezen. Je bent echter niet gebonden aan strijders als je eenmaal een factie hebt gekozen. Heb je je bijvoorbeeld aangesloten bij de Vikingen, kun je tussendoor ook gewoon met een Ridder of Samoerai het slagveld bestreden. Het is natuurlijk wel logisch dat wanneer je veel met hetzelfde character vecht, je meer spullen verzamelt om hem te upgraden en dus krachtiger te maken en met andere wapens aan de slag te gaan.

Zodoende creëer je een persoonlijke soldaat die je volledig naar eigen smaak aankleedt. Het is voor het visuele leuk om unieke creaties te zien, maar vooral om te merken hoe iedereen de stats aanpast. Elk stukje gear heeft effect op verscheidene onderdelen van je character. Je kunt bijvoorbeeld langzamer worden als je een sterker wapen toewijst, of dikkere armor maar slechter worden in afweren. Alles heeft effect en binnen iedere factie zal alles ook weer anders spelen, ogen zijn de statistieken op een eigen manier ingevuld.

4 vs. 4 bestormen

Toen For Honor werd onthuld, zou de game multiplayer only zijn. Er is echter een singleplayer verhaal aan toegevoegd, wat ik zelf heel fijn vind. Toch was alleen de multiplayer speelbaar op Gamescom en heb ik daar 4 vs. 4 Dominion uitgetest. Twee teams: een aanvallend en een verdedigend en ook hier is niemand gebonden aan een factie en kan een team gevormd worden met de drie speelbare rassen. Het aanvallende team moet een fort bestormen en drie punten veroveren om de match te winnen. Samen met drie andere spelers en een groep AI soldaten ga je keihard de strijd aan. De AI is met een enkele klap of het klieven van het hoofd verslagen, maar de echte gevechten gaan tussen jou en de andere spelers.

Hier komt het intuïtieve vechtsysteem van For Honor om de hoek kijken. Je hebt drie stands: links, rechts en vooruit, waarmee je moet aanvallen en verdedigen. Het is bijna een soort steen papier schaar, want bijvoorbeeld een aanval in de rechterstand moet de tegenstander blokken met links. Is hij te laat, dan maak je een hit en kun je wellicht combo’s maken om jezelf het voordeel te blijven geven. Wissel je tussendoor van stand, dan maak je de vijand helemaal gek en moet deze continu opletten om te veranderen van stand. Weert hij echter succesvol af, kunnen de rollen zo omgedraaid zijn. Simpelweg rammen is er niet bij, want dit vechtsysteem zorgt voor tactische elementen waar ook het ontwijken van aanvallen een rol speelt. Je kunt, als je een vijand gelockt hebt, meerdere kanten op dodgen en op het juiste moment toeslaan. Heb je niemand gelockt, dan is een koprol maken ook een mogelijkheid. Tot slot is er een beukaanval die de tegenstander stunned en je hem met een Viking tegen de grond kunt rammen. Anderzijds zijn combo’s een optie en is de ultieme kill na een heavy attack de brute execution move.

De Dominion modus zelf draait natuurlijk niet per se om de kills. Er moeten zones veroverd worden die voor punten zorgen om uiteindelijk de overwinning binnen te slepen. Ga je dood, dan respawn je na een X aantal seconden. Komt een team echter boven de duizend punten, dan schakelt het respawnsysteem zich voor de tegenstander automatisch uit. Worden ze alle vier gedood, dan is de match voorbij. Echter, het verliezende team kan nog terugkomen door kills te maken en zones over te nemen, waarbij het winnende team punten kan verliezen. Daalt het puntenaantal tot onder de duizend, kan het verliezende team vervolgens weer respawnen en kans maken op de winst. Als beide teams meer dan duizend punten verdienen, respawnt niemand meer en is het al snel een gevecht tot de dood. Onze twintig minuten durende match werd op den duur zo spannend en close, dat iedereen aan het schreeuwen was om elkaar op te peppen. Dominion kan dus al ontzettend heftig, chaotisch en episch zijn, dat het alleen maar naar meer smaakt.

Voorlopige conclusie

De setting van For Honor gaf mij al het voordeel van de twijfel, maar na een speelsessie heeft deze game veel potentie. De controls en animaties ogen na een jaar veel soepeler en verfijnder en zo speelt het ook. Zeker, een beest van een Viking met een grote bijl is niet heel snel, maar het voelt energiek en al vlug vertrouwd aan. Het intuïtieve vechtysteem is even wennen, je moet de drie verschillende stands onder de knie krijgen en alle facetten eromheen ontdekken, al geeft het direct een verrassende wending aan het genre. For Honor gebruikt eindelijk andere mogelijkheden van gevechten aan gaan, die op deze manier tactisch en tegelijkertijd chaotisch zijn met talloze soldaten op het veld. De Dominion modus is een bekende in online multiplayer games, maar geeft het een fijne twist door het respawnsysteem uit te schakelen na een X aantal punten. Gelukkig weer een beetje creativiteit en samen met de Middeleeuwse setting kan For Honor de goede eerste indruk waar gaan maken bij release, op 14 februari.

  1.   
    stan_the_manNL's avatar

    Ben benieuwd! Ziet er vet uit

  2.   
    Sixty's avatar

    ik heb wel een klein foutje gevonden, ze hebben vanaf het begin gezegd dat er een story mode zou komen, maar dat ze eerst op de gameplay en multiplayer focussen. Dit is gezegd na een aparte stream na de onthulling op het podium. Dus verklaart dat je dit hebt gemist.

    Verder awesome preview!