Mafia III

Vorig jaar was Mafia 3 een grote verrassing en ik was de uitverkorene om de eerste presentatie van de game mee te maken. Het derde deel in de franchise, dat zich in New Bordeaux (2K’s eigen interpretatie van New Orleans) in 1968 afspeelt, was al direct een veelbelovende titel. Een jaar later kreeg ik in Keulen wederom Mafia 3 te zien met de hoop om hands-on te gaan. Maar helaas, de game staat gepland voor begin oktober en ik mag er nog steeds niet met mijn handen aan zitten. Buiten deze teleurstelling ziet Mafia 3 er wel weer geweldig uit.

Mobs, prostitutie en drugs

De presentatie startte met een zonnig New Bordeaux, protagonist Lincoln Clay varend in een speedboot over de wateren van de stad. Hier wordt direct weer de sfeer duidelijk, een grotesk, kleurrijk gebied met verscheidene districten die voor diversiteit zorgen. De weergave van 1968 is fantastisch opgezet: de kleding, gebouwen en voertuigen, maar vooral ook de sounds op de radiostations geven Mafia 3 een identiteit. Diversiteit uit zich in de vele districten, zoals The Bayou, een moerasachtig gebied waar de Italiaanse maffia zich schuilhoudt, de Delray Hollow waar de Dixie mob zich huisvest en bezig houdt met heroïne en prostitutie, of Downtown, het rijke wolkenkrabbersdeel met fancy hotels en succesvolle bedrijven. Vooral Downtown bevat een corrupte business, want Tony Derazio is een grote speler in de maffiawereld. Hij knijpt kleine bedrijven uit, bedreigt ze of doodt de eigenaren als hij ze niet mag.

Aan Lincoln om hem tegen te houden en eigenhandig vol met lood te stoppen, dat is het doel van deze missie. Je krijgt de opdracht het Royal Hotel te infiltreren, het penthouse te betreden en oog in oog te staan met Derazio. Maar wat is jouw aanpak, stealth of guns blazing? Wij mochten tijdens de presentatie kiezen en de ontwikkelaar van de live demo ging stealth. Aan jou de taak te regelen dat je stealth kunt gaan, dus roep je de wapendealer op die vervolgens in een hip busje aan komt rijden en jij wapens mag kiezen. Een silenced pistool, een mes, maar ook een granaat als het fout gaat. Echter, ongezien binnenkomen is nog een extra stap die gezet moet worden.

Infiltreer

Guns blazing is niet moeilijk, gewoon het hotel binnendringen en alles wat los en vast zit kapot maken. Stealth kent nog een move extra, namelijk een auto stelen van iemand die in het hotel verblijft. Na wat knal- en knokwerk rijd je zonder moeite de garage van het Royal Hotel in en kun je aan je stealth-aanpak beginnen. Door nekken te breken, messen te steken en een muisstille gun af te vuren, kom je steeds dichterbij. Helaas hangt er een camera in de lift, maar Lincoln Clay heeft daar als keiharde veteraan uiteraard schijt aan. Een verkeerde aanpak of well played door de speler om toch even de guns blazing-tactiek tevoorschijn te toveren. Je bent ontdekt, dus het luidruchtige werk kan beginnen. Shotguns en tommyguns oppakken zorgt voor een hele andere wending die eigenlijk nog lekkerder aanvoelt dan stealth gaan.

De wapens lijken stukken zwaarder. Het geluid dreunt door de boxen, de schoten lijken meer terugslag te geven en het lood meer impact te hebben. Dit heeft deels te maken met de destructie, want in de kantoren en kamers van het hotel is genoeg kapot te schieten. Planten, stoelen, ruiten en noem maar op, het is complete chaos en dat brengt de actie alleen maar meer ten goede. Tel daar een scala aan melee moves, uitbundige animaties als je vijanden neerschiet en de eigen controle van de misdaad bij op en je hebt een goed aantal minuten voldoening gevend gevecht. Tot je bij Tony Derazio belandt, die je in koelen bloede omlegt, zonder ook maar een teken van emotie. Tot slot kregen we nog een trailer te zien van heists die in het singleplayer verhaal van Mafia 3 hun intrede zullen doen. Hoe dit bank beroven precies opgebouwd gaat worden, moet later blijken.

Voorlopige conclusie

Na een jaar van nieuws, trailers en previews grijpt Mafia 3 op Gamescom mij wederom bij de kladden en kan ik alleen maar ongelooflijk veel zin hebben in de game. De trailers tijdens de presentatie en de live demo zorgden voor veel spektakel, ware het niet dat Mafia 3 voor ons niet speelbaar was. Hoewel de diverse manieren van aanpak – stealth of guns blazing – prima uit de verf komen, de sfeer door middel van muziek, de setting, kleurrijke gebieden en de vele districten tot in de details merkbaar is en de brute actie geweldig oogt, mis ik het hebben van een hands-on. We hebben Mafia 3 nog steeds niet mogen spelen en dat wekt toch wantrouwen. Gaat de game van 2K en Hangar 13 de release van 7 oktober nog wel halen of is er iets aan de hand? Mafia 3 is namelijk nog altijd een titel om sterk in de gaten te houden.

  1.   
    gamerfriend01's avatar

    Weer geen hands-on is dit niet een beetje verdacht? Betekent dit gewoon niet dat er nog veel werk aan is? Toch een mooi geschreven Preview Daniel doe zo verder.

  2.   
    ChielB's avatar

    Hands-on en open spelwereld zijn altijd al wat lastige combinaties geweest. Afwachten maar…

  3.   
    MaTriXX's avatar

    Mafia 1 is nog steeds een parel van een game, deel 2 was een waardige opvolger en hopelijk doet deel 3 dat ook.

  4.   
    Tom 2.0's avatar

    Het grappige is dat Mafia 2 destijds best wel lauw werd ontvangen. De sfeer en graphics waren perfect, maar het korte verhaal en de free roaming vond men ondermaats, plus hij was verre van evolutionair als z’n voorganger (die dingen als realistische autoschade introduceerde). Persoonlijk vind ik het altijd nog een vette game, ondanks de mankementen. Ik ben dus heel benieuwd hoe Mafia 3 wordt ontvangen, maar eigenlijk veel belangrijker: hoe ik hem zelf vind. 🙂

  5.   
    Moodey's avatar

    Vond nr 2 best kek, totdat ik de stealth missie in de mansion moest doen

  6.   
    Nuffsaid's avatar

    Can’t wait

  7.   
    Snivu's avatar

    2e over geslagen en 3e wou ik ook skippen maar door alle previews toch maar pre order geplaatst. Ben benieuwd waarom er zo weinig gameplay te zien is en waarom er geen hands on te vinden zijn.