Hands-on met de Final Fantasy 15 Platinum demo

Square Enix koos het Shrine Auditorium in Los Angeles als podium om een poeplading aan nieuws over Final Fantasy 15 te presenteren. Het Uncovered Event van eind maart hoorde in de woorden van eindbaas Peter zelfs thuis in “de categorie Bethesda”, dat tijdens de E3 met de Fallout 4-onthulling een nieuwe standaard zette wat betreft geslaagde persconferenties. Naast een berg inhoudelijke details was er ook de aankondiging van de Final Fantasy 15 Platinum demo. Een demo die met enig doorjagen al binnen tien minuten is uit te spelen en vooral lijkt te dienen om de programmeerkunde van Square Enix te etaleren. Een demo om het veranderende weer, de cyclus van dag en nacht en de visuele pracht te tonen. Aandacht is er ook voor het ontdekken, de voertuigen en combat, maar eigenlijk komt dat laatste pas echt uit de verf in een gevecht tegen de Iron Giant aan het einde van de rit.

De interactieve tech demo plaatst de speler in de schoenen van een jonge versie van Noctis (Noct), de protagonist van Final Fantasy 15. Noct is bewusteloos en gaat op reis in een droomwereld waarin hij wordt bijgestaan door Carbuncle, een terugkerende summon in de Final Fantasy-games. Carbuncle is een soort eenhoorn-vosje dat beschikt over helende krachten. Bij gebrek aan spraakvermogen communiceert Carbuncle in de demo met tekstberichten via de smartphone van Noct en gebruikt daarbij zelfs creatieve emotes. Als Noct op een verlaten strand ontwaakt, meldt de kleine Carbuncle dat hij haar moet volgen om naar het bewustzijn terug te keren.

In de natuurlijke omgeving die Noct het eerst doorkruist, is veel water en groen te vinden en er zijn ook meteen kristallen, of ook wel Dream Shards, om te verzamelen. Daarnaast zijn er diverse drukgevoelige panelen te vinden die een effect hebben als Noct er op gaat staan. Sommige triggeren een gebeurtenis, zoals de indrukwekkende verschijning van de reusachtige summon Titan, andere versnellen de tijd of veranderen het weertype. Er zijn in de demo zelfs panelen die hem veranderen in een voertuig of een dier. Het loont om vaak met de camera te spelen, omdat het snel veranderende licht en het schaduwspel het kijken waard zijn. Het is duidelijk dat Square Enix indruk wenst te maken en dat is zeker gelukt. Als het weer van zonnig en droog verandert naar nat en guur, zie je de omgeving veranderen en de uitwerking van de dynamische details zullen de beleving van het uiteindelijke avontuur zeker ten goede komen.


Na het strand volgt een grote eetkamer, waar Noct krimpt tot het formaat van een klein poppetje. Hij belandt via een portaal in een bakje water, een mooie manier om de water-physics in actie te tonen. De binnenlocatie introduceert de mogelijkheid om voertuigen te proberen, al besturen deze in de demo wat houterig. Houterig is overigens een mooi bruggetje, want de kamer in gevuld met blokken die omvallen als je ertegenaan rijdt. Hoewel ook in het eerste deel van de demo aandacht is voor wat platformen, wordt in de buitenproportioneel grote omgeving goed duidelijk dat er flink wat te springen valt voor Noctis. Het speelgoed, de blokken en de kussens zijn obstakels en soms juist een opstapje naar hoger gelegen gebied. Uiteindelijk biedt een portaal op tafel een uitweg naar nieuw terrein.

In het voorlaatste deel van de demo is er ruim aandacht voor een stedelijke omgeving en ook daar is daar het schouwspel geweldig. Gevochten wordt er natuurlijk ook, want gedurende de hele demo zullen verschillende Nightmares op je pad komen. De mogelijkheden om ze aan te pakken nemen toe naarmate je meer kristallen verzamelt, omdat er daardoor meer drukgevoelige panelen verschijnen. Naast de eerder genoemde effecten zorgen deze ook voor extra wapens en spreuken. Waar de kleine Noct eerst alleen nog met vuurwerkbommetjes gooien, komt nu onder andere de sterke spreuk Meteorain om de hoek kijken. De uitwerking van deze spreuk is alsof er een zak fel gloeiende ballen wordt leeggeschud die verwoestend door de omgeving stuiteren. Wederom een manier om de kracht van de engine te tonen. De real-time gevechten komen neer op slaan, blokkeren en ontwijken en de d-pad geeft de mogelijkheid om de daaronder ingestelde wapens te selecteren of te wisselen. Waar de turn-based gevechten van weleer zorgden voor denkwerk, lijkt het in dit geval dus vooral neer te komen op het maken van de juiste, snelle keuzes en het instellen van de juiste wapens en spreuken.

Zoals gezegd komt de actie echt tot leven tegen de Iron Giant. Deze komt tevoorschijn in The Citadel, een herkenbaar stukje Final Fantasy 15. Daar krijgen we te maken met de volwassen Noct en dan komt ook pas de Warp ability aan bod, een manier om snel naar hoger gelegen gebieden te transporteren. Deze vaardigheid is niet alleen handig om zware aanvallen te ontwijken, maar ook om gebouwen te beklimmen. Zo blijkt een verborgen wapen alleen met die vaardigheid te vinden te zijn en in plaats van vluchten is een Warp ook een manier om aan te vallen. Vanaf een lantarenpaal of een gebouw is het mogelijk om met een Warp-Strike verwoestend neer te dalen voor een serie zwaardslagen. Gelukkig is Carbuncle steeds in de buurt om te genezen, want de eindbaas van de Platinum demo is bepaald geen watje.

Voorlopige conclusie

Hoewel de demo geen uittreksel is van de uiteindelijke game, is het geheel een vernuftig stukje marketing, dat naast een blik op de pracht en praal ook een gevoel geeft voor de actie. Wat betreft dat laatste is de Episode Duscae-demo echter een betere manier om de combat te ervaren. In de actie-RPG, lijkt in ieder geval een balans te komen tussen snelle actie en tactiek, waarbij snel handelen een vereiste is. Het spelen van de demo gaat in dit geval dus met name om de beleving van de sfeer, maar iedereen die alvast met Noct op avontuur gaat, zal daarvoor Carbuncle als cadeautje krijgen bij de installatie van Final Fantasy 15.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren