SteelSeries Stratus XL Review

Zelfs voor de pc-gamer is het beschikken over een controller af en toe best handig. Platformers als het recent uitgekomen Unravel voelen bijvoorbeeld vaak toch nét wat lekkerder aan in de besturing als je een controller gebruikt. Toen mij dus werd gevraagd of ik de Stratus XL van SteelSeries wilde reviewen, greep ik die kans (letterlijk) met beide handen aan. Deze draadloze controller is via Bluetooth aan te sluiten op pc’s en Android-apparaten. Met 59,99 euro is dit duurste controller die SteelSeries aanbiedt, op wel vier hele centen afstand van de nummer twee. De controller telt veertien knoppen, plus een knop voor (bijvoorbeeld) de Big Picture Mode in Steam.

Zoals eerder in GamersNET Gear al gezegd werd, combineert de Stratus XL het ontwerp van de Xbox One-controller met de pookjes van de DualShock-controller van de PlayStation 4. En hoewel de oranje onderkant van de pookjes misschien wat riskant is in het openbaar, na het kwalificatiedebacle van het Nederlands elftal, is de vormgeving van de Stratus XL verder vrij neutraal. Maar gebaseerd op wat getalletjes en het uiterlijk, kun je natuurlijk niet beslissen of dit een product voor jou is. Hopelijk helpt deze review je bij je besluit om de Stratus XL al dan niet te kopen.

Controller van maren

Allereerst een kleine correctie van de Gear-aflevering over de SteelSeries Stratus XL: de controller heeft wél een micro-USB-aansluiting – maar die dient alleen voor het updaten van de firmware via de SteelSeries Engine-software en zit onder de batterijen verborgen. Sterker nog, de enige reden dat ík hem vond, is een firmware-update die ondertussen uit was gekomen voor de Stratus XL. Eigenlijk maakt dit de zaak natuurlijk alleen maar pijnlijker: er is niet bespaard op de productiekosten, maar tóch is de controller niet via USB te gebruiken. Maar laten we daar nu overheen kijken en overgaan op wat er écht toe doet, namelijk hoe het voelt om te gamen met dit apparaat.

De controller ligt lekker in de hand. In eerste instantie lagen de pookjes naar mijn mening wat dicht bij elkaar, maar na een tijdje viel dat best mee. De ABXY-knoppen voelen goed aan, maar in de eerste paar minuten dat je de controller vasthoudt, kan het soms zijn dat de hele controller meetrilt als je ze indrukt. Dit is een gevolg van de plastic constructie. Als je echter eenmaal in een game zit, valt het niet heel erg meer op. Ook verdwijnen de trillingen na een paar minuten gamen volledig. Heel erg hinderlijk zijn ze dus niet.

Maar hoe lekker de Stratus XL ook in de hand ligt, de grip is bepaald niet om over naar huis te schrijven. Waar de klacht bij de Razer Wildcat nog was dat je de gripstickers zelf moest opplakken, zouden zulke stickers bij deze SteelSeries-controller juist goed van pas komen. Zeker bij warm weer gaat de Stratus XL in een mum van tijd glijden in je handen. De pookjes zijn wél voorzien van een rubberen top, maar ook die geeft niet heel veel grip als je handen ook maar een beetje bezweet zijn. Het is niet zó erg dat je duimen van de pookjes glijden, maar je voelt wel duidelijk dat de pookjes onder je vingers onbedoeld kunnen verschuiven.

De pluspunten

Buiten de grip om voelen de pookjes echter heerlijk aan. Ze schieten lekker snel terug in hun oorspronkelijke positie, waardoor de besturing erg responsief voelt. De andere knoppen voelen ook redelijk aan (behalve de L2- en R2-trekkers), maar persoonlijk ben ik vooral onder de indruk van de kleine duimjoysticks. Aangezien je die in een groot deel van de games het meeste gebruikt, was het verstandig van SteelSeries om de focus daarop te leggen.

Iets anders dat ik heel erg kan waarderen, is de SteelSeries Engine-software. Dat programma is eenvoudig in gebruik, waardoor je de Stratus XL (en eventueel je andere SteelSeries-hardware) gemakkelijk kan aanpassen aan je eigen voorkeur. Voor de ervaren gebruiker van controllers is dat natuurlijk heerlijk. Het probleem is dan natuurlijk wél weer dat deze software niet beschikbaar is op Android-apparaten, maar enkel op pc.

Ten slotte is de batterijduur simpelweg fantastisch. De veertig uur die wordt geadverteerd, lijkt mij zelfs aan de lage kant. De Stratus XL heeft een knop die door middel van vier LED-lampjes aangeeft hoeveel stroom er nog in je batterijen zit: hoe meer lampjes er branden, hoe voller de batterij is. In mijn tijd met de controller branden alle vier lampjes nog. De controller is misschien volledig draadloos, maar je hoeft niet bang te zijn dat je twee AAA-batterijen plots weer leeg zijn als je midden in een boss fight zit.

De SteelSeries Stratus XL lijkt een soort identiteitscrisis te hebben: de volledig draadloze werking lijkt te wijzen op een nadruk op mobiele apparaten, maar de Engine-software is weer alleen beschikbaar op pc. Al met al stelt de Stratus XL dus teleur. Voor een controller die zestig euro kost, biedt hij helaas wat te weinig functies. Voor ieder pluspunt is wel een ‘maar’ te verzinnen. Er is bijvoorbeeld wel een micro-USB-poort aanwezig, máár die is niet te gebruiken voor gaming. Een ander voorbeeld: de controller ligt lekker in de hand, máár de grip had wat steviger gemogen. Helaas verdient deze controller dus geen aanbeveling voor het prijspunt, tenzij je misschien een hardcore mobiele gamer bent op tablet of smartphone…

1.
    Thomsnov's avatar

Klinkt als een goedkope premium controller heeft het nog speciale knoppen ?

2.
    MikeGevers's avatar

Thomsnov schreef, "Klinkt als een goedkope premium controller heeft het nog speciale knoppen ? "

Tenzij je de ‘connect’- en ‘battery’-button meetelt niet 😉

3.
    Ik kom Harambe wreken's avatar

Was eigenlijk wel benieuwd hoe die het zou doen met mobiele games. Heb GTA 3 op mn telefoon maar de besturing is irritant genoeg om een Android controller te overwegen

4.
    MikeGevers's avatar

Ikspeelnooitpokemon schreef, "Was eigenlijk wel benieuwd hoe die het zou doen met mobiele games. Heb GTA 3 op mn telefoon maar de besturing is irritant genoeg om een Android controller te overwegen"

In dit soort gevallen ligt het vaak aan de ontwikkelaar: hoe goed weet die met controller-input om te gaan? In het geval van GTA 3 kun je er rustig van uitgaan dat de controller je goed zal dienen, aangezien die game voor zo’n beetje elk platform is ontwikkeld. De reden dat ik in de review vooral op pc-gebruik heb gefocust, is simpelweg dat de ondersteuning voor controllers vaak bij de ontwikkelaar ligt, en niet bij de controller zelf. Dit geldt voor alle platforms, van pc tot mobiel. De Stratus XL fungeert in (bijna) alle opzichten als een Xbox-controller, dus als GTA3 op een Xbox-controller speelbaar is, is dat waarschijnlijk ook het geval met de Stratus XL 🙂

5.
    gk_douwe's avatar

ik doe mee aan de xbox giveaway