ReCore Fast Forward 2016

Voor gamers die klagen dat er een gebrek is aan grote nieuwe IP’s binnen de gamewereld, was de 2015-editie van de E3 een aardig mooi evenement. Sony wist vriend en vijand te verbazen met spectaculaire beelden van Horizon: Zero Dawn en een mededeling dat The Last Guardian er toch echt aan zal komen. Microsoft had daarentegen eigen verrassingen, waarbij het ReCore was die mij persoonlijk gelijk wist aan te spreken.

Robotten en cores

Naast de eerste trailer die werd getoond op de E3, weten we eigenlijk slechts weinig van de game. In het filmpje, wat je hieronder nogmaals kunt bekijken, zien we Joule, een jongedame vol zelfvertrouwen, en haar robothond Mack in een uitgestrekte woestijn. Wanneer je wordt aangevallen door robotvijanden, offert jouw hond zich op en is het enige wat achterblijft zijn core. Deze stopt ze vervolgens in een levenloze robot die daarop tot leven komt. Zoals de naam van de game al doet vermoeden, lijken deze cores een grote rol te gaan spelen in het spel. Niet alleen vrienden zullen een eigen core hebben, ook je tegenstanders lijken bestuurd te worden door deze gevallen.

Wat het verhaal achter deze cores is -nee, wacht- wat het doel in ReCore überhaupt is, is tot op heden nog onbekend. We weten dat de protagoniste een van de laatste mensen is op een planeet vol robots en dat het aan haar is om een groep robot buddies te maken, ieder met eigen krachten en vaardigheden. Want, zoals de officiële website van de game vertelt, “you can’t save mankind alone”. Samenwerken lijkt dus een zeer belangrijk onderdeel te gaan vormen in de game.

Grote namen

De vraag is echter, hoe leuk is het om alleen in een immense wereld te dwalen? Het lijkt erop dat we ons daarover geen zorgen hoeven te maken als we kunnen vertrouwen op de makers van ReCore. De ontwikkeling van de game wordt namelijk geleid door Mark Pacini, de director van de Metroid Prime-spellen. Daarmee is al bewezen dat juist een gevoel van eenzaamheid in een vreemde wereld een krachtige component kan zijn van een spel.

Verder wordt de game gemaakt door ontwikkelaar Comcept, de studio van de befaamde Keiji Inafune. Hij is verantwoordelijk geweest voor de eerste paar Mega Man-titels en zal binnenkort het veelbelovende Mighty No. 9 uitbrengen. We hebben al een en ander kunnen horen in de aankondigingstrailer (en die je op SoundCloud nogmaals op je gemak kunt beluisteren), maar qua muziek lijkt het ook goed te komen. Chad Seiter, die onder andere heeft gewerkt aan composities voor de The Legend of Zelda: Symphony of the Goddesses-optredens, zal verantwoordelijk zijn voor de muziek van ReCore. Grote namen dus voor een gloednieuwe IP.

Voorlopige conclusie

Hoewel ik persoonlijk helemaal wild ga bij het idee van ReCore, weten we eigenlijk nog veel te weinig van de game om nu al een aanbeveling te kunnen rechtvaardigen. Zal het een spirituele opvolger van de Metroid Prime-games worden? Of lijkt de game qua gameplay wellicht meer op een Enslaved: Odyssey to the West? Het is nog onduidelijk, maar dat Microsoft met ReCore een interessante titel in handen heeft, is echter wel zeker.

  1.   
    Tom's avatar

    Lekker stukkie, Wes! Kan me er wel in vinden. De game heeft een soort magische aantrekkingskracht, maar tegelijkertijd weten we er nog geen drol van. Let’s hope for the best. 🙂

  2.   
    mheiden21's avatar

    Ik denk dat ReCore ons weleens flink kan gaan verassen.

  3.   
    Neolite's avatar

    Het onbekende van deze game is ook gelijk wat het zo aantrekkelijk maakt om lekker naar uit te kijken. Ik ben heel benieuwd wat deze game gaat laten zien bij de eerste gameplay.