Mafia III Fast Forward 2016

The Godfather. Goodfellas. Once Upon a Time in America. Ik kan extreem genieten van het sfeertje van maffiafilms. Ook op het gebied van games weet de georganiseerde misdaad goed te boeien. De aankondiging van Mafia III rond de Gamescom kwam dan ook als geroepen. Met dit derde deel gaat ontwikkelaar Hangar 13 iets anders doen dan we op voorhand zouden verwachten. Hoe gaat dit uitpakken? We blikken vast vooruit in deze Fast Forward!

Hippies, muziek en racisme

Mafia is een echte klassieker, vol toffe personages en heerlijke missies. Aan Mafia II medio 2010 de loodzware taak om voor een goed vervolg te zorgen. Qua sfeer en verhaal was Mafia II geweldig. Het was wederom een game om heerlijk in op te gaan. Toch was dit tweede deel verre van perfect. Game-technisch gezien viel er wel wat op te merken aan de werking van het schieten en het besturen van voertuigen. Ook was de open wereld nogal saai. Er viel niet heel veel te doen, behalve vrij te kiezen hoe je van de ene naar de andere missie zou gaan. Kortom, werk aan de winkel als men ooit nog een nieuw deel zou maken. En dat nieuwe deel gaat er komen!

Eind 2014 richtte uitgever 2K een nieuwe ontwikkelstudio op, Hangar 13. Een nieuwe studio, maar geleid door ervaren mensen. Tijdens de Gamescom was het mooie moment daar dat men de ontwikkeling van Mafia III mocht onthullen. Al snel werd duidelijk dat dit derde deel het over een iets andere boeg gaat gooien dan we allemaal dachten…

Het verhaal van Mafia III speelt rond 1968 en draait om Lincoln Clay, een wees en veteraan uit de Vietnamoorlog. De plaats delict is New Orleans. Een stad vol hippies, misdaad, corruptie, muziek en racisme. Clay is opgenomen door de ‘Black Mob’, de negroïde tegenhanger van een grote concurrent in de stad: de Italian Mob. De Italianen hebben de stad overgenomen met veel geweld en Clay zint op wraak. Hij wil afrekenen met de Italianen en met zijn eigen, nieuwe ‘familie’ de stad opeisen. Kortom, er staat een flinke bende-oorlog op het punt van uitbreken, waarbij rassenstrijd en – haat een grote rol speelt.

Een grimmig decor

Het (stereo)typische maffia-jasje is dus iets anders in Mafia III, al zorgt je strijd tegen de Italianen nog steeds voor genoeg herkenbare elementen. Het aanstellen van je eigen luitenanten, invallen doen in grote drugspanden van de concurrentie, leveringen met dubieuze en belangrijke goederen onderscheppen… het is nog steeds aan de orde van de dag.

New Orleans belooft een grimmig decor te worden voor het verhaal van Mafia III. Grimmig, maar kleurrijk en wederom bomvol sfeer. NPC’s leiden hun eigen leven, jazz- en bluesmuziek klinkt uit gebouwen en ook de variaties qua weer zorgen voor een spelwereld waarin je jezelf heerlijk kunt verliezen. De ondergaande zon, het troosteloze van een stevige regenbui of een adembenemende volle maan met langzaam voorbij drijvende wolken.

Bruut geweld

Clay is niet het type persoon om nog even lekker retro te doen met een tommy gun. Die periode ligt een aantal decennia (en games) achter hem. De actie in Mafia III is echter alles behalve soft. Nadat de eerste mensen een demo van de combat te zien kregen, was hun reactie duidelijk: bruut! Clay kan eenvoudig wisselen tussen melee-actie en zijn wapens, waarbij vooral de hand-to-hand combat extreem bloederig kan worden met gruwelijke finishing moves.

Regelmatig zal je op zoek gaan naar informatie en daarvoor informanten aan het praten willen krijgen. Naast even vriendelijk afranselen in een donker steegje kan je ze ook meenemen op een vrij agressieve rit in de auto. Heb je eenmaal de nodige info verkregen, dan kan je je slachtoffers weer vrij laten. Of zet ze met iets hardere hand uit je (rijdende) auto.

Je kunt echter nog ongestraft misdaden begaan, want de politie is zoals altijd waakzaam en dienstbaar. En vervelend. Merk je echter dat de platte petten je op de hielen zitten? Probeer dan via een telefooncel de hulp in te roepen van één van je luitenanten. Clay heeft niet voor niets zijn ‘familie’. Zijn makkers kunnen hem op allerlei manieren helpen, bijvoorbeeld door voor afleiding te zorgen, wapens te droppen of de politie om te kopen en zo de achtervolging af te blazen.

Voorlopige conclusie

Mafia III is niet het simpele vervolg op de inmiddels bekende formulie van maffiagames en -films. Deze keer neem je het juist op tegen de Italiaanse maffia in een stad vol sfeer en haat. New Orleans is een heerlijke stad om te ontdekken en we zijn heel benieuwd naar het avontuur dat Clay gaat beleven in zijn vendetta vol wraak en macht. Het is even wennen, maar de nieuwe insteek lijkt wel voor een verfrissende ervaring te gaan zorgen. Mafia III staat hier al sinds de onthulling hoog op de verlanglijst.

  1.   
    TinusGN's avatar

    “Verre van perfecht”? XD

  2.   
    ChielB's avatar

    Dat is de luxe spelling. Bij deze weer wat gewoontjes gemaakt. 😉

  3.   
    TinusGN's avatar

    En na dit gelezen te hebben ga ik Mafia III 99% zeker kopen

  4.   
    gamerfriend01's avatar

    Ben open wereld games wel wat beu. Vroeger kwam er één open wereld game per jaar uit nu zijn het er tussen de vijf en de tien. Dit jaar hadden we mad max, metal gear, dying light, assassins creed syndicate, fallout 4, batman arkham night………
    Hoop op wat creatieve missies en niet zo van die missies steel nu een auto, vermoordt nu een rivaliserende bende, ga nu hierheen dan weer daarheen. 😉

  5.   
    Duffed's avatar

    Kan niet wachten op deze parel van een game, vind het wel beetje jammer dat je niet meer als een echte Italiaanse Mafiosi rond kan rennen.

  6.   
    mattioza's avatar

    Ben benieuwd om meer van deze game te horen/zien in 2016.

  7.   
    Musicman88's avatar

    Zolang ze maar geleerd hebben van de fouten die ze gemaakt hebben met Maffia 2 dan is het goed. En als ze nou eens iets doen aan die ontploffende auto’s, een paar shotgun rounds en een auto ontploft al? Dat is echt een afknapper. Het mag een beetje realistischer. Laat ons dan gewoon 2000 kogelgaten in een auto schieten, dat is toch veel vetter dan die ontploffing. Daar zijn handgranaten voor gemaakt 😀

  8.   
    Pollins's avatar

    een paar shotgun rounds en een auto ontploft al? Dat is echt een afknapper. Het mag een beetje realistischer. Laat ons dan gewoon 2000 kogelgaten in een auto schieten, dat is toch veel vetter dan die ontploffing. Daar zijn handgranaten voor gemaakt 😀

    Das toch vet…. Beetje rotzooi trappen.

  9.   
    Downzilla's avatar

    Het is misschien wel vet, maar het is niet mafia. Mafia was redelijk realistisch als het om dit soort dingen ging, als ik nu de gameplay zie zou ik niet zeggen dat het een mafia game was. Ze zijn richting een minder cartoon achtige gta gegaan. Dit wordt waarschijnlijk een teleurstelling voor de mensen die weer op een mafia game hadden gehoopt.

  10.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Ik ben heel benieuwd, ben sinds kort weer met Mafia 2 bezig. Alleen snap ik deze niet helemaal:

    Toch was dit tweede deel verre van perfect. Game-technisch gezien viel er wel wat op te merken aan de werking van het schieten en het besturen van voertuigen

    Het schieten kan ik opzich begrijpen maar wat het besturen van auto’s betreft doet Mafia 2 het vele malen beter dan andere grote titels

  11.   
    Downzilla's avatar

    Besturing van auto’s was juist een van de grote pluspunten van mafia 2. Ben ook wel benieuwd naar de reden van de schrijver.

  12.   
    ChielB's avatar

    De schrijver vond het rijden geen pluspunt. 😉 Maar ieder zijn mening natuurlijk.

  13.   
    Downzilla's avatar

    We hebben het over de ondersteuning van de mening, niet aanvallend bedoelt ofzo, gewoon benieuwd.