Naast veel kleine en grote updates van Guild Wars 2, komen ArenaNet en NCSoft nu met de eerste uibreiding voor de MMORPG, namelijk Heart of Thorns. Drie jaar na het verschijnen van Guild Wars 2 en 42 updates verder worden de fans lekker gemaakt met deze uitbreiding en op de Gamescom mocht ik vele details tot mij nemen. Heart of Thorns moet nog dit jaar verschijnen.
Trek de jungle in
Een uitbreiding van een game doet meer dan alleen wat nieuwe features of quests toevoegen. Guild Wars 2: Heart of Thorns doet dit dan ook en introduceert een geheel nieuw verhaal en gebied voor de MMO: The Heart of Maguuma. We gaan de jungle in, die anders moet gaan aanvoelen dan de huidige gebieden in de game. Dit gebied zorgt ervoor dat de gameplay een stuk verticaler wordt en minder groots lijkt, doordat alles dichter op elkaar zit. De speelwijze verandert, de combat is wat compacter en om de verticale jungle te betreden heb je nieuwe mogelijkheden nodig om er doorheen te reizen.
Dit doe je door te gliden met je character als een soort Batman, maar dan in de wereld van Guild Wars. Het gliden heb je nodig om van de ene kant naar de andere kant te komen, zowel voor lager als hoger gelegen gebieden. Zo kun je stukken jungle overbruggen, het gebied verkennen, of ga op zoek naar vijanden of quests. Zweven betekent wel dat je langzaam naar beneden gaat, maar hoe kom je dan weer boven? Heel makkelijk: stromen lucht die naar boven blazen en jou dus een stoot omhoog geven, Updraft geheten. De Updraft is nog nuttig ook, want als je ze in een bepaald gebied allemaal langs gaat, krijg je diverse beloningen. Naast de Updraft zijn er ook verscheidene paddenstoelen waar je op kunt springen om hoger gelegen stukken te bereiken. Sommige paddenstoelen zorgen tevens tijdelijk voor meer snelheid of verversen je skills. Ook leven er vredelievende NPC’s in The Heart of Maguuma, de zogenoemde Itzl, tree frogs.
Specialiseren
Het nieuwe gebied is niet het enige wat je krijgt, want je krijgt tevens specialisaties voor je klasse. Zo heb je bij de Revenant de heavy armor Herald, wat een schild kan creëren en de Power of Glint kan oproepen. De Guardian heeft ook heavy armor en kent Dragonhunter toe, die een longbow gebruikt en vallen kan zetten. Ook zijn de Masteries nieuw, waarvan er 39 beschikbaar zullen zijn bij release van Heart of Thorns. Het is een progressiesysteem en elke klasse kan het gebruiken, je verdient punten ongeacht het level van je personage, maar je kunt ze pas inzetten vanaf level 80. De Masteries zijn nieuwe skills die door de hele wereld van Guild Wars 2 gebruikt kunnen worden, waaronder de Mastery Packed Commander, waarmee je een mentor kan worden voor spelers die een lager level zijn. Je kunt ze hierdoor sneller laten levelen. Verder heb je de Master Lore, die je de taal van de rassen in de jungle leert en nieuwe gevechtstechnieken laat unlocken. De Master Exploration leert je het gliden om bepaalde gebieden te kunnen bereiken. Daarnaast heb je Dungeon Fractal Masteries, waaronder de Legendary Precursor Crafting Mastery, om de wereld rond te reizen en onderdelen voor wapens te verzamelen. En zo zijn er nog genoeg Masteries om te ontdekken en uit te vogelen welke het beste bij je past.
Modi
Guild Wars 2: Heart of Thorns voegt tevens een nieuwe modus toe genaamd Stronghold. De modus bevat één map, Battle of Champion’s Dusk, en wordt omschreven als een evolutie van de Guild vs. Guild. Je hoeft niet in een guild te zitten om Stronghold te spelen, wat een voordeel is om het actief te houden. De bedoeling is een vastgesteld gebied in handen te houden en te vechten voor controle van aanleverpunten voor nieuwe troepen. Je moet uiteindelijk de Castlelord doden om te winnen. Stronghold is in diverse arena’s te spelen binnen de map en het is mogelijk de teamgrootte in te stellen. Daarnaast is het mogelijk een Guild Hall te creëren, van hieruit evenementen te organiseren, guild missies te starten en gebieden te claimen. Door gebieden langer in handen te houden, verdien je perks zoals een air strike om de vijandige guild op afstand te houden.
Voorlopige conclusie
De presentatie van een half uur op Gamescom gaf een glimp van wat er te wachten staat voor Guild Wars 2: Heart of Thorns. De uitbreiding wordt nog veel groter dan ik jullie heb kunnen vertellen, maar de belangrijkste elementen als de jungle The Heart of Maguuma, een nieuw verhaal, de Masteries, een nieuwe modus en de Guild Hall klinken al veelbelovend. De ontwikkelaar stelt dat er weer vele uren in gestopt kunnen worden en dat je wel even zoet bent met alle vernieuwingen in Heart of Thorns. De jungle moet je liggen, maar ArenaNet laat wel zien dat ze niet even een paar features toevoegen. De uitbreiding wordt groot en kan zeker een verrijking worden voor de fans van Guild Wars 2.
Ik kijk vooral uit naar de nieuwe class, specialisaties en de mogelijkheid om een precursor te krijgen via een scavenger hunt.